פייסבוק עושה מאמצים רבים כדי לשמור על מעמדה כרשת החברתית החזקה ביותר, על רקע תחרות קשה, בעיקר מצד טיקטוק, והקבוצות שהיא מציעה הן עדיין אחד מהעוגנים המשמעותיים ביותר שלה. כ-130 מנהלי קהילות התכנסו אתמול (יום ד') בעמק חפר, בכנס שהוקדש כולו לנושא.

"בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה בחשיבות הידע המקצועי בתחום בניית וניהול קהילות. גורמים חברתיים, מסחריים ואפילו מדינתיים הבינו שקהילות הן כלי חשוב בגישה לקהלים מדויקים. למעשה, הקהילות הן תוצר של מבנה בסיסי מאוד במוח שלנו שנועד לייצר תהליך חיברות, כדי לבנות שיתופי פעולה במספרים גדולים - העדפת קרובים", מסביר זאב ינאי, מייסד קהילת "PRguru - הגורו של יחסי הציבור" ומנכ"ל משרד יחסי ציבור, גלאי תקשורת. "ככל שיש יותר גנים משותפים, כך עולה הסיכוי שלנו לרצות לשתף פעולה עם האדם השני. העניין הוא שבעולם המודרני המבנה המשפחתי השתנה, ובנוסף, המשפחות כבר גרות במרחקים גדולים אחד מהשני. לכן, נוצר צורך לייצר קהילות חלופיות למשפחה, ואלו נוצרות סביב נושאי עניין משותפים אחרים".

מאחורי הכנס עומדת יעל אורן, בעלת חברת קומינה (commina), שנולדה לדבריה מתוך רצון עז ותשוקה ליצירת חיבורים בין אנשים. החברה עוסקת בפיתוח קהילה ככלי שיווקי ופנים ארגוני, מלווה ארגונים בתהליכי הקמה ופיתוח קהילה ומעבירה קורסי הכשרה להקמה ניהול קהילה.

בתפקידה הקודם הייתה אורן אחראית על פרויקט אורח חיים בריא עבור חברת אינטל, ולפני כן במשך כחמש שנים הייתה חלק מצוות הרווחה של חברת HP ומנהלת קשרי קהילה. היא מספרת כי הקימה בהתחלה פורום נשים שנפגשו אחת לחודש. "ואז היה חסר לי הדיגיטל. אחו"קי - אחריות חברתית וקהילה, היא קבוצה בפייסבוק שהקמתי עם קרוב ל-3,000 חברות ויש עוד 3,000 בהמתנה. היה צורך מהשטח לקום ולהיפגש, ולכן יזמתי את הכנס. עולם הקהילות צמח, אבל אנחנו רוצים לעשות זאת בפרופסיה, משהו מקצועי. יש כאן אמירה - זרקור ופרונט על עולם הקהילות. אנשים מתפרנסים מניהול קהילה".

כנס קהילות, קומינה (צילום: דביר רידי, אנה בסקין)
כנס קהילות, קומינה | צילום: דביר רידי, אנה בסקין

כמה אפשר להרוויח?

אורן: "ניתן להתפרנס היום מניהול קהילות ולהרוויח 10-15 אלף שקל, תלוי מגזר וניסיון. מה שאני ממליצה ללקוחות שלי זה לגייס לתפקיד בחצי משרה, ואז להתרחב עם התפקיד, בכל אופן אני לא מתחילה תהליך ליווי עם לקוח, במידה ואין מישהו שאמון על התפקיד מטעמם ולא כפרויקט או תוספת למשרה מלאה.
היום יש הבנה כי הובלת קהילה זה לא ניהול קבוצת פייסבוק ואישור פוסטים, כי אם מספר ערוצים דיגיטליים במקביל, יצירת תוכן, יצירת חיבורים בין המשתתפים ומעורבות לנושא הקהילה, וכמובן יצירת אירועים, מומלץ אחת לרבעון. כל זה אינו נכנס כפרויקט צד, כי אם תפקיד המצריך משרה מלאה".

