פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, הפכה בשנים האחרונות לזירה שיווקית עבור עסקים בכל הגדלים. אחת הטענות הנפוצות לנטישת צעירים את פייסבוק היא הצפת התוכן הפרסומי מדפי מותגים, שתופסים בפיד מקום על חשבון עדכונים מחברים אמיתיים של המשתמשים. בעקבות כך הוכרז כבר מספר פעמים כי פייסבוק, ורשתות חברתיות בכלל, הולכות ומאבדות את הקשר עם המשתמשים לטובת שירותי תקשורת ישירים בהם אין כניסה לחברות, כגון סנאפצ'ט.

אך ההצהרות הבומבסטיות על מותן של פייסבוק ודומותיה הן לא יותר ממיתוסים, כך טען הבוקר (ג') עמית לביא על בימת כנס GoSocial 2014, שנערך על ידי מידע כנסים בשיתוף NEXTER.

לביא, מומחה מדיה חברתית ומנכ"ל חברת Marketing Envy העוסקת בתחום השיווק בהן, הציג חמישה מיתוסים אודות השיווק במדיה החברתית והסביר מדוע הם אינם נכונים.

אחד המיתוסים הוא הטענה שבלתי ניתן למדוד את יעילות הפרסום ברשתות החברתיות ולקבוע האם הוא שווה את מחירו. אך לפי לביא, חישוב יעילות הפרסום לא צריך להימדד לפי מחיר אלא לפי מטרות - כך, לדוגמא, ניתן לקבוע כי מטרת קמפיין פרסום חברתי מסוים הוא לעודד מכירות באתר החברה המפרסמת, ולבדוק האם המכירות גדלו בזכות הכניסות מהקמפיין.

מיתוס נוסף גורס ש"תפוצה" ו"מעורבות" - שתי מילות המפתח בשיווק ברשתות חברתיות - הן לא יותר ממילות באזז, שאין להן משמעות אמתית. אך לטעמו, המשמעות של המונחים הללו היא היכולת למדוד את תגובותיהם לחברה ולפיהן לגלות מה ניתן לעשות כדי לשפר את מכירות החברה על ידי מענה טוב יותר לצרכי הלקוחות.

טענה אחרת היא שפרסום ברשתות חברתיות אינו רלוונטי לחברות שמוצריהן מיועדים לחברות אחרות, משום שחברות אינן גולשות ברשתות חברתיות. לדברי לביא, ההיפך הוא הנכון - בחברות רבות, רשתות חברתיות פתוחות כמעט כל הזמן, לפחות על מחשביהם של בעלי התפקידים הדורשים נוכחות בדף החברה בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת.

עוד אגדה שניסה לביא להפריך היא כי נוכחות ברשתות חברתיות היא תחליף זול לקשר יח"צני עם הציבור דרך כלי התקשורת. לביא, לעומת זאת, מדגיש כי אף אחד מהשניים לא פוטר חברה מהצורך באחר - נוכחות ברשתות חברתיות לצורך קשר ישיר עם לקוחות אינדיבידואלים ויחסי ציבור מסודרים לטובת מערכת יחסים עם התקשורת ודרכה עם כלל הלקוחות.

הבלון האחרון שניסה לביא לפוצץ הוא היחס לתוכן. חברות רבות, לדבריו, חושבות שכדי לפרסם בפייסבוק צריך ליצור תוכן איכותי. אך תוכן איכותי הוא לא משהוא שיוצרים סתם ככה. במקום זה, הוא אמר, יש להשתמש בתוכן שבו ניתן לשלב מסרים הקשורים למוצר או לשירות. כך הפרסום גם מעניין את הגולשים וגם משרת את המפרסם.

עבור המשתמשים, התנהלות נכונה של מפרסמים היא מה שיוצר רלוונטיות ויכול לקבוע עם אילו חברות נהיה מעוניינים להיות בקשר ברשתות החברתיות, ואילו חברות נעדיף להסתיר מהפיד לנצח.