כמה מנויים בהוט צריך אדם מבוגר שגר לבד? וכמה שיחות הוא צריך כדי לנתק אותם? שלושה חודשים לקח לאסנת ברכה מאשדוד לנתק מחברת הכבלים את אביה, משה אינדפורקר, לאחר שגילתה כי החברה חיברה על חשבונו ארבעה מנויים נוספים ברחבי הארץ בלי ידיעתו.

את חיובי היתר גילתה ברכה במקרה בפברואר האחרון, כאשר פתחה בטעות את אחת מחשבוניות האשראי של אביה, המגיעות לבית גרושתו ובדרך כלל נשארות סגורות במעטפה. "ראיתי חמש שורות חיוב להוט. התקשרתי אליו ושאלתי למה והוא אמר שהוא לא יודע", מספרת ברכה ל-NEXTER. מייד נבדקו כל חשבוניות האשראי מהחדשה לישנה, ונמצא כי מאז ספטמבר 2013 שילם אינדפורקר אלפי שקלים על חמישה מנויים בחברה - ארבעה מהם של אנשים זרים.

אסנת ואביה (צילום: תומר ושחר צלמים)
אסנת ואביה | צילום: תומר ושחר צלמים

האב התקשר לחברת האשראי שלו, לאומי-קארד, דיווח על ריבוי החיובים וביקש להזדכות עליהם. החברה הבטיחה לזכות אותו בסכום של כ-3,000 שקל, להנפיק לו כרטיס אשראי חדש, מחשש שפרטי הכרטיס הקודם נגנבו, ולהעביר אליו באופן אוטומטי את הוראות הקבע מהכרטיס הישן תוך ביטול החיובים המיותרים של הוט. במקביל, התקשרה הבת להוט לדרוש הסבר לריבוי החיובים ולא קיבלה תשובה ברורה במשך חודש.

עוד ב-NEXTER:

שיחה עם הוט (תמונת AVI: mako)
יכולים לגבות כסף אבל לא למסור פרטים על המנוי. הוט | תמונת AVI: mako

בינתיים, כרטיס האשראי החדש נכנס לתוקפו ואיתו גם הוראת הקבע להוט - או, ליתר דיוק: חמש הוראות הקבע להוט. ברכה התקשרה שוב להוט ודרשה לנתק את המנויים, אך מוקדניות החברה הבהירו לה כי היא לא יכולה לעשות זאת. בשיחות, שהוקלטו והושמעו ל-NEXTER, נשמעות עובדות החברה מסבירות שכרטיס האשראי של אינדפורקר מקושר, מלבד המנוי שלו, לארבעה מנויים נוספים. מאחר והוא מודה כי הוא אינו מכיר אותם ולא יכול לדבר בשמם, הוא לא יכול להתנתק בשמם מהוט, וכך נאלץ להמשיך לשלם עליהם.

עוד סיפורים, סרטונים ותמונות בפייסבוק של NEXTER

לאחר שעות רבות של שיחות עם המוקד הטלפוני התברר שכל ארבעת המנויים האחרים הצטרפו לחברה לפני תחילת הפרשה, ורק בהמשך הועברו אמצעי התשלום שלהם אל כרטיס האשראי של אינדפורקר. לכן, אותם מנויים חייבים להצהיר בעצמם על רצונם להתנתק כדי שהחיובים המיותרים בכרטיסו של אינדפורקר ייפסקו. במלים אחרות: מכיוון ש"אם הם יגדירו אמצעי תשלום אחר הכל יהיה בסדר", מסרבת החברה לנתק אותם מאמצעי התשלום הנוכחי, שכאמור כבר ידוע שהשימוש בו הוא גניבה.

כפי שניתן לשמוע בקטעי ההקלטות שלפנינו, חברת הוט לא התנגדה לשלוח אל ברכה את חשבונותיהם של ארבעת הלקוחות הנוספים עליהם שילם אביה אך ניסתה למנוע ממנה לקבל פרטים אחרים שלהם, גם לאחר שכבר החזיקה בהם. "אני לא יכולה לתת לך שם משפחה", אמרה לה מוקדנית אחת, ומנהלת הוסיפה כי אינה יכולה לשלוח את החוזים שלהם ואף סירבה לשלוח את החשבוניות - אותן חשבוניות ששולמו כבר על ידי אינדפורקר ושרובן מגיעות ממילא ישירות למייל של ברכה, כולל כל פרטיהן.

בינתיים, מספרת ברכה, "זה הפך להטרדה: במשך חודש אחרי שהפרשה התפוצצה התקשרו אלינו כל יום לשאול אותנו למה אנחנו רוצים להתנתק והאם אנחנו רוצים אולי תוכנית אחרת. נתתי לאבא שלי הנחיה: אל תדבר איתם. אם מתקשרים אליך - אתה מפנה אותם אלי".

בתחילת החודש הגישה ברכה תלונה על הונאה למשטרת אשדוד, והבהירה בשיחות הבאות להוט כי עומדת נגדם תלונה במשטרה וכי הם עומדים גם להיתבע לדין אזרחי בבית המשפט. בשבוע שעבר נזכרה לפתע החברה לנתק את המנוי של האב מכרטיס האשראי, לאחר קרוב לשלושה חודשי בירוקרטיה, ולתאם את איסוף הממיר שלו. עם זאת, ארבעת המנויים האחרים עדיין פעילים וכל התקשורת של הוט מולם מגיעה לברכה.

מ-HOT נמסר בתגובה: "התלונה נפתרה כבר לפני כשבוע, עוד קודם לפנייתכם. הלקוח יזוכה במלוא הסכום".

מחברת לאומי-קארד נמסר כי "הלקוח פנה לחברה ב-27.2 בנושא ריבוי חיובים מטעם חברת HOT. בהתאם למדיניות החברה, הוא זוכה באופן מיידי ורטרואקטיבי בגין חיובים אלו, במקביל לבירור המקרה מול HOT. באשר לכרטיס החדש שהונפק לבקשת הלקוח, בשל תקלה טכנית הועברה הוראת קבע גם עבור החיוב השגוי. עם פניית הלקוח, ועוד בטרם נעשה חיוב בפועל, בוטלה ההוראה גם בכרטיס החדש".

ממשטרת ישראל נמסר כי התלונה בחשד להונאה נמצאת בחקירה.