אחרי חודשים ארוכים בהם מציאות חייהם התהפכה מקצה לקצה, המילואימניקים חוזרים לשגרה - ורבים מהם נתקלים במחסומים שמקשים עליהם להשתלב מחדש בשוק העבודה. בין היתר, ישנם לא מעט מילואימניקים שבאזרחות הם סטודנטים שזה עתה סיימו ללמוד, נקראו לדגל וכעת צריכים להתמודד עם האתגר שבקבלת התפקיד הראשון ללא ניסיון. עבור אלה ואחרים, מספר חברות הייטק החליטו לפתוח מסלולי הכשרה מיוחדים שנועדו לסייע להם להשתלב בתעשיית ההייטק.

כך לדוגמה חברת ה-CRM סיילספורס, שבשיתוף עם עמותת תפוח, ארגון Elevation ו- CRM period, הקימה תוכנית הכשרה מיוחדת לתפקיד של מומחה מערכת סיילספורס (Salesforce admin). החזון הוא להעניק לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה, לרבות מילואימניקים, מקצוע מבוקש והזדמנות להיכנס להייטק ולהשתקם. ההכשרה מיועדת למי שחוו פיטורים או יציאה לחל"ת כתוצאה מהמלחמה, מפונים, משרתי מילואים או בני זוגם, משתתפים במסיבת הנובה או שילוב של כמה מהם יחד. בנוסף, המועמדים נדרשים להפגין ידע באנגלית ברמה גבוהה. הקורס הוא ללא עלות, ומסיימיו יקבלו ליווי צמוד של יועצת קריירה מהיום הראשון.

ההכשרה של חברת סיילספורס (צילום: באדיבות סיילספורס)
ההכשרה של חברת סיילספורס | צילום: באדיבות סיילספורס

מדובר בתוכנית שסיילספורס מקיימת בשנים האחרונות והפעם נפתחה לקהל היעד הספציפי של נפגעי המלחמה. התוכנית מתקיימת ללא עלות פעמיים בשבוע במסגרת של שיעורי אונליין, לצד מפגשים פיזיים. אורכה 6 חודשים, כשבסיומם המשתתפים יוכלו להשתלב באחת מהחברות המובילות במשק. מעבר לתכנים הטכניים, המשתתפים יעברו במהלך התכנית תהליך של הכנה להשמה, ליווי לראיונות עבודה, סימולציות וכו'. כמו כן, במהלך הקורס לכל משתתף יוצמד מנטור שינחה אותו במהלך ההכשרה. בסיומה, כל משתתף יישם את מה שלמד ויתנסה בפרויקט מעשי בתוך עמותה או ארגון כלשהו. 

"אנו גאים להקים תוכנית הכשרה זו על מנת לסייע לקהילה שלנו להשתקם ולתרום לחוסן הכלכלי שלה", אומרת אודליה רוזנפלד, מנהלת אחריות חברתית בסיילספורס ישראל. "אנו מאמינים בחוזקה של תמיכה קהילתית והשאיפה שלנו היא לא רק להקנות מיומנויות של Salesforce, אלא גם להחזיר את תחושת הבטחון והחוסן, שתאפשר לאנשים לבנות מחדש את חייהם וליצור קריירות משמעותיות ומבטיחות".

במקביל, במרכז המחקר והפיתוח הישראלי של חברת הטכנולוגיה AT&T מציעים סדנאות פרקטיות ללא עלות במטרה לתת לחוזרים והחוזרות ממילואים כלים פרקטיים למציאת עבודה בהייטק. המשתתפים בסדנאות יקבלו ליווי של מנהלות משאבי אנוש וראשי צוותי פיתוח, וכמו כן, תינתן להם אפשרות להשתלב בחברה עצמה.

ההכשרה של חברת AT&T (צילום: מרכז המחקר והפיתוח AT&T Israel)
ההכשרה של חברת AT&T | צילום: מרכז המחקר והפיתוח AT&T Israel

את הפרויקט מוביל עמית לביא, מנהל תחום מיתוג מעסיק ושותפויות בחברה ששירת בעצמו במילואים במשך מאה ימים. ״במהלך המילואים פגשתי לא מעט מגויסים שרק עכשיו סיימו את לימודי התואר הראשון, וברגע שהתחילו לחפש עבודה - פרצה המלחמה. היו גם מגויסים שפוטרו במהלך המילואים. כששבתי לעבודה, הרגשתי שיש לנו מחויבות כארגון לסייע להם למצוא עבודה בתקופה הזאת. עכשיו תורנו לתת בחזרה למי שתרם זמן רב כל כך למען עם ישראל".

עמית לביא, AT&T (צילום: סלי בן אריה)
מנהל תחום מיתוג מעסיק ושותפויות, AT&T | צילום: סלי בן אריה

בחברת אינפיניטי לאבס (Infinity Labs R&D) מציעים 15 תקנים למסלולי הכשרה בעולמות הטכנולוגיה למילואימניקים סטודנטים שהיו אמורים להתחיל שנה א', למילואימניקים שפוטרו מעבודתם או לסטודנטים בשנים מתקדמות שלא מצליחים להדביק את הפער. הקריטריון העיקרי לתוכנית הוא שירות מילואים קרבי. ההכשרה, שאורכה כ-5-8 חודשים ניתנת ללא עלות ולאחריה החברה מוצאת לבוגרי התוכנית מקום עבודה באחת מ-300 חברות מובילות.

"המצב אליו נקלעו המילואימניקים הוא בלתי אפשרי. אחרי יותר מארבעה חודשים של לחימה אינטנסיבית הם נאלצים לחזור למסגרת לימודים בלי שום עזרה, ובלי שום מתווה מסודר שתומך בהם", אומר חיים גירון, מנכ"ל Infinity Labs R&D. "הפתרון שלנו נועד להעניק להם מקצוע כדי שיוכלו להשתלב בשוק העבודה בתוך כ-10 חודשים עם ניסיון ועבודה מובטחת, שגם תבטיח להם פרנסה לאורך זמן".

הכשרה בחברת אינפיניטי לאבס (צילום: אינפיניטי לאבס)
הכשרה בחברת אינפיניטי לאבס | צילום: אינפיניטי לאבס

יוזמה נוספת מובלת על ידי חברת דואטו (Dueto), שפיתחה פלטפורמת גיוס המבוססת על קהילות. החברה הקימה לאחרונה מיזם חדש בשיתוף קהילת Kravi Tech שפועלת לשילוב לוחמים ולוחמות בהייטק. במיזם החדש יצרו מאגר טאלנטים מתעדכן של לוחמים ולוחמות מומלצים, וזאת במטרה לחבר בינם לבין חברות מגייסות. בעזרת מאגר זה, כל חברת הייטק במגייסת בימים אלו, תוכל למצוא את המועמדים המתאימים בקלות. מבין התפקידים שניתן למצוא במאגר הטאלנטים: פיתוח, שיווק, הנדסה, מכירות, מוצר ועוד.

עמית מעוז, מנהל קהילת Kravi Tech (צילום: פרטי)
עמית מעוז, מנהל קהילת Kravi Tech | צילום: פרטי

"יש פה הזדמנות לגייס את האנשים האיכותיים והערכיים ביותר בחברה שלנו, אנשים שמביאים ערך ענק לכל ארגון", אומרת ליאת בן-צבי שבח, מנכ"לית דואטו. "זה הזמן של כולנו להתגייס עבור מי שהקדישו חודשים רבים כדי להגן עלינו".