מהפכת הרכבים החשמליים הגיעה גם לישראל. משרדי הממשלה מובילים תוכנית למעבר של ישראל למשק אנרגיה דל פחמן, כשאחד היעדים המרכזיים הוא הפסקת יבוא של מכוניות פרטיות עם מנוע בעירה פנימית עד 2030 ועידוד למעבר לרכבים מאופסי פליטות. כחלק מעידוד הישראלים לעבור לרכב חשמלי הוחלט במשרד האנרגיה בין השאר להרחיב בצורה משמעותית את פריסתן של עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות ציבוריות על מנת לתת מענה ל"חרדת הטווח" שמונעת כיום את המעבר למכונית החשמלית, אך נכון לסוף 2021, ישראל לא עומדת ביעד.

הסיבה המרכזית לכך היא העדר תשתיות חשמל מתאימות. בעולם, שם המעבר למכוניות חשמליות קורה בצורה מהירה יותר מבארץ, מבינים כי שדרוג תשתית החשמל והתקנת עמדות טעינה מסוגים שונים הוא תהליך ארוך – ומחפשים פתרונות מהירים אחרים. חברת ZOOZ POWER הישראלית ׁ(לשעבר צ'אקרטקׂ) מציעה פתרון משלה – מערכת שתאגור חשמל רק לצורך האצת טעינת רכבים חשמליים, ותקצר את זמן הטעינה לרבע שעה בלבד במקום שעה.

"הקמנו את החברה ב-2013, שלושה יוצאי 8200". מספר בועז וייזר, מנכ"ל החברה בשיחה עם mako. "המוצר הראשון שלנו היה מוצר בטא – את כל התובנות שלמדנו משם לקחנו למוצר חדש שאותו אנחנו מוציאים לשוק בזמן הקרוב".

מערכת אגירת האנרגיה של ZOOZ ששמה ZOOZTER-100 מתפקדת כ-Power Booster ומאפשרת לייצר פרצי אנרגיה מהירים לצורך טעינה אולטרה מהירה של רכבים חשמליים, גם אם תשתית החשמל מוגבלת בהספק. המערכת מבוססת על טכנולוגית אגירת אנרגיה קינטית (אנרגיה של תנועה) בגלגלי תנופה.

גלגל תנופה הינו מעין סביבון כבד (במשקל של כחצי טון) המאיץ באמצעות מנוע חשמלי ובכך למעשה מומרת אנרגיה חשמלית לאנרגיה קינטית. במהירות מקסימלית הסביבון הזה "משייט" במהירות של כ-17,000 סיבובים לדקה, עם הפסדים זניחים ולכן אגורה בו אנרגיה קינטית (אנרגיה של תנועה). משך הזמן שלוקח לאגור את המערכת באנרגיה מלאה תלוי בתשתית החשמל הקיימת. 

כאשר רוצים לפרוק את האנרגיה, המנוע מתפקד כגנרטור, הסביבון מאט והאנרגיה הקינטית שבו מומרת בחזרה לאנרגיה חשמלית. במוצר יש שמונה גלגלי תנופה המאפשרים יצירת פרצי אנרגיה בהספק של 100 קילו-וואט. כך למשל, בעת טעינה מהירה של רכב חשמלי ניתן יהיה להסתפק בתשתית החשמל של 50 קילו-וואט בלבד ומערכת האגירה של ZOOZ, נותנת Boost של 100 קילוואט נוספים, על מנת לאפשר טעינה אולטרה-מהירה של רכב חשמלי ב-150 קילוואט – מה שאמור לאפשר טעינה שתספיק לטווח נסיעה של כ-200 ק"מ ב-15 דקות בלבד (תלוי בדגם רכב).

