וויז'ון פרו, Apple Vision Pro (צילום: Justin Sullivan, getty images)
וויז'ון פרו, Apple Vision Pro | צילום: Justin Sullivan, getty images
משקפי המציאות המעורבת של אפל, או בשם שהחברה רוצה שיקראו להם - משקפי ה"מחשוב ההיקפי", צפויים להגיע לחנויות בתחילת חודש פברואר. בניגוד לאייפונים ולשאר המוצרים של החברה, אם תבקשו לרכוש את המשקפיים, לא תקבלו אותם בשקית עם פתק החלפה וברכת דרך צלחה. הלקוחות, שישלמו לא פחות מ-3,500 דולר על המוצר, יצטרכו להגיע למפגשי התאמת המשקפיים ולתדרוכים "ארוכים יותר מפרק של סיינפלד או חברים", כך על פי דיווח של העיתונאי מארק גרומן בבלומברג.

כזכור, אפל חשפה לראשונה את משקפי הוויז'ון פרו במהלך כנס המפתחים העולמי שלה ביוני האחרון. המשקפיים כוללים צג 4K לכל עין, והם מאפשרים לעבור בין מציאות רבודה (AR) למציאות מדומה (VR) באמצעות חוגה הממוקמת בצדם. הם מופעלים על ידי מערך שבבים כפול, הכולל את שבב M2 הפנימי של אפל ואת שבב R1 החדש, שנועד לעבד נתונים מחיישנים מובנים במשקפיים, מצלמות ומיקרופונים.

לצערנו, את המשקפיים כנראה שלא נראה בקרוב בישראל, אבל בארצות הברית כבר מכינים את חנויות הדגל עם דוכנים מיוחדים להתאמת המשקפיים ולתדרוך הקונים הנלהבים. זאת גם הסיבה לכך שלא נוכל לנסות אותם בעצמנו בטווח הזמן הקרוב, ונצטרך להסתפק ברשמים של כתבים זרים. הנה כמה מהם.

ויקטוריה סונג, כתבת בכירה במגזין דה וורג', סיפרה ש-30 הדקות שבהן בילתה עם המכשיר, הרגישו לה "טבעיות יותר משהיא ציפתה". לפי סונג, סקירת הפנים דומה לתהליך ה-Face ID המוכר, והרכבת המשקפיים על הראש לא שונה בהרבה מקסדות מציאות רבודה אחרות. לאחר תהליך ההרכבה וסריקת הפנים, מגיע שלב כיול העיניים, שכולל הסתכלות על נקודות ספציפיות במסך ותנועת צביטה באצבעות בהתאם. לאחר מכן המערכת, VisionOS, מעלה מסך אפליקציות, בדומה לפתיחת מחשב אפל. במסך עצמו יש מספר כפתורים הדומים לתצוגת השעון של אפל, כמו כתר בצד ימין למעלה שממרכז את המשתמש בעמוד הבית. בצד השני ניתן למצוא כפתור לצילום תמונות או סרטונים מרחביים.

במהלך ההדגמה, ניסו העיתונאים לגלוש בדפדפן הספארי ולכתוב מילות חיפוש, ועל פי סונג התהליך היה מסורבל וההקלדה התבצעה רק במהירות שבה העיניים יכולות להסתכל על אות במקלדת וללחוץ עליה עם האצבעות - משמע, לאט. לכן לדבריה, עדיף להפעיל את סירי ולתת לה הוראות קוליות.

במהלך הניסיון סונג ניסתה כמה מהאופציות של המשקפיים, כמו לצפות בטריילר של סדרת דיסני, לשחק משחק ולצפות בסרטונים מיוחדים. על פי ההתרשמות שלה, הוויז'יון פרו מרגישות כמו משקפי הקוואסט של מטא, אבל באיכות טובה ועם מעבד טוב יותר. סונג תהתה לגבי השימוש ב"פרסונה", ההדמיה שאפל עושה לפרצוף שלנו כדי להציג אותו בחלק החיצוני, וזאת כדי שהסביבה תדע מה אנחנו עושים בזמן שאנחנו במציאות הווירטואלית. 

סונג סיכמה את החוויה: "הכול טוב ויפה, אבל זה עדיין מוזר להרכיב את המערכת ולא לדעת איך אתה נראה מבחוץ, לא להיות מודע לנראות שלך. ייקח זמן להתרגל להתניות החברתיות של המערכת. העברתי חצי שעה כמו ילד שמביט על כוכב לכת חוצני, למרות שלא עזבתי את הספה שלי. בסוף ההדגמה, כבר התחלתי להרגיש את משקל המשקפיים מחזיר אותי לעולם האמיתי. קימטתי את מצחי והתרכזתי כל כך חזק, שהרגשתי התחלה של כאב ראש קל. המתח הזה התפוגג ברגע שהורדתי את המשקפיים, אבל כשחזרתי למנהטן, המשכתי לנגן את הדמו בראשי. אני יודעת מה ראיתי עכשיו, אני רק עדיין מנסה לראות איפה זה מתאים בעולם האמיתי".

