רותי ברג (צילום: צילום ביתי, עופר סגל)
"לא רואה בהעלאת תמונות דבר פסול". רותי ברג | צילום: צילום ביתי, עופר סגל
לא רק האחים אריה וגיל גת מ"הכוכב הבא" החליטו לעמוד מעבר למסך הטלוויזיוני, מסתבר שגם החיים מבעד למסך המחשב תופסים תאוצה אצל האוכלוסייה החרדית שמחליטה לקחת חלק בעולם המקוון. האינטרנט ופייסבוק הפכו לפלטפורמה מרכזית אצל נשים חרדיות שמקדמות את העסק המשפחתי, מקייטרינג ועד עסק למכירת פאות. הן לוקחות על עצמן את תפקיד מפרנסות המשפחה ומחליטות ללמוד את תחומי המדיה החברתית.

"לא יצלמו את עצמן ויחשפו את עצמן"

"בעבר חשבנו שהאינטרנט זה עולם מוקצה במגזר החרדי אבל הופתענו לגלות שלא", אומרת שרון קליין, משנה למנכ"ל חברת SEO שמכשירה עובדים בתחום קידום אתרים ומדיה חברתית. 10% מהבוגרים בקורס לקידום אתרים היו חרדים. גברים ונשים כאחד מגיעים להכשרות בחברה על מנת לקדם את העסק הפרטי שלהם, "מהעסק הקטן ביותר לקרמים ומשחות ועד עסק משפחתי לתשמישי קדושה". אך לא רק הגברים מפרנסים את המשפחה, "נשים חרדיות מגיעות על מנת לקדם את העסק שלהן, הן מאוד סקרניות וההצלחה שלהן נובעת מהצורך לפרנס את המשפחה בזמן שהבעל לומד". היא מוסיפה.

לדבריה לא ניתן לקבוע באיזה פלטפורמה החרדיות נמצאות יותר, בפייסבוק או באינטרנט? "זה תלוי באופי, אנשי קידום אתרים הם אנליטיים יותר לעומת אנשי מדיה חברתית שנדרש מהם להיות יותר יצירתיים".

למרות שתחום המדיה החברתית כולל בתוכו שימוש בפלטפורמות כמו פייסבוק, יוטיוב, ואינסטגרם, נשים חרדיות מרבות להשתמש בפייסבוק בלבד, "נשים לא יצלמו את עצמן ויחשפו את עצמן, הם יצלמו את המוצרים שהן מוכרות ומקדמות אבל בשום פנים ואופן לא יצלמו את עצמן ליוטיוב", היא מוסיפה. "מוסר העבודה שלהן הרבה יותר גבוה משל החילוניות, הן מגיעות עם תודעת שירות גבוהה מתוך ראייה שאין לפגוע בלקוחות", מספרת שרון על התנהלות החרדיות שהועסקו בחברה עד כה.

"העולם החרדי מאוד התפתח, אם אתה לא שם אתה לא קיים"

אורית שוהם (צילום: צילום ביתי)
3000 חברים עוקבים אחר אורית בעמוד הפייסבוק | צילום: צילום ביתי
"קהל הלקוחות שלי מורכב מנשים דתיות וחרדיות אומרת, רותי ברג בת 28, מאפרת ומעצבת שיער לכלות וגם מוכרת פאות בביתה בלוד. "לפני כשנה פתחתי את עמוד הפייסבוק העסקי שלי כי פשוט הבנתי את הכוח של הפלטפורמה הזאת". ברג הכירה כבר את הרשת החברתית ב-3 שנים האחרונות, "היה לי עמוד אישי משלי אבל הבנתי שאם אני רוצה לעניין קהל לקוחות שיגיע אליי, אני צריכה לפנות אליהם"

עמוד הפייסבוק נקרא  Ruthi-Berg hair & Makeup וזוכה ל-550 לייקים. ברג מספרת ל-mako שעל מנת שתהיה תהודה רחבה היא פועלת גם באינסטגרם עם למעלה 500 עוקבים בו היא מעלה תמונות של כלות, צמות וכל דבר שקשור לעסק שלה. ברג מספרת כי חלק מהנשים לא מעוניינות בחשיפה במדיום הדיגיטלי ומסרבות להצטלם, "אני משתייכת למגזר של חב"ד ואני לא רואה בהעלאת תמונות דבר פסול". היא מדגישה.

"העולם החרדי מאוד התפתח, אנשים אוהבים קדמה ואם אתה לא שם אתה לא קיים", היא מצהירה כמי שנמצאת בעולם הטכנולוגי עשרות שנים. בנוסף היא מספרת כי בעלה מפרגן לה על ההצלחה, "בלי העזרה שלו, לא הייתי מצליחה לשווק את העמוד ולהצליח בעסק, לפעמים אני עובדת מהבית ולפעמים מגיעה ישירות לבית הלקוחה". היא מספרת.