מערכת הטעינה של חברת ZOOZ (צילום: שי כהן)
מערכת הטעינה של חברת ZOOZ | צילום: שי כהן

למה בחרתם להתחיל דווקא באוסטריה וגרמניה?
"קודם כל כי אלה מדינות מאוד מתפתחות בכל ההבנה של קיימות והצורך למעבר מבנזין לרכב חשמלי. זה מתחבר לנכונות של המדינה להשקיע בכיוון ולאוכלוסייה שמכוונת לטעינה אולטרה מהירה. לגרמניה ואוסטריה יש מרכזים עירוניים משמעותיים, לא לכולם יש חניה בבית ומגבלת רשת החשמל לא מאפשרת לכולם להטעין בלילה. את מה שמבינים עכשיו בישראל – הבינו שם כבר לפני שנתיים".

בישראל החברה קיבלה מרשות החדשנות אישור לתוכנית להתקנת והרצת פיילוט לתשתית טעינה אולטרה -מהירה לרכב חשמלי, המבוססת על מאיץ הטעינה (Power Booster) מתוצרת החברה. התקציב המאושר לפיילוט הוא 3.37 מיליון שקלים, וגובה ההשתתפות של רשות החדשנות הוא 1.35 מיליון שקלים. "השוק בישראל עדיין בחיתולים, אבל לדעתי זה עניין של חודשים עד שנראה שינוי דרמטי", סבור וייזר. "לפני קצת יותר משנה, כשהסברתי מה שאנחנו עושים היו כאן כאלה שאמרו, 'לא יהיה כאן רכבים חשמליים'. הקשר התחיל במאי 2021 כשטסלה נכנסו לשוק ועשו מהפכה. עם כמה אלפי רכבים התחדדה לכולם ההבנה שהשוק הולך לכיוון של רכבים חשמליים".

הטכנולוגיה של חברת ZOOZ

"לפי דו"ח של הכנסת, בתרחיש הפסימי ב-2025 יהיו כאן 150 אלף רכבים חשמליים. נכון, זה מעט ביחס לכביש אבל זה פי 10 ממה שיש היום. זה אומר שהשוק פוגש את הבעיות שאנחנו מדברים עליהם בכביש מאוד מהר".

אחד המכשולים הגדולים הוא מחיר הרכבים החשמליים. מה אפשר לעשות כדי להוריד אותו?
"בתור אזרח אני אומר, המדינה חייבת להתערב. לא צריך להמציא את הגלגל אלא להסתכל על מה קורה במדינות אחרות. המדינה חייבת להיות זאת שנותנת העדפה מתקנת, תסבסד, תוריד מכסים – המדינות המצליחות עשו את זה רק בעזרת התערבות. זה לא רק מחיר הרכב, אלא עלות הרכב לאורך השנים והיכולת למכור אותו אחרי כמה שנים. כשמסתכלים על זה – למדינה יש משקל גדול בלהפוך את זה לכלכלי".

בועז וייזר, ZOOZ (צילום: ZOOZ)
צילום: ZOOZ

בשנים האחרונות, עולים יותר ויותר קולות שמטילים ספק בכך שרכב חשמלי הוא אכן יותר אקולוגי. "לרכב חשמלי יש חסרונות, אבל הוא חד משמעית יותר אקולוגי מרכבים שמונעים בדלק". מסביר וייזר. "לא נכון לבחון את זה בנקודת זמן הזו כי כל מיני סוגיות שמתבלטים למיניהם כמו מה לעשות עם הסוללות. יש חברה למשל שמקימה מפעל למחזור אוטומטי של סוללות אבל כדי שזה יקרה צריך שיהיו בחוץ הרבה רכבים וזה תהליך שלוקח זמן".

"למערכת שפתחנו יתרונות מובהקים אל מול הפתרונות המוצעים כיום בשוק ומבוססים על סוללות ליתיום יון. בניגוד לסוללות שסובלות מירידת ביצועים והשימוש בהן מוגבל למאות או אלפי מחזורי טעינה /פריקה בודדים עד שנדרשת החלפה יקרה ולא-"ירוקה" של הסוללות, הפתרון שלנו שומר על ביצועיו ומיועד למאות אלפי מחזורי טעינה/ פריקה ובכך מאפשר אמינות גבוהה ואורך חיים של למעלה מ-15 שנה, ופתרון כלכלי ע"ב עלויות נמוכות יותר לאורך חיי תשתית הטעינה".