בחצי שנה האחרונה הפכה הרשת החברתית קלאב האוס (Clubhouse) לתופעה שאי אפשר להתעלם ממנה; האפליקציה, בה מתנהל השיח בחדרי צ'אטים מבוססי אודיו, כובשת את ארה"ב וממשיכה לבסס את מעמדה גם במדינות אחרות. לאור ההצלחה המסחררת, גם פייסבוק התעוררה – והכריזה אתמול (שני) על שורת שירותים ומוצרים מבוססי קול משלה.

התשובה של פייסבוק לקלאב האוס (צילום: Facebook)
התשובה של פייסבוק לקלאב האוס | צילום: Facebook

לפי ההודעה שפרסמה פייסבוק, בקיץ הקרוב יושקו חדרי צ'אטים תחת השם Live Audio Rooms (חדרי אודיו לייב). הפיצ'ר החדש ישולב תחילה בקבוצות ובדפים של אנשי ציבור פובליציסטים, אך בסופו של דבר יגיעו גם ל-Messenger (מסנג'ר), אפליקציית הצ'אטים של פייסבוק. בהמשך ישולב גם מודל מינויים שיאפשר לבעלי חדרים לגבות כסף עבור ההשתתפות וההאזנה, כשהגולשים יוכלו לתגמל אותם עם טיפים העונים לשם "כוכבים" (Stars)

התוכן בצ'אטים ישתלב גם בפיד, כמובן: משתמשים יוכלו להקליט את השיחות ולהפיץ אותן בתור Soundbites, קטעי קול קצרצרים שיופיעו בפיד ויזכירו את טיקטוק (או את "רילס", המקבילה של אינסטגרם שפותחה "בהשראת" טיקטוק). לפי פייסבוק, מתמשים יוכלו גם ליצור ולהקליט קטעים בעצמם, ולערוך אותם עם מגוון אפקטים.

פייסבוק מתכוונת לחדור גם לשוק הפודקאסטים, שזכה לתנופה מסחררת בזמן המגפה, ותמליץ למשתמשיה על פודקאסטים בהתאם לתחומי העניין שלהם. בהמשך תחבור החברה לספוטיפיי, כשהנגן של פלטפורמת הסטרימינג יוכל להשתלב בפיד.

כרוניקה של חיסולים

זו לא הפעם הראשונה שפייסבוק מנסה לחסל כוכבות עולות בתחום הרשתות החברתיות. בקיץ 2020 השיקה פייסבוק את אינסטגרם "רילס" (Reels), שיבוט של טיקטוק שמאפשר לצלם סרטונים קצרצרים ולהוסיף להם אפקטים וכיתובים. הצעד הגיע בשיאו של משבר טיקטוק, שהייתה אז בסכנת חסימה בארצות הברית ובמדינות גדולות אחרות בגלל קשריה עם בייג'ינג, לכאורה. למעשה, כבר בסוף 2018 השיקה פייסבוק "שיבוט" של טיקטוק בשם לאסו (Lasso), אך זה לא צבר פופולריות והפסיק לפעול אחרי כשנה.

ההתנהגות האנטי-תחרותית של פייסבוק עוררה גם את תשומת לבו של הרגולטור האמריקני. בשנה האחרונה נדרש מייסד ומנכ"ל מארק צוקרברג להעיד מספר פעמים בבית הנבחרים, שם עימתו אותו נבחרי הציבור עם היסטוריית הרכישות של החברה. עיקר הטענות נגד פייסבוק עסקו בהשתלטות על אינסטגרם בשנת 2012, ברכישת וואטסאפ בשנת 2014 ובעדויות על האיומים שהופנו כלפי מנכ"ל סנאפצ'אט, אחרי שסירב להצעת הרכישה של פייסבוק. בדצמבר האחרון הכריזה נציבות המסחר הפדרלית (FTC) על הגשת תביעת הגבלים עסקיים נגד החברה.

>> קלאב האוס הפכה לשם דבר, ועם ההצלחה הגיעו הצרות