החוק הישראלי קובע שאסור להפלות אדם על רקע דת, גזע או מין. האם ייתכן שדווקא בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, הגוף ממנו מגיעה העילית של החוק והמשפט בישראל, מפרים את החוק הזה ומפלים דתיים?
אמש עלה לדף הפייסבוק של אגודת הסטודנטים למשפטים באוניברסיטה הירושלמית פוסט התנצלות ארוך בפני סטודנטים מוסלמים (נמצא בתחתית הכתבה). בטקסט באורך 820 מילים - אורך של עמוד וחצי בעיתון - הכו באגודה על חטא קביעת נשף הסיום השנתי ברמדאן. הם הטיחו האשמות באוניברסיטה, על כך שלוחות השנה שלה אינם מציינים חגים מוסלמים.
באגודה סיפרו על המסע הארוך שניהלו כדי לנסות לבוא לקראתם של הסטודנטים המוסלמים. בין היתר, הם הציעו לבטל את הנשף, מה שכרוך לדבריהם בהוצאות של כ-70,000 שקל, או לשנות את הלו"ז שלו ולממן לכל הסטודנטים המוסלמים מוניות על חשבון הפקולטה, כדי שיוכלו לשבור את צום הרמדאן בבית ולאחר מכן להגיע לנשף. לבסוף, לאחר שכל הפתרונות נדחו, הבטיחו לקיים נשף חלופי לסטודנטים המוסלמים בזמן ומקום אחרים.
אם זה היה כל הסיפור, כנראה הגולשים היו יכולים להתענג על הדו-קיום וההתחשבות בזולת. אלא שרבים מהמגיבים על הפוסט דווקא ראו בו צביעות, נוכח הטיפול השונה של אותה אגודת סטודנטים בסטודנטיות יהודיות דתיות שביקשו לסגור חלק מרחבת הריקודים במחיצה מטעמי צניעות.
במקרה של הסטודנטיות היהודיות, בשנה שעברה איימה הפקולטה בהטלת סנקציות אם בקשתן להקים רחבת ריקודים לנשים בלבד מאחורי מחיצה תתקבל. השנה התעורר הדיון מחדש, והאגודה ארגנה הצבעה שבה הפסידו הסטודנטיות הדתיות, לא לפני שספגו ביקורת קשה מצוות הפקולטה על כפייה דתית ופגיעה בסטטוס-קוו. בדף הפייסבוק של האגודה התעלמו לחלוטין מתוצאת ההצבעה בפרשת המחיצה, וההתייחסות היחידה שלהם לקהל שנפגע בפרשיות נשף הסיום היתה כאמור התנצלות ארוכה בפני הסטודנטים המוסלמים - למרות שבשני המקרים התוצאה היתה שקבוצה דתית שלמה לא תוכל ליהנות מטקס הסיום במלואו.
בעקבות הסערה שעורר הפוסט, החלו באגודה למחוק תגובות ולבסוף הסירו את הפוסט לחלוטין. במקומו פורסם פוסט שקורא לסערה "קרקס תקשורתי ופייסבוקי שמתנהל על גבנו" ומכריז שמעתה, כל תגובה של אדם שאינו לומד או מלמד באוניברסיטה תימחק. בתגובה לתלונות על פגיעה בחופש הביטוי הם ענו: "הציבור היחיד אליו אנחנו מחויבים הוא ציבור הסטודנטים והסטודנטיות למשפטים בפקולטה". לכן, לדבריהם, הם אינם מחויבים לאפשר לכל גולש בדף להגיב.
באוניברסיטה לא מעוניינים להגיב לדברים, מאחר ואין להם קשר לארגון הנשף.
באגודת הסטודנטים למשפטים טרם ענו לבקשת NEXTER לתגובה.
הפוסט שנמחק:
"בדומה לשנה שעברה, נשף הפקולטה למשפטים נקבע על ידנו, האגודה, לתאריך ה-07.06. קביעה זו נעשתה על בסיס כלל השנתונים הרשמיים הזמינים לאגודה, ובפרט שנתון האוניברסיטה ושנתון הפקולטה. בשנתונים אלו, לצערנו, לא הופיעו החגים המוסלמים בצורה אינדיקטיבית ומפה קביעתנו.
