יש הרבה דברים שאפשר לומר על שנת 2022 ברשתות החברתיות, ומשעממת זה לא אחד מהם. כמה אירועים, דמויות צבעוניות וטרנדים שעלו וירדו חווינו השנה - החל מהמשך התחזקותה של טיקטוק והיריבות שהתחממה מול אינסטגרם ועד רכישת טוויטר על ידי אילון מאסק והכאוס שהתרחש בה. כל אלה הם רק חלק מגודש האירועים בעולם הרשתות, והטוב עוד לפנינו, כי לפי איך שזה נראה כרגע, 2022 הייתה רק המתאבן לקראת 2023.

2022 סימנה גם את שנת השקיעה של פייסבוק, שמשלמת על מספר רב של טעויות ניהוליות. הטעות הראשונה של פייסבוק היא מתן תשומת לב רבה מדי לחזון המטאוורס, שהוא אמנם משקף את טכנולוגיות העתיד, אבל עדיין רמת האימוץ של אותן טכנולוגיות היא נמוכה. באותו הזמן, במקום למקד מאמצים ניהוליים בבעיות העכשוויות של עייפות משתמשים מהפלטפורמה והיעדר חשיפה אורגנית מספיקה של פוסטים, פייסבוק הסתכלה על השקעות ופיתוח מאסיבי של העתיד הרחוק מאוד. ייתכן שההצלחה של טיקטוק הייתה מתרחשת גם אם פייסבוק הייתה עושה הכל נכון, אבל עדיין היא עזרה לזה מאוד לקרות. 

האם השמועות על מותה של פייסבוק היו מוקדמות?

אחת החידות הכי גדולות של השנה הבאה תהיה ככל הנראה מה יעלה בגורלה של פייסבוק, חלוצת הרשתות החברתיות, שנמצאת היום בצומת דרכים מעניינת. חזון המטאוורס שהציג צוקרברג בסוף 2021, שהיה אמור לרקום עור וגידים ב-2022, לא ממש צבר תאוצה, וסימן שאלה גדול מרחף בכל הנוגע לאימוץ אמיתי של המציאות החדשה והגרנדיוזית משהו. גם המשתמשים הצעירים מצביעים בידיים, ובוחרים באופן מובהק לבלות את זמנם באינסטגרם ובטיקטוק. נכון לתחילת השנה, פחות מ-10% מהנשים עד גיל 24 עושות שימוש בפלטפורמה, כשאצל הגברים הנתונים מעט יותר גבוהים, אך עדיין עומדים על 16.5% בלבד, ע"פ statista.

נדמה שמשהו בקו הקפיטליסטי של צוקרברג לא תואם את רוח התקופה. במשך שנים פייסבוק העדיפה להתעלם מערכים ומשמירה על הזכויות של משתמשיה, כשבין היתר זכורה פרשת קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה הודלפו פרטים של מיליוני משתמשים לצרכי תעמולת בחירות, ושיש הטוענים שהחברה מתקשה להתאושש ממנה עד היום. מאז פייסבוק הפכה שם נרדף לחברה שמעדיפה את הכסף והמזומנים על ערכים ומטרות חברתיות. בעידן של היום זה כבר לא תופס - אפשר לראות יותר ויותר צרכנים שבוחרים שירות או מותג, לפי הערכים שהוא מקדם.

גוגל, פייסבוק (צילום: Koshiro K, shutterstock)
צוקרברג פייסבוק מטא | צילום: Koshiro K, shutterstock

התחושה בקרב משתמשים רבים היא שחלוצת עידן הרשתות החברתיות מאבדת לאט לאט את הרלוונטיות שלה, כשבמקביל הדוחות רבעוניים האחרונים שהציגה מאכזבים וכוללים שוב ירידה בהכנסות, רבעון שני ברציפות.

עם זאת, למרות השמועות על מותה וההספדים שאנו שומעים על פייסבוק מכל עבר, קשה להתווכח עם המספרים שמציגים קרוב ל-3 מיליארד משתמשים ברשת החברתית הפופולרית. פייסבוק היא גם הבחירה הראשונה של רוב רובם של המפרסמים, שעדיין פונים אליה כדי לקדם תוכן ואת העסקים שלהם, על פי statista. זאת הסיבה שהיא עדיין מצליחה לשמור על כוחה. יחד עם זאת, אם ב-2023 שפן המטאוורס שניסה לשלוף צוקרברג מהשרוול לא יתחיל להראות תוצאות ולהקסים את הקהל, מגמת הדעיכה תימשך ומה שיישאר לה הוא להמשיך להישען על ההצלחה של סרטוני הרילס מהאינסטגרם.