יש קבוצות רבות בפייסבוק. מה ההבדל בין קבוצה לקהילה?

"אסביר לך על ידי דוגמה. אחו"קי בהתחלה הייתה רק קבוצה. המעבר לקהילה הוא ברגע שנוצרו ריטואלים, התחלנו להרגיש יציבות, פתחנו לינקדאין ואינסטגרם, ואנחנו עושים גם מפגשים בחיים האמיתיים. עכשיו ב-2022 אנשים מבינים שאי אפשר להישאר רק בדיגיטל, והם רוצים להיפגש גם פיזית".

"קהילות חשובות על מנת לשמר על המרקם החברתי כי זה טבע האדם, להרגיש שייכות למקום, מוצר, תנועה חברתית ועוד", מסביר רפי ברבירו, מי שייסד ומנהל את קהילת מנהלי הקהילות Community Leadership Israel, שנוסדה לפני 4 שנים ומונה מעל 2,000 מנהלי קהילות מפלטפורמות שונות. ברבירו, אשר מרצה באקדמיה על ניהול קהילות ובין הבודדים בישראל המוסמך מטעם פייסבוק העולמית בניהול קהילות, מצביע על מגמה עולה של אנשים המתעניינים בתחום.

לדבריו, "תפקיד מנהל הקהילה הוא לא רק ניהולי אלא גם שיווקי, ומשימתו להביא את תוצרי הקבוצה לידיעת ההמונים והתקשורת. קהילות היום נתפסות בעיני גורמים מסחריים, עיתונאים ואנשים שמחפשים מידע כמדורת שבט איכותית ומקום מהימן למצוא בו אינפורמציה".

הקהילות לוקחות על עצמן גם לתרום בחזרה לחברה. ברבירו מספר על יוזמה חדשה שהשיקו – "קהילה מעגלת לטובה", בשיתוף עם עמותות עיגול לטובה ובאר המשאלות. במסגרתה, כל קהילה תאמץ עמותה שהיא מתחברת לערכים שלה, ותציע לחברים להצטרף לעיגול לטובת העמותה הנבחרת.

רפי ברבירו, Community Leadership Israel (צילום: אלישע אבן טוב)
רפי ברבירו, Community Leadership Israel | צילום: אלישע אבן טוב

"זאת רק דוגמה אחת מפעילויות מנין רבות שמתקיימת בקרב קבוצת המנהלים כשהאג'נדה היא קידום שיתופי פעולה בין קהילות, מתן ידע ועידוד היציאה מהאונליין לאונלייף, הענקת כלים ליצירת מוניטיזציה ומנהיגות לקבוצות ועוד", מוסיף ברבירו.

התפקיד שאולי נראה איזוטרי לפני מספר שנים הופך להיות מבוקש ונדרש כמעט בכל ארגון, מוסד וחברה מסחרית בישראל. לכנס הגיעו מחברות גדולות, אנשים שמעוניינים לפתח קהילות פנים ארגונים וכן אנשים פרטיים שמעוניינים להגדיל את קהילתם.

בין המשתתפים והמרצים בכנס הייתה גם הגר סידס, יועצת אסטרטגית לתוכן ושיווק עם התמחות ברשתות החברתיות בארץ ובעולם, שנכנסה בשנה האחרונה לרשימת משפיעניות טוויטר ישראל.

"עולם הקהילות הוא מרכיב מאוד חשוב בחיים שלנו שלא מקבל את רמת החשיפה שהוא ראוי לו והכנס הזה הוא יריית הפתיחה לעתיד", אומרת סידס. "לדעתי, עולם הדיגיטל מצד אחד קירב בינינו בזכות הקהילות והקבוצות השונות, אך מנגד לא מעט גם מרגישים לבד. בכנס אנשים רבים יצאו מחוץ למסך ונפגשו לראשונה פיזית, כפי שנהגנו פעם טרום עידן המחשב וההייטק".