"רק נשים יכולות להיכנס לעמוד שלי"

מורן פינטו (צילום: צילום ביתי)
"חלק עושים זאת בגלוי וחלק בסתר אבל הם נמצאים בפייסבוק". מורן פינטו | צילום: צילום ביתי
"התחלתי לקדם את עסק הסטיילינג שלי בפייסבוק לפני 4 חודשים", מספרת אורית שוהם בת 32 מירושלים שעובדת בחנות הבגדים Nana Halperin. "תמיד רציתי להתעסק בסטיילינג ולא ידעתי כיצד אפשר להיכנס לעולם הזה, מדובר פה בטעם אישי ולכן הפייסבוק מראה את מה שאני יודעת לעשות". מלבד היותה מוכרת בחנות בגדים, שוהם החליטה להפיק הפקות סטיילינג לנשים חרדיות דרך הפייסבוק. "בהתחלה צילמתי את הילדים שלי והעליתי את התמונות לפייסבוק, והתגובות לא הפסיקו להגיע", היא אומרת.

לעמוד הפייסבוק של אורית ישנם 3,000 חברים, "רק נשים יכולות להיכנס לעמוד שלי או להיות חברות שלי מטעמי צניעות כמובן". אורית מציינת שהעולם החרדי מורכב ממגזרים שונים וחלקם עדיין נאמנים להלכות הרבנים לפיהם אין להשתמש באינטרנט, "יש לי קרובי משפחה שלא משתמשים בפייסבוק, הם אפילו לא יודעים מה זה".

אך למרות זאת היא טוענת כי אנו רואים פתיחות בעולם החרדי, "אני חושבת שזה דבר שהתגלגל, אחד התחבר, שניים התחברו ואחר כך אלפים, אי אפשר לעצור את זה". בעמוד הפייסבוק שלה אפשר למצוא קישור לעמודם של האחים גת, "אני מאוד מתחברת אליהם אבל אני לא חושבת שמי שלא היה מגיע מהעולם החילוני לא היה מעז להיכנס לעולם הטלוויזיוני".

היתרון בפייסבוק לדבריה הוא שאפשר לשלוט בו, "בטלוויזיה אתה לא יודע מי יצפה בך, לעומת זאת, בפייסבוק אני מחליטה מי יהיו החברים שלי". הרשת החברתית אכן מספקת לה הצלחה, "אני חושבת שבשנתיים האחרונות חרדים רבים יוצאים לשוק העבודה ומבינים שהפייסבוק הוא מקום חשוב לקדם בו את העסקים שלהם".

"כשאני פוגשת נשים בעלות עסק ללא פייסבוק אני חושבת שזה ממש חור בהשכלה"

מי שהפכה כבר לאושייה בעולם המדיה החרדית היא מורן פינטו מירושלים, בעלת "קייטרינג אניני טעם" שהחליטה לפני 3 שנים להקים עמוד פייסבוק כדי לקדם את העסק שלה, "תמיד ביקשו ממני מתכונים למאכלים שאני מכינה והבנתי שזו תהיה הבמה המרכזית בה יוכלו להכיר אותי ואת הקייטרינג שלי", היא אומרת ל-mako.

פינטו, בת 30, ואם ל-4 ילדים, הצליחה לחשוף את עצמה לציבור החרדי והחילוני גם יחד וכיום היא עורכת את מדור האוכל באתר החרדי "כיכר השבת", "הקבוצה שלי התעצמה והיום אנשים צופים במתכוני וידאו שלי באתר ולפעמים אפילו עוצרים ומזהים אותי ברחוב", היא מוסיפה. מורן פועלת גם באינסטגרם ומעלה תמונות של המאכלים האהובים, "האינסטגרם הוא כלי הרבה יותר חושפני בגלל שהוא מבוסס על תמונות ולכן לא כולם לוקחים בו חלק", היא מדגישה.

"העמוד שלי מונה למעלה מ-6,000 חברים ומדובר באוכלוסיה מגוונת מאוד", מצהירה פינטו. "יש בנות מחסידויות שכותבות לי בשם בדוי, אני מאמינה שהן מצליחות להסתיר זאת וגולשות בחדרי חדרים". לדבריה, נשים במגזר החרדי מעוניינות להתקדם טכנולוגית, "כשאני פוגשת נשים בעלות עסק ללא פייסבוק אני חושבת שזה ממש חור בהשכלה".

ההסבר מבחינתה הוא פשוט, "אני חושבת שהחרדים נפתחו לעולם, אף אחד לא רוצה להיות הראשון, חלק עושים זאת בגלוי וחלק בסתר אבל הם נמצאים בפייסבוק". לטענתה אם תתבקש לסגור את הפייסבוק היא לא תמהר לעשות זאת, "זו הפרנסה שלי, ברגע שאני יוצרת ומתקדמת דרך הפייסבוק, לא יכולים לעצור אותי".