View this post on Instagram

Working from home

A post shared by Mark Zuckerberg (@zuck) on

אינסטגרם השיקה אמש (רביעי) את רילס (Reels), מערך חדש של סרטונים קצרים באורך 15 שניות הכוללים אפקטים ומוזיקה. השירות יושק בחמישים מדינות, בהן ארצות הברית, הודו, ברזיל, צרפת, גרמניה, הממלכה המאוחדת, אוסטרליה, ספרד, מקסיקו, ארגנטינה. כרגע לא ברור מתי יושק השירות בישראל.

אם התכונה החדשה של אינסטגרם מוכרת לכם, אתם לא טועים. הצעד של פייסבוק ואינסטגרם מגיע בשיאו של משבר טיקטוק, הסובלת כעת מעננת חסימה בארצות הברית. מאז שטיקטוק הושקה והפכה לאחת הרשתות החברתיות הפופולריות ביותר עם מאות מיליוני הורדות, מומחי סייבר הזהירו כי היא מעבירה לבייג'ינג מידע על משתמשיה. בהמשך לאותן אזהרות, אפל שיחררה לפני כחודשיים תכונה חדשה במסגרת גרסת הבטא של מערכת ההפעלה הבאה, iOS14, שמאפשרת לראות אילו אפליקציות ניגשות למאגר ההעתקות וההדבקות (Clipboard) – וטיקטוק עלתה על המוקד.

באותה העת, יותר ויותר מדינות החלו לשקול את חסימתה של טיקטוק. הראשונה לעשות זאת הייתה הודו, שחסמה עשרות אפליקציות סיניות נוספות בעקבות סכסוך אלים בגבול בין המדינות, וגם אוסטרליה ובריטניה ערכו דיונים בנושא. בארצות הברית המצב סבוך יותר: טראמפ יצא במסע אישי נגד טיקטוק, אחרי שמשתמשי האפליקציה הצעירים נרשמו לעצרת הבחירות שלו בטולסה וגרמו לו לחשוב שינאם מול קהל עצום. הוא מיהר לצייץ בטוויטר שינאם מול קרוב למיליון אנשים, כשבפועל קרה ההפך הגמור – והמוני הנרשמים הדירו את רגליהם מן האירוע. לקמפיין האישי של טראמפ נגד טיקטוק נוספו גם מודעות ממומנות בפייסבוק ובאינסטגרם שמפצירות באזרחים "להגן על ילדיהם מפני טיקטוק".

בתגובה למלחמה חסרת הפשרות שהוכרזה נגדה, טיקטוק המשיכה לגייס עובדים בארצות הברית, יצרה קרן למימון יוצרים בפלטפורמה בהיקף של 200 מיליון דולר, ואף הביעה את הסכמתה לצאת משליטה סינית. כל זה לא עזר: טראמפ הצהיר בשבוע שעבר שיחסום את האפליקציה באמצעות צו נשיאותי, ומיקרוסופט עצרה את המו"מ שלה להפעלת האפליקציה בארצות הברית. בהמשך לדברים, מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה שוחח עם הנשיא טראמפ, והאחרון נתן ארכה של 45 יום לחתימה על עסקה.

השקת "רילס" ברחבי העולם היא צעד מתבקש מצד פייסבוק. בסוף 2018 השיקה החברה "שיבוט" של טיקטוק בשם לאסו (Lasso) שלא זכה לפופולריות רבה. לפני כמה חודשים החליטה פייסבוק להוריד עליו את השאלטר, ועברה להתמקד בפיתוח "אינסטגרם רילס", אותה החלה לבדוק בברזיל כבר בנובמבר 2019 תחת השם Cenas.

נראה שפייסבוק הצליחה: כשיושק בישראל, תוכלו למצוא את השירות החדש "רילס" בתוך אפליקציית אינסטגרם, ממש כמו עם סרטונים ארוכים שעולים ב-IGTV – כולל בלשונית ה-Explore. במסגרת "רילס" ניתן להעלות סרטונים של 15 שניות ולכלול בהם מגוון אפקטים של מציאות רבודה, וכמובן – מוזיקה. כמו טיקטוק, אינסטגרם חתומה על הסכם עם חברות התקליטים הגדולות ומציעה קטלוג אודיו נרחב במיוחד; קטלוג שכנראה לא קיים באפליקציות הקטנות יותר שמנסות למלא את מקומה של טיקטוק.

רק בשבוע שעבר זומן מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, להעיד מול הקונגרס האמריקני ועבר חקירה צולבת במיוחד. במסגרת השימוע הואשמה פייסבוק בהתנהגות בלתי-תחרותית וברכישת כל מתחרותיה, או בהעתקתן. כך קרה גם עם אינסטגרם, אותה רכשה פייסבוק בשנת 2012. עוד עלה בשימוע כי פייסבוק ניסתה בעבר לרכוש את סנאפצ'אט, ואיימה להעתיקה ולחסלה אם לא תסכים לעסקה.