טירוף הסמארטפונים הישראלי נמשך. נתוני IDC לשוק הישראלי מראים כי הישראלים ממשיכים לקנות סמארטפונים בקצב גדול ובהשקעה כספית משמעותית. סך הכל, נמכרו בישראל כמעט שלושת רבעי מיליון סמארטפונים ברבעון השלישי של 2014, ליתר דיוק: 732 אלף מכשירים. מדובר בעלייה של 18% בהשוואה מכירות המסארטפונים ברבעון השלישי של 2013 - שבו נמכרו 621 אלף מכשירים.

מאות המתינו קבל את המכשיר (צילום: עזרי עמרם)
השקת אייפון 6 בישראל | צילום: עזרי עמרם

היצרנית המובילה בשוק הישראלי היא סמסונג עם נתח שוק של 33% מהמכירות, נתח שוק כמעט זהה לרבעון המקביל. שנייה אחריה היא אפל, עם נתח שוק של 30.8% ממכירות הסמארטפונים (עלייה בהשוואה ל-25% ברבעון המקביל).

החברות מקיימות ביניהן איזון מסוים במכירות ובנתחי השוק, בהתאם להשקות המכשירים. הרבעון השלישי הוא הרבעון המלא הראשון אחרי ההשקה של הגלקסי s5 של סמסונג, והוא הסתיים לפני השקת דגם אייפון 6 ואייפון 6 פלוס. סביר להניח כי תמונת נתחי השוק תתהפך בסיכומו של הרבעון הרביעי.

במקום השלישי: LG

היצרנית במקום השלישי בנתחי שוק היא LG, המחזיקה ב–14.7