אין תמונה
Google Watch. מזל שיש מי ששומר עלינו. חבל שהם פסיכים

לפני כמה שבועות ניגש הנשיא המיועד אובמה למנכ"ל גוגל, אריק שמידט, בהצעה להפוך ל"צאר הטכנולוגיה" של הממשל האמריקאי. שמידט חתום על ההצלחה האדירה של החברה בשנים האחרונות והיה תומך גדול של אובמה. לפי העיתונות, התפקיד כלל אחריות רחבה בניווט המדיניות הטכנולוגית של ארצות הברית. שמידט אמר לא.

הייתה לו סיבה טובה: שמידט הוא כבר צאר הטכנולוגיה של ארצות הברית. הוא שולט בחברה אדירה שמשרתת כמעט את כל תושבי הרשת; בעיני רוב המשתמשים, המילים "חיפוש" ו"גוגל" זהות; ויש לה, לגוגל, הרבה יותר כוח מלקבינט של הנשיא הנכנס אובמה.

אז מן הסתם, אנחנו מודאגים.

אם תחפשו בגוגל "Google is taking over the world", תמצאו כמה אלפי אתרים שסוקרים את התכניות רבות-השלבים של גוגל להחזיק בעולם ביד ברזל; כמה אלפי אתרים אחרים שמנסים להוכיח שגוגל נמצאים פה כדי להוביל את כולנו לארץ המובטחת שבאינטרנט; וכל מיני אנשים שלא מבינים למה אנחנו עושים רעש מעוד חברת הייטק מצליחה. ועדיין, תיאוריות הקונספירציה הם האתרים הכי מגניבים שיש.

נקודה ראשונה: גוגל יודעת יותר מדי

חדי העין מביניכם בטח שמו לב שהפרסומות בגוגל, בין אם בחיפוש או בג'ימייל, מותאמות לתוכן של הדף. כלומר, אם קיבלתם הודעה לחשבון הג'ימייל שלכם על פרחים, אתם תראו בצד פרסומות לחברות פרחים (והן גם כנראה יהיו מהארץ), ואם חיפשתם בגוגל "חביות" אתם עשויים למצוא חברות שמוכרות חביות.

מצד אחד, זה באמת רעיון ממש חכם וגם לא כזה נוראי. רוב הפרסומות באינטרנט לא באמת מעניינות אותנו. זה יהיה נחמד לקבל מדי פעם פרסומת למשהו שבאמת מעסיק אותנו באותו רגע. כמו כן, הפרסומות הן קטנות ולא פולשניות. מצד שני, זה כן אומר שגוגל בהכרח אוגרים עליכם מידע. זה דבר אחד כשאתם מחפשים, אבל אם גוגל קוראים לכם את המיילים... זה כבר משהו הרבה פחות נוח. נכון, עוד שירותים מנסים לאגור עליכם מידע. גוגל הם פשוט הכי גדולים והכי טובים.

נקודה שניה: גוגל יכולים לעשות שימוש במידע הזה

הנה תרחיש אפשרי: בקיץ של שנת 2014, מוישה ישראלי מסיים את העבודה שלו לאוניברסיטה על טרור ובאותו זמן מחפש כרטיס זו"ל לארה"ב. הוא מחפש בגוגל מילים כמו "פצצת צינור", "ג'יהאד" ו"כרטיסים לאמריקה בזול". החיפוש הזה מדליק נורה אדומה אצל ECHELON, מערכת מחשבי ענק שמנטרת את התקשורת העולמים בשביל סוכנויות אמריקאיות כמו ה-NSA. כאשר מוישה ישראלי ינחת בשדה התעופה בניו-יורק הוא יגלה קבלת פנים נחמדה מסוכני אף.בי.איי שיקחו אותו לחקירה, מלווים בהדפסים של אתרים שהוא גלש בהם. עכשיו לך תוכיח שאין לך אחות בשם פטימה.

נקודה שלישית: כי כשאתה כל כך גדול וכולם סומכים עליך, אתה יכול לעשות דברים רעים באמת

Google Evil (צילום: אילוסטרציה - ארכיון)
היה כתוב באינטרנט שגוגל היא השטן. | צילום: אילוסטרציה - ארכיון

יש גם אנשים שמשוכנעים שגוגל עומדת לשלוט בצרכנות העולמית. אחרי הכל, כשאתם רוצים לקנות מצלמה, אתם תחפשו אותה בגוגל. כשאתם רוצים לצאת למסעדה חדשה אתם מחפשים את הכתובת שלה דרך גוגל. מה הבעיה של גוגל להעלות לראש החיפושים מוצרים ושירותים שהיא חפצה ביקרם, ולהעלים מהרשת מוצרים שהיא לא אוהבת? כמו שאתם יודעים, אם משהו לא מופיע בגוגל – אנחנו מניחים שהוא לא קיים.
קונספירטורים שמרנים יותר חושבים שמה שבאמת צריך להפחיד אותנו היא השתלטות ממשלתית על גוגל. יום אחד ממשלת ארה"ב מחליטה שהיא הבעלים של גוגל. פתאום נעלמים ממנוע החיפוש כל מיני אתרים שלא נעימים לגוגל. זאת לא תיאוריה מופרכת בכלל: תזכרו שבסין, גוגל הסכימה לדרישות הממשל להסיר מהחיפוש שלה אתרים שמשמשים מתנגדי משטר ומהפכנים.

נקודה רביעית: גוגל באמת משתלטת על העולם

...או ליתר דיוק, גוגל כבר השתלטה. זה כבר קרה. אי אפשר להגיד שזה קרה בלי ששמנו לב, הרי אנחנו מתריעים על העניין הזה כבר לא מעט זמן, אבל כיוון שלא הקשבתם לנו והמשכתם לנהל את החיים שלכם בגוגל, זה קרה. שימו לב: כדי להכריע בוויכוחים, כמו למשל אם צריך לכתוב "מדי" או "מדיי", אתם הולכים לגוגל ומחפשים איזו מילה מניבה יותר תוצאות. כדי לדעת אם כדאי לכם לצאת עם הבחורה ההיא מהקפה, אתם מחפשים אותה בגוגל. כדי לדעת עוד על המשטר בסין ואיך גוגל משתפת איתו פעולה, אתם מחפשים בגוגל.

כשאתם מחפשים מילה בגוגל, גוגל מסדרת את התוצאות: עשר התוצאות הראשונות מופיעות בדף הראשון, והסטטיסטיקות מראות שרק אחוז זניח של המחפשים בודק גם את עמוד התוצאות השני. סידור התוצאות של גוגל הוא קריטי: הוא קובע איזה אתרים אנשים יקראו, ואיזה אתרים אנשים לא יקראו.

זה בכלל לא משנה שגוגל, שהיא חברה מוסרית למדי שמשקיעה המון כסף בתרופות נגד סרטן ובטכנולוגיות ירוקות, לא מסירה תוצאות חיפוש בנבזיות. ההחלטה של מנוע החיפוש הגוגלי לשים את האתר של מוישה בדף הראשון של תוצאות החיפוש ואת הדף של חיים בדף התוצאות החמישי אומרת שכולם יקראו את הדף של מוישה ואיש לא יקרא את הדף של חיים. בצורה הזו גוגל, בין אם היא רוצה את הכוח הזה או לא, שולטת בתודעה שלנו. אם מנוע החיפוש של גוגל בוחר, בטעות, לקדם את התשובה הלא נכונה לשאלה מסוימת, כולנו נאמין, באמת נאמין, שהתשובה הלא נכונה היא הנכונה.