משרד התחבורה החליט לאשר ייבוא של עשרים מכוניות אוטונומיות בלבד של חברת טסלה לארץ בשנה הקרובה, וגם זה תחת מגבלה - שהן לא יהיו אוטונומיות. שאלנו באולפן נקסט את בועז קורפל, הפרשן והעיתונאי המוטורי מעולם הרכב בערוץ הספורט, על המשמעויות של כניסת הרכה האוטונומי לישראל.

אסף פורמן שלנו ניסה את היכולות האוטונומיות שלה בתערוכת CES 2020 בלאס וגאס, וברגע שהוא ראה סכנה מתקרבת הוא לא התאפק והתערב. עד כמה אפשר לסמוך על המכונית? "אם אתה שואל את אילון מאסק שהוא לא סמך עליו, הוא היה אומר לך לעזוב ושהם יזהו את זה בזמן והמכונית תבלום ויהיה בסדר. הגורם האנושי בסופו של יום כדי באמת לקבל את ההחלטה וגם לקבל את האחריות, מסביר קורפל.

אם אתה עכשיו יושב במכונית כזאת אתה הולך לישון? "הולך לישון. היא לא תהרוג אותי בהנחה כמובן שעוד מכוניות אוטונומיות יהיו בסביבה", אומר קורפל.

בקליפורניה למשל מותר לנהוג במכוניות אוטונומיות בכביש אבל אסור ללכת לישון, נכון? "בדיוק. האחריות חלה עלייך כל הזמן כי אם משהו קורה - תאונה, נזק, או חס וחלילה משהו הרבה יותר מנזק - אתה תמיד האחראי, ולכן הם תמיד אומרים בהודעה גדולה שכל המערכות במכונית נועדו לסייע לך אבל הן לא מחליפות אותך".

ובישראל? "אסור בכלל. אין עדיין תקנה שמאפשרת ותומכת. יותר מזה, החוק בישראל אומר - שתי ידיים על ההגה כל הזמן, אלא אם הורדת את היד להוריד הילוך", מוסיף קורפל. "ההחלט של משרד התחבורה צודקת לגמרי. צריך קודם כל לפתור את הנושא הרגולטורי. אתה צריך להעביר אותו לאנשים שידעו במה הם מתעסקים, וגם יהיו ערניים למי שנוסע לצידם".

"דבר נוסף שהם צריכים לעשות זה לאפשר ליצרן הזה להביא לפה תמיכה במכוניות - תמיכה טכנית, מוסכים. זאת הסיבה שהם הגדירו אותם כיבואן זעיר שמותר לו רק 20 מכוניות".

אז זה לא שהמשרד מנסה לסגור את השוק למוכניות מתקדמות? "לדעתי, במקרה שאנחנו דנים בו, התשובה היא בהחלט שלא", מסכם קורפל.