טיקטוק V.s אינסטגרם 

אם יש קרב אחד שהתחמם והעלה הילוך השנה הוא היריבות בין טיקטוק לאינסטגרם. בשנתיים וחצי האחרונות טיקטוק הגיעה משום מקום והצליחה לנצל את הקורונה ולהמריא עם סרטונים משעשעים וקלילים, שסחפו את הקהל. גם ב-2022, טיקטוק המשיכה לשבור שיאים עם מעל ל-1.5 מיליארד וחצי משתמשים, לעומת קצת יותר מ-1.2 משתמשים ב-2021, לפי business of apps. אבל 2022 מסתמנת כשנת מפנה ביחס של מפרסמים לרשת החברתית, שנחשבה עד לא מזמן כרשת חברתית של ילדים ונוער בלבד.

אינסטגרם שעקבה בדאגה אחרי הזינוק של הנמסיס החדשה, החליטה להעתיק את סרטוני הווידאו שלה, אותם כינתה רילס. המהלך, שעד כה נחל הצלחה עם מעל ל-140 מיליארד הפעלות כל יום כולל בפייסבוק, עלייה של 50% בתוך שנה לפי מארק צוקרברג, מצליח להשאיר אותה חזק בתמונה.

אינסטגרם, instegram (אילוסטרציה: wichayada suwanachun, shutterstock)
רילס, אינסטגרם | אילוסטרציה: wichayada suwanachun, shutterstock

2023 צפויה לחמם עוד יותר את היריבות בין שתי הרשתות החברתיות המובילות. הצפי הוא שסרטוני הווידאו ימשיכו לעבוד חזק גם בשנה הבאה, כשכל חברה תנסה להקדים את השנייה ולנסות לפצח מהו הפיצ'ר הבא, שיצור את הבאזז הגדול. במקביל, הגישה של שתי הרשתות היא לנסות למשוך את יוצרי התוכן אליהן באמצעות תוכניות תגמול שונות, מתוך הנחה שהם אלו שמביאים את הקהל. באופן מנוגד לגישה המיושנת של פייסבוק, היום הרשתות מבינות שהכוח עבר ליוצרי התוכן, על פיהם יישק דבר והם אלה שיקבעו את הטון ואפילו את גורל הרשתות.

רכישת טוויטר על ידי אילון מאסק

אין דרך להגדיר את מה שעובר על טוויטר בשבועות האחרונים, מאשר סחרחורות, אפילו כאוס. מאסק, שאחרי סאגה ארוכה, החליט לבסוף לרכוש את החברה תמורת סכום גבוה יחסית של 44 מיליארד דולר, הבין כנראה שהרשת החברתית הוותיקה, צריכה שינוי פנים מוחלט ופיטר כבר עם כניסתו לחברה, את מנכ"ל החברה, פאראג אגרוואל ועוד שורה של בכירים ואלפי עובדים. הפארסה לא נגמרת כאן, כי גם ההחלטה של מאסק לאפשר לכל משתמש לרכוש את האפשרות להוסיף וי כחול תמורת 8 דולרים בלבד, הביאה להתחזויות ולנזק כספי אדיר לחברות.

מאסק קונה את טוויטר (אילוסטרציה: מאקו סטודיו )
מאסק קונה את טוויטר | אילוסטרציה: מאקו סטודיו

טוויטר נמצאת היום בחוסר ודאות גדול מאוד. השאלה היא האם אילון מאסק, שהוכיח את עצמו כאחד היזמים הגדולים והמובילים בעולם, יצליח להפיק מטוויטר ערך חבוי ונסתר שטרם ראינו עם חדשנות פורצת דרך. האם טוויטר בכלל מעוניינת להגיע לקהלים חדשים? הרשת החברתית היא החידה הגדולה ביותר מבין שאר הרשתות החברתיות ויהיה מעניין לראות לאן אילון מאסק יוביל אותה. 

הכותבת היא מרצה ומלווה בעלי עסקים בעולמות הסושיאל בדגש על אינסטגרם לארגונים, חברות ועסקים.