האם AI יחליף גם את שדרני הרדיו? חברת הזרמת המוזיקה הדיגיטלית ספוטיפיי מציגה פיצ׳ר חדש בשם DJ, שבו AI הופך להיות שדרן הרדיו שלכם. הקול הממוחשב נשמע כמו אדם אמיתי, אך הוא מופעל ע״י מודלי שפה של חברת OpenAI, שעומדת מאחורי Dall-E, ChatGPT והשדרוג במנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט. 

משתמש שייכנס ל-DJ של ספוטיפיי יקבל רשימת שירים מתעדכנת לפי העדפותיו האישיות, כשבין כל שיר ידבר איתו "שדרן רדיו" שיספר לו למה הוא מקשיב ויוכל להסביר לו על השיקולים בבחירת השיר הבא. בנוסף, השדרן יוכל להרחיב עם עובדות על הלהקה או על הז׳אנר המוזיקלי, עובדות שנערכו ע״י צוות עורכים מקצועי.

בספוטיפיי טוענים שמטרת השירות היא לאפשר גישה פרסונלית יותר של המשתמשים לספריית המוזיקה שלהם וכן לתת להם שירות DJ אישי. את הקול של השדרן פיתחה חברת סונאטיק, שנרכשה על ידי ספוטיפיי בשנה שעברה. 

"שב לאחור ותירגע"

ניסינו את הפיצ׳ר החדש, ובשורה התחתונה הוא מרשים טכנולוגית אך לא ברור עד כמה הוא באמת שימושי. איך זה עובד? מרגע שנכנסים לפיצ׳ר בספוטיפיי, מופיע עיגול גדול במרכז המסך שזז לפי הדיבור של השדרן, שמכנה את עצמו X. הקול הסינטטי נשמע באמת כמו שדרן רדיו, וקשה להבחין שלא מדובר באדם אמיתי למעט כמה גליצ׳ים קוליים. בהתחלה, X יגיד משהו כמו ״הכנתי לך רשימת שירים לפי ההעדפה האישית שלך, אז שב לאחור ותירגע״. יש אפשרות להגיד לו להמשיך לשיר הבא, או לבחור מצב רוח לפיו ייבחרו השירים, כמו בכרטיסיות הרדיו הרגילות של ספוטיפיי.

מבחינת בחירת השירים עצמה, ההבדל היחיד בין הרדיו של ספוטיפיי לשדרן הוא רק הקול בין השירים, והוא יכול להיות טיפה מציק. לפעמים הוא ינסה בכוח לספר עובדה על השיר הבא, כמו ״השיר הזה הגיע למקום ה-3 במצעד הבילבורד של 1986״, ולעתים ינסה להגיד משהו אישי כמו ״את השיר הזה שמעת ממש הרבה ב-2021״, דבר שעלול להרגיש כמו סוג של פגיעה בפרטיות. 

בכלל, יש הרגשה שבספוטיפיי היו מאוד להוטים למצוא כל שימוש אפשרי לדיג׳יי, והוא מדבר קצת יותר מדי ולא תמיד אומר דברים חשובים. בספוטיפיי עשו עבודת אוצרות וסיפקו לדיג׳יי מאגר גדול מאוד של נתונים על הרבה מאוד שירים, אבל בלי אדם אמיתי שיחליט מה מעניין ומה לא, הדיג׳יי של ספוטיפיי מרגיש כאילו הוא מנסה בכוח לספק עובדות לא חשובות ולא ממש מעניינות.

בספוטיפיי סיפקו לדיג׳יי מאגר גדול מאוד של נתונים על הרבה מאוד שירים, אבל בלי אדם אמיתי שיחליט מה מעניין ומה לא, הדיג׳יי מרגיש כאילו הוא מנסה בכוח לספק עובדות לא חשובות ולא ממש מעניינות

דיג'יי מספק חוויית האזנה מאוד אישית, כך שהוא לא יתאים לסיטואציות חברתיות יותר. עבור משתמש כמוני, שמבלה שעות בהאזנה למוסיקה בספוטיפיי, דיג׳יי הרגיש כמו הפרעה לא רצויה בין השירים. הוא גם משמעותית פחות ורסטילי בבחירת השירים שלו מהאפשרויות האחרות של ספוטיפיי, כמו תחנות הרדיו האישיות שמאורגנות לפי ז׳אנרים. 

למי שבאמת אוהב שדרני רדיו, לא נראה שיש כאן איום אמיתי על מעמדם. אך ספוטיפיי מקווה שהפיצ'ר החדש יוכל לספק חוויה חדשה ומובדלת מהמתחרים, ואיזשהו טאץ׳ אישי שחסר מאוד בפלטפורמות אחרות, למשל זו של אפל. נכון לעכשיו, הפיצ׳ר החדש עדיין מוגדר כבטא, והוא פתוח רק ללקוחות הפרימיום של ספוטיפיי בארה״ב ובקנדה.