חברת יאנדקס (Yandex) הרוסית, שמפעילה את מנוע החיפוש הגדול ביותר ברוסיה ואחת מקבוצות האינטרנט החזקות במדינה, הודיעה היום (ג') על הקמת מרכז פיתוח ראשון בישראל. הפעילות של יאנדקס בישראל תתבסס על רכישת הסטארט אפ קיט לוקייט (KitLocate), שפיתח טכנולוגיה המאפשרת לאפליקציות ושירותים אחרים לקבל מידע אודות מיקומו של משתמש במכשיר מובייל על מנת שבעלי השירותים יוכלו להציע לו מוצרים רלוונטיים והטבות נוספות מבוססות מיקום.

הפרטים העסקיים של העסקה לא נחשפו, אך לפי הערכה יאנדקס שילמה עשרות מילוני דולרים. החברה הרוסית נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-10 מיליארד דולר. יאנדקס עתידה להגדיל את פעילות המרכז בישראל מבחינת מספר מועסקים ותחומי פעילות.

קיט לוקייט היא חברה צעירה שהוקמה ב-2011 על ידי היזמים עומרי מורן (מנכ"ל) שינהל את מרכז הפיתוח, רון מילר (סמנכ"ל פיתוח) ויואב כפרי (סמנכ"ל טכנולוגיות). החברה, שמעסיקה 8 עובדים בהרצליה, גייסה ביוני האחרון 700 אלף דולר מקרן Entree Capital של אביעד אייל, והמשקיעים הפרטיים יגאל יעקובי, מייסד אלוט, ארול גינסבר ולורנט אשר.

קיט לוקייט (צילום: עומרי מורן)
צוות קיט לוקייט | צילום: עומרי מורן


בעת המכירה היו לקיט לוקייט מספר לקוחות משלמים בהם מאסטרקארד, Sears ושירות החניה פנגו. בדצמבר 2012 קיט לוקייט זכתה בתחרות החדשנות של מסטרקארד והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) בפרס בסך 25 אלף דולר. בעקבות הזכייה בתחרות החברה גם התקבלה לתוכנית הג'אנקשן של קרן הון סיכון ג'נסיס. כמו כן, קיט לוקייט השתתפה בתוכנית ההאצה לסטארט אפים של מיקרוסופט (האקסלרטור).

זוהי הפעם הראשונה שיאנדקס רוכשת חברה בישראל ומקימה מרכז פיתוח. קודם לכן ביצעה יאנדקס מספר השקעות, הבולטת שבהן בסטארט אפ פייס.קום. "בחיפוש מתמיד אחר הכשרונות הטובים ביותר וטכנולוגיה פורצת דרך, יאנדקס בוחנת כבר זמן רב את עמק הסיליקון של ישראל - הסיליקון וואדי.

"עכשיו אנחנו שמחים לדווח שהסטארט אפ עטור הפרסים קיט לוקייט, המפתח טכנולוגיה חכמה ויעילה בצריכת אנרגיה ומבוססת ענן למכשירי מובייל, יחד עם הצוות המבריק שלו, מצטרף לצוות החיפוש במובייל שלנו", כתבה יאנדקס בהודעה שהיא מפרסמת הבוקר. יאנדקס תכננה כבר תקופה ארוכה להקים פעילות בישראל וכעת, בתום מספר חודשים של מגעים עם קיט לוקייט היא מגשימה יעד זה.

"הניסיון הקודם של יאנדקס עם סטארט אפ מישראל היה השקעה בפייס.קום שפיתחה טכנולוגיה לזיהוי פנים ומאוחר יותר נרכשה על ידי פייסבוק. קרוב לוודאי שלאחר שהצוות של קיט לוקייט יצטרף ליאנדקס הוא יגדל מבחינת גודל ומומחיות. הפתרון שלהם ימשיך להיות זמין להטמעה באפליקציות מבוססות מיקום נוספות", ציינה החברה. השקעה נוספת של יאנדקס בישראל היא בחברת GBooking מחיפה.

חברת אינטרנט רוסית גדולה נוספת שפועלת בישראל היא Mail.ru. החברה רכשה את תוכנת המסרים המיידיים ICQ (מיראבליס) מידי AOL ולפני כשנתיים סגרה את פעילות הפיתוח בארץ. כיום Mail.ru עוסקת בישראל בהשקעות בסטארט אפים וביצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות ישראליות וסטארט אפים מחוץ לרוסיה. ההשקעה האחרונה של הקבוצה שפורסמה לפני כשלושה שבועות היתה בחברת מג'יסטו, שפיתחה אפליקציה לעריכה אוטומטית של סרטוני וידאו.

