הטלפון הסלולרי הפך בשנים האחרונות לאחד המכשירים היותר משוכללים שאנחנו מחזיקים ברשותנו, בזכות יכולות חדשות שמפותחות ללא הפסקה והופכות אותם להרבה יותר מאמצעי לקיום שיחה.

דו"ח המועצה לצרכנות: בעיות בתקשורת  (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

הסלולרי של היום מסוגל להיות משרד נייד, לאפשר לקרוא מיילים, לכתוב מסמכים, להיות מעודכנים בלוח פגישות, לנווט ליעדים, לעדכן בעומסי תנועה וכמובן להיות מוצר בידורי, המאפשר לצפות בטלוויזיה, לשחק משחקים ולשמוע מוזיקה. האם יש עוד מקום לשיפור? מתברר שכן.

"כשאנחנו מסתכלים קדימה לטווח של עוד 3 שנים, נראה כי הטלפון הסלולרי הולך לעבור מהפכה", אומרת דפנה שטיינמץ, סגנית נשיא לחדשנות בקומברס. "הטלפון יוכל להרגיש מה אני צריכה. למשל, היום, כאשר אני נוהגת, אני לא יכולה להגיב להודעות SMS שנשלחות אליי, אולם בעתיד, כאשר מישהו ישלח לי הודעת SMS, הוא יקבל מענה אוטומטי שיגיד לו שאני נוהגת. אותה הודעה תציע לו להתקשר אליי, במקום לחכות שאני אחזיר לו הודעה כתובה".

את היכולת לזהות אם האדם בנהיגה, מסבירה שטיינמץ, ניתן יהיה לקבל באמצעות חיישני תנועה שנמצאים בטלפונים או באמצעות הדיבוריות במכונית, שיודעות לשנות את פרופיל הטלפון למצב "רכב", כאשר נכנסים למכונית.

מצב מתסכל אחר, שאנשי עסקים או תיירים נתקלים בו, הם שיחות טלפון בשעות לא שגרתיות, בעקבות הפרשי השעות. השוהים למשל בארה"ב נוהגים בדרך-כלל לסגור את הסלולרי בלילה, מחשש שמישהו יצלצל ויעיר אותם בזמן השינה.

שטיינמץ טוענת, שבעתיד נוכל להשאיר את הסלולרי פתוח. "המתקשרים אל הנוסע לחו"ל יקבלו מידע על הפרשי השעות במקום שהותו ותוצע להם האופציה לשלוח לו הודעת SMS במקום להעירו".

השירותים החדשים שהסלולרים יאפשרו בעתיד הקרוב-רחוק ילמדו עלינו פרטים רבים. החשיפה הזו מעלה לדיון את סוגיית האח הגדול. שטיינמץ לא חושבת שמדובר בחדירה לפרטיות, מכיוון שהלקוח יוכל לבקש מהמפעילה הסלולרית שלו לסגור את השירותים האלו.

"כל עניין הפרטיות עבר איזה שינוי, נראה כי לאנשים פחות אכפת מבעבר. לדוגמה, בפייסבוק, אנשים רושמים על עצמם פרטים מאוד אישיים. לכן זה לא נראה לי בעייתי".

עוזר אישי

טלפון סלולרי לבני שנה- מתוך הדיילי מייל (צילום: מתוך אתר ה dailymail)
צילום: מתוך אתר ה dailymail

"אני רואה את הטלפון כמשהו שעוזר לחיות את החיים ולעשות דברים מכל מקום", אומר גיא מרין, מנהל פיתוח בתחום הטלקום במרכז המו"פ של מיקרוסופט.

"בחיים שלנו היום יש ריבוי מכשירים, כאשר מכשיר אחד מחליף מספר מכשירים שהיו בעבר. בחזון העתידי שלנו אנחנו רואים שהטלפון הנייד יהיה קונסולת משחקים ניידת, אולם בניגוד להיום, הוא יגיע עם יכולות זהות לקונסולה שכבר קיימת בבית. מה שיאפשר לנו לשחק עם הטלפון כאשר אנחנו בדרכים. כאשר נגיע הביתה, נוכל להתחבר למסך הטלוויזיה ולהמשיך לשחק".

יתרון נוסף של הטלפון העתידי, שהוא יאפשר לנו לדבר עם מכשירים שנמצאים לידנו, למשל במטוס, הוא יתחבר למסך האישי שלנו ובמלון הוא יוכל להתחבר למסך שנמצא בחדר, כך שנוכל להמשיך לצפות בסרטים מהסלולרי. כמובן שנוכל גם להשתמש בטלפון בתור שלט להחלפת ערוצי הטלוויזיה בבית או לשליטה בטמפרטורה של המזגן", מוסיף מרין.

פיתוח נוסף של מיקרוסופט לטלפונים הסלולרים הוא תוכנה, שתאפשר ניהול זמן יעיל יותר מרגע הכניסה שלנו למכונית. דבר ראשון, הטלפון יציג על המסך את זמן הנסיעה שלנו ליעד, לאחר מכן יציג את כל השיחות שפספסנו או השיחות שאנחנו צריכים לעשות, כך שנוכל לבצע אותם במהלך הנסיעה. כמו-כן, הטלפון גם יציג לנו את הפגישות לאותו היום.

בעתיד אומר מרין, התצוגה מהסלולרי ביישום הזה תעבור ללוח המכוונים והתקשורת עם הטלפון תיעשה באמצעות פקודות קוליות או כפתורים על ההגה. "באמצעות פקודות קוליות נוכל לנהל את יומן הפגישות שלנו בזמן נהיגה, לענות להודעות SMS וגם להקשיב להודעות מיילים נכנסות".