בראש ובראשונה חשוב לנו לציין - אנו מתנצלים מקרב לב על טעות זו אשר הובילה למחדל של קביעת ערב הנשף על יומו הראשון של הרמדאן. במידה והיינו יודעים שהחג מתקיים (ובזו אנו מתכוונים לכל יום מחודש הרמדאן ולא רק ליומו הראשון) מעולם לא היינו קובעים את תאריך הנשף כפי שנקבע. בנוסף ובאותה נימה - אנו אחראים לייצוג האוכלוסייה המוסלמית בפקולטה ככל סטודנט אחר בפקולטה, ואנו שותפים לתחושת האי-סבירות בקיום מבחנים ותאריכי הגשת עבודות על תאריכי החגים המוסלמים. אנו נעשה כל שביכולתנו שאף פגיעה מהפגיעות האמורות לא תחזור על עצמה, וכן שהאוניברסיטה והפקולטה יציינו בשנתונים ובלוחות האקדמיים את תאריכי החגים המוסלמים (ובנימה זו, גם את הנוצריים) וכך יובאו לידיעת כל סטודנט\ית וגוף המקושר לפקולטה.
השתלשלות הדברים:
בעת הפנייה הראשונית, כפי שהוצגה לנו כפנייה יחידנית של סטודנטים בודדת ולא כפנייה קבוצתית, ערכנו בדיקה מיידית עם מנהלת השיווק של אולם "קדמא" בנווה אילן (ספוילר שכבר ידוע לכולם), בו הנשף עתיד להתקיים. לצערנו, התשובה שקיבלנו הייתה שלילית, וזו מכיוון שחודש יוני הינו חודש עמוס אירועים. כתגובה לתשובתה, ביקשנו ממנהלת השיווק להישאר עימנו בקשר, ולהודיענו במידה ואחד ממזמיני האולם מבטל או מבקש להזיז את תאריך אירועו. לצערנו, לא קרה הדבר.
מרגע פרסום הפוסט בפייסבוק ושליחת המכתב הרשמי לדיקן הפקולטה, קרי הפנייה השנייה, ומהרגע שהבנו שמדובר בפגיעה קבוצתית ככלל, ובפגיעה בקבוצת המיעוט בפרט, אנו ניסינו בכל מאודנו למצוא פתרון, אך לצערנו האולם סירב בתוקף להפחית מסכום דמי הביטול. כמו"כ הצענו לדחות את קיום הנשף באולם זה לשנה הבאה מתוך תקווה שהאולם לא יראה בכך ביטול האירוע, אך לאור המחיר המיוחד שקיבלנו מלכתחילה ולאור הקושי לדבריהם למצוא חוגגים להחליפנו בתאריך, הצעה זו נדחתה גם כן (תשובתו הרשמית בכתב של מנכ"ל האולם אליו פנינו לאחר סירוב מנהלת השיווק).
משמעות הזזת הנשף הינה כבירה: החוזה עם האולם הינו חוזה מסחרי, וככזה כולל בתוכו קנסות יציאה מהחוזה. מכיוון שהדבר התגלה זמן קצר יחסית לפני קיום הנשף, ומכיוון שלא היה תאריך פנוי אחר, עלות היציאה הינה באזור ה65,000 ₪. לצד עלות זו, קיימות עלויות נוספות הכרוכות בביטול האירוע: דיג'יי, צלמים, הגברה (אותה צריך להזמין לפחות חודש לפני האירוע) ועוד, המסתכמות בכ5,000-7,000 ₪ נוספים. מיותר לציין שביטול הנשף לאור זאת יגרור את אי-קיומו השנה בכלל, ואת הסבירות הגבוהה של אי-קיומו גם בשנה הבאה, שכן מדובר בסכום המהווה כמעט את כל תקציב האגודה, לצד העובדה שלא יימכרו הכרטיסים המכסים את רובו.