כשקיט לוקייט הוקמה כוונת היזמים היתה לפתח אפליקציה שמציעה למשתמשים במכשירי מובייל הנחות ומבצעים מבוססי מיקום באמצעות הודעות דחיפה (push notifications). "התחלנו לפתח את הפתרון וראינו שכשאנחנו רוצים לראות את המיקום של האדם באופן רציף הסוללה נגמרת מהר", מספר מורן, המנכ"ל ואחד המייסדים, על האתגר הטכנולוגי איתו התמודדה החברה.

בעקבות כך החליטה החברה לשנות את המיקוד העסקי שלה, לוותר על פיתוח אפליקציה ולהתמקד במציאת פתרון טכנולוגי שמפתחי אפליקציות יטמיעו בתוכנות שיפתחו ויתן להם מידע מדויק בזמן אמת על המיקום של המשתמשים שלא יהיה בזבזני בצריכת אנרגיה. כך למשל, פנגו משתמשת בטכנולוגיה של קיט לוקייט כדי להתריע בפני משתמשים שהם יצאו מחניה מבלי לבטל את התשלום עבור החניה.

שימושים נוספים בטכנולוגיה הם באפליקציות חברתיות שמעוניינות להביא לידיעת המשתמש מי מחבריו נמצא בסביבה - מבלי שהחברים יפעילו באותו רגע את האפליקציה. דוגמה נוספת ליישום הטכנולוגיה היא אפליקציה להגנה על ילדים שמתריעה בפני הורים כשהילד אינו נמצא במקום בו הוא אמור להיות, למשל בית הספר בשעות הלימודים, או מתקרב לשכונה מסוכנת.

"כל הדברים האלה קורים בצורה פסיבית. כשמשתמשים ב-GPS הסוללה נגמרת מהר. לכן בנינו פתרון סביב כל העזרים הקיימים בטלפון - GPS, בהתאם לאלגוריתמיקה שלנו שמנסה להבין מתי צריך להשתמש בו, WiFi (אינטרנט אלחוטי), אנטנות סלולריות, חיישן תאוצה, מצפן ושכבה אלגוריתמית מלמעלה שמחליטה באיזה עזר לדגום את המיקום ובאיזו תדירות", מסביר מורן על הטכנולוגיה שפיתחה קיט לוקייט. המודל העסקי של החברה מבוסס לרוב על תשלום לרישיונות שימוש בטכנולוגיה.

לאחר הרכישה קיט לוקייט צפויה להמשיך למכור את הטכנולוגיה שלה ללקוחות בעולם ובנוסף להשתלב במוצרים של יאנדקס. "בעקבות הרכישה באמצעותנו מוקמת יחידה עסקית של יאנדקס בישראל - מרכז פיתוח וחדשנות", אומר מורן. "החברה מעוניינת להגדיל את הכשרון שלה בהקשר של פיתוח. בראש ובראשונה הם רוצים שנמשיך לפתח את המוצר שלנו ולהשתמש בו לצרכים שלהם. בנוסף, הם רואים בזה עסק מעניין ורלוונטי ולכן לא הורגים את הטכנולוגיה, אלא הולכים לשווק את המוצר לכל העולם".

חנן לביא ממיקרוסופט, מנהל האקסלרטור של מיקרוסופט ונצ'רס בישראל, בו השתתפה קיט לוקייט, מסר בעקבות הרכישה: "אנחנו מאד שמחים על רכישה שנייה, תוך זמן קצר, של חברה בוגרת המאיץ של מיקרוסופט וונצ'רס בישראל ועל פתיחת מרכז פיתוח ישראלי ראשון של יאנדקס בישראל. עומרי והצוות המצוין של קיט לוקייט הם הוכחה נוספת לכך שההיי-טק הישראלי חדשני ומקורי ולא לחינם חברה כל כך גדולה ומשמעותית כמו יאנדקס ראתה בהם יעד אטרקטיבי לרכישה".

לכתבה המקורית באתר TheMarker

וגם:
>> מנכ"ל ווטסאפ מנסה להרגיע: לא נעקוב אחרי המשתמשים שלנו
>> יאנדקס הרוסית רוכשת את קיט לוקייט ומקימה מרכז פיתוח בישראל