לא מפריע לפגישה

בעיה אחרת מוכרת, היא היכולת לנהל פגישות ללא הפרעות מהסלולרי. אך גם זה עומד להיפתר. לדברי מרין, "בעתיד, הטלפון יידע לזהות שאנחנו בפגישה ויענה לשיחות באופן אוטומטי בהודעה קולית".

אם היום חלק מהטלפונים החכמים יודעים לזהות שאנחנו בפגישות, באמצעות סנכרון עם האאוטלוק והעברה לרטט באופן אוטומטי, כשאנחנו באירוע מסוים, בעתיד הזיהוי יהיה יותר פשוט ולא יחייב חיבור עם לוח הפגישות שלנו. "הסלולרי יזהה שאנחנו בפגישה, כאשר נניח את הטלפון על שולחן הפוך, עם הפנים כלפי מטה. באופן כזה, הטלפון יזהה שאנחנו לא רוצים לענות כרגע ואנחנו מעדיפים שהמכשיר יעבור למצב שקט", מסביר מרין.

ארנק אלקטרוני

המגמה להפוך את הסלולרי גם לארנק אלקטרוני, שניתן באמצעותו לקיים שגרת תשלומים, הן יכולות שקיימות בעיקר במדינות כמו יפן, סינגפור וקוריאה. נראה כי בישראל, יתקיימו היכולות האלה רק בעוד מספר שנים.

לדברי עמרי ארגמן, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת מובלין, המתמחה בפרסום סלולרי, "בעוד 3 עד 5 שנים, הסלולרי יוטמע כמכשיר תשלום ביותר ויותר מדינות, ויאפשר לבעלים שלו, להשתמש בטלפון גם בתשלום לאוטובוס, בכניסה להופעה ואפילו בתור כרטיס למטוס".

שימי תבורי ישן- 1 (צילום: mako)
בתמונה: שימי נהנה מהטלפון של העתיד | צילום: mako

חברות סליקה עולמיות כגון PayPal כבר מציגות את חזונם באמצעות הסלולרי וכבר מפעילות תוכניות בטא לשימוש באפליקציות ייעודיות. השירות העתידי של PayPal יאפשר למשל, להחזיר לחבר שנמצא לידכם כסף בלחיצת כפתור בטלפון, והחוב יירד מחשבון הבנק שלכם ויעבור לחשבונו.

יישום אחר שיהיה אפשרי באמצעות השירות העתידי של PayPal הוא רכישת מוצרים ברחוב דרך הטלפון. "כאשר אדם יראה ברחוב פרסומת של ראלף לורן, הוא יוכל לכוון את הטלפון לפוסטר ולאשר לחברה לשלוח לו באותו רגע לינק לבחירת הצבע והמידה. התשלום יתבצע דרך PayPal ואת החולצה הלקוח יקבל בדואר"

עוד שירות שארגמן מדבר עליו הוא זיהוי מבנים ברחוב באמצעות הטלפון. "אם אני נמצא בהרצליה, אני יכול לכוון את עינית המצלמה על מסעדה מסוימת ובאותו רגע לקבל את התפריט שלה, אפשרות להזמין מקום וגם קופון", הוא אומר.

לבסוף, אם התרגלנו עד היום שהטלפונים מציעים לנו יותר ויותר אפליקציות, אולם לא עוזרים לנו לנהל אותם בצורה יעילה, כנראה שהעתיד מבטיח לנו, שלא רק שהשירותים ילמדו אותנו, הם גם ינהלו אותנו.

גרטנר: הטלפונים הסלולריים בירידה, החכמים בעלייה

מכירות הסלולר ירדו ברבעון השני של 2009 ב-6.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כך מדווחת חברת גרטנר. המכירות שהסתכמו ב-281.6 מיליון יחידות, הציגו גם גידול בתחום הטלפונים החכמים המייצגים את המגזר הצומח ביותר בשוק המכשירים הניידים, כאשר היקף המכירות שלהם הגיע ל-40 מיליון יחידות, המהווים גידול של 27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

נוקיה שמרה על מעמדה המוביל עם מכירות של 105 מיליון מכשירים, אך הפורטפוליו שלה עדיין מוטה למכשירים בקצה הנמוך. סמסונג ו-LG נהנו מרבעון שני חזק מאוד עם היקף מכירות של 55 מיליון יחידות ו-30.5 מיליון יחידות בהתאמה. היקף המכירות של מוטורולה היה טוב יותר מהמצופה והסתכם ב-15.9 מיליון יחידות. הנוכחות שלה התרכזה ביבשת אמריקה והיא איבדה את רוב נתח השוק שלה במערב אירופה, שם מכרה קצת פחות ממיליון יחידות ברבעון השני של 2009.

נתח השוק של סוני-אריקסון ירד ב-2.8% ברבעון השני של 2009. מכירותיה של אפל הסתכמו ב-5.4 מיליון יחידות ברבעון השני, עם צמיחה של 51% במשלוחים אשר סייעו לאפל לשמור על המקום השלישי בשוק הטלפונים החכמים בו היא נמצאת מאז הרבעון השלישי של 2008.

בשוק מערכות ההפעלה לטלפונים החכמים, סימביאן חולשת על 51% מהשוק, ירידה לעומת 57% מהשוק בשנה שעברה, זאת בעת ש-RIM ואפל הגדילו את נתח השוק שלהן. נתח השוק של אנדרואיד ברבעון השני של 2009 היה קצת פחות מ-2% ויותר מכשירים מבוססי אנדרואיד יגיעו לשוק ברבעון הרביעי של 2009 ויגבירו את התחרות בשוק מערכות ההפעלה לטלפונים חכמים, בעיקר עבור סימביאן ו-Windows Mobile.