המשכנו לנסות ולשכנע את אנשי האולם להתחשב, אך ניסיונותינו לדחייתו לשנה הבאה וניסיונותינו להחליף תאריכים עם חוגגים אחרים העלו חרס.
לאור העובדה שלא היינו מוכנים לוותר בקלות על השתתפות הסטודנטים והסטודנטיות המוסלמים גם במידה ולא נצליח לשנות את מועד האירוע, בפגישה שנערכה עם הדיקן בשבוע שעבר הועלו שני רעיונות :
1. דחיית כל אירוע הנשף בכשעה ועל ידי כך אפשור שבירת הצום בביתכם לפני תחילתו.
2. דחיית תחילת הנאומים והספקטאקל מאותו הרציונל.
• לשם כך, ולאור חשיבות השתתפותם\ן, הציעה הפקולטה אף לממן מוניות במיוחד לכל אחד ואחת מהם מביתו\ה.
לצערנו הרב - הצעות אלו התבררו כלא רלוונטיות, וזו מכיוון שאינן פותרות את הבעיה המרכזית שהיא ערכו ואופיו של חג הרמדאן, לעומת החסמים של שעת שבירת הצום.
מכיוון שלא ניתן להזיז הנשף, שאלנו לדעת כותבי המכתב האם ברצונם לפעול לבטלו. תשובתם הייתה חד-משמעית שלא, וזו לאור המחירים הכבדים לאגודה ולכלל הסטודנטים, ולמרות שהמחדל בקביעתו נוצר על ידנו. אנו רוצים להודות להם על כך שהיו מוכנים לשים את טובת הסטודנטים והסטודנטיות אל מולם למרות הפגיעה בהם. זוהי גדלות נפש של ממש, ואנחנו מתחייבים בריש גלי לעשות הכל כדי שלא לתת למחדל שכזה לחזור על עצמו. כן אנו רוצים להודות להם שבחרו בדרך של הידברות חברית, מתוך הבנה שדעתם - דעתנו, והם - אנחנו.
לאור כל האמור לעיל, הנשף יתקיים במתכונתו המתוכננת בתאריכו המתוכנן - ה07.06.2016.
עם זאת, הפגיעה נותרה בעינה ומצב דברים זה אינו מקובל עלינו ולכן, אנו מבטיחים אל מול כלל ציבור הסטודנטים והסטודנטיות את הדברים הבאים:
1. עשיית כל שביכולתנו להכניס אינדיקציות לחגים המוסלמים והנוצרים לכלל השנתונים הרשמיים באוניברסיטה ובפקולטה.
2. קביעת תאריכי בחינות והגשות של עבודות כך שיינתנו תוך התייחסות והתחשבות בכלל החגים, ככל שאלו נקבעים על ידי או בשיתוף האגודה.
3. קביעת אירועים רשמיים של האגודה תוך התייחסות והתחשבות בכלל החגים.
• נציין כי עקב פניית הסטודנטים המוסלמים ושיחתנו המשותפת עם הדיקן, הפקולטה כבר פועלת להכנסת אינדיקציות אלו לשנתון.
4. מתן סיוענו והשתתפותנו הפעילה בהקמת אירוע אלטרנטיבי המתוכנן להתקיים בפקולטה או מחוצה לה כביטוי למקום של החגים המוסלמים בחיי הפקולטה, בשילוב המרכז לרב-תרבותיות והנהלת הפקולטה.
אנחנו שוב מתנצלים בכל דרך אפשרית על העוול שנעשה ושוב מדגישים שאנו כאן לכל פנייה של כל סטודנטית וסטודנט באשר הם.
אנו עושים הכל כדי להכיל את כלל הדעות, הערכים והאמונות הקיימות זו לצד זו בפקולטה, והכל בכדי להגיע למצב בו אין האחד בא על חשבון השני.
שוב אנו מודים לכותבי המכתב על הדרך בה הם בחרו לנהל פגיעה זו שנגרמה להם באחריותנו הישירה. אין בליבנו ספק שההידברויות ההדדיות יעזרו לקדם את כולנו יחד בעתיד כפי שהן עוזרות כבר עכשיו."