שרלין לואו מהאתר Engadget הסבירה מדוע ההתאמה הראשונית של המשקפיים חשובה: "היחידה שניסיתי הגיעה עם רצועה נמתחת שמסתיימת בחלק האחורי של הראש. היא הייתה רחבה, מרובעת ורכה, ובהתחלה חשבתי שזה יהיה נוח. 15 דקות לתוך הניסוי, התחלתי להרגיש את כובד המכשיר, וחמש דקות נוספות לאחר מכן, כאב לי. למען ההגינות, הייתי צריכה לציין את אי הנוחות שלי בפני אנשי אפל קודם לכן כי רצועות חלופיות היו זמינות עבורי להחלפה, אבל רציתי להימנע מבזבוז זמן. כשסיפרתי לבסוף לצוות החברה על הבעיות, הם החליפו את הרצועה לאחת שיש לה שתי לולאות, עם אחת שעברה מעל הראש שלי".

גם דנה וולמן מאותו אתר סיפרה: "ההתאמה ארכה מספיק זמן כדי שאדאג לרגע שאני עושה את זה לא בסדר, או שאיכשהו יש לי את הראש הבלתי מתאים בעולם. ראשית, נאבקתי לגרום לאותיות להיראות חדות. זה היה כמו לשבת במשרד של אופטומטריסט ולנסות עדשה שהייתה מטושטשת בשבילי. הידוק הרצועות עזר לי לקבל את הטקסט הכי חד שאפשר, אבל זה צבט את האף שלי. הפתרון היה החלפת כרית האיטום לקלה יותר מבין שתי האפשרויות".

שתי העיתונאיות של Engadget סיפרו שהמטרה של הוויז'יון פרו, לגרום לך להרגיש בתוך אותה מציאות, הצליחה. אחת מהן הזילה דמעה כאשר ראתה סרטון של ילד משחק עם הוריו, ממש כמו מתבוננת מהצד, ומיד הבינה שבעתיד אותם סרטונים מרחביים שנוכל לצלם באייפון, יהפכו לזיכרון מוחשי שנוכל לחוות. השנייה לעומת זאת התכווצה בחוסר נוחות כאשר נאלצה להתבונן בדינוזאור מתקרב אליה בצורה מאיימת. שתיהן הסכימו שחוויית הדיסני פלוס היא מיוחדת במינה, כאשר אפשר "לשבת" בתוך סט של סדרה אהובה ולצפות בסדרה בעצמך, סוג של דרייב אין, אבל על הגג של בניין הנוקמים של מארוול.

שרלין סיכמה את החוויה: "מערכות המעקב אחר העיניים והידיים מדויקות בצורה מרשימה, ולמדתי מהר כיצד לנווט בממשק, עד כדי כך שהקדמתי את ההוראות שנתנו לי. עם זאת, אני לא משוכנעת שארצה לבלות שעות על גבי שעות עם המשקפיים, גם אם החוויה מרשימה. המחיר של 3,500 דולר של המכשיר הוא גם מחוץ לתקציב שלי, אבל מכל משקפי ה-VR, AR וה-MR שניסיתי בקריירה שלי, הוויז'יון פרו של אפל הן הטובות ביותר בפער, ובקלות גם המושקעות ביותר".

דנה לעומת זאת כתבה: "הוויז'ון פרו היו לרוב קלים יותר לשימוש ממה שציפיתי, ולמרות שיש להם פוטנציאל כמכשיר לכל מטרה שתוכלו להשתמש בו לגלישה באינטרנט, לקריאת מיילים ואפילו כמה אפליקציות מסחריות, השימוש הטוב ביותר שלהם, לעת עתה, הוא בבירור צפייה בסרטים (ביתיים או מסחריים). אם תשאלו אותי איך זה הרגיש להשתמש במשקפיים, במיוחד באפליקציות צילום ווידאו, התשובה שלי היא שהרגשתי אושר. זה כיף להשתמש בהם, וזה תלוי בכם אם הכיף הזה שווה לכם 3,500 דולר".

אז בינתיים, העיתונאים שניסו את המשקפיים החמיאו למוצר וליכולות שלו, חוץ מאשר לשימוש במקלדת המרחפת, אבל כולם התלוננו על כך שהוא לא הכי נוח על הראש ותהו לגבי השימוש הצרכני הרחב של המשתמשים במציאות וירטואלית. אולי אפל מקדימה את זמנה עם מוצר יקר מאוד, אבל בסופו של דבר משקפי מציאות מדומה או רבודה הם מוצר שיגיע לכמעט כל בית, ממש כמו סמארטפון, אבל ייתכן שזה ייקח כמה שנים טובות. בינתיים, הרשת נהנית לצחוק על הלוק שיוצרות המשקפיים ועל המשקל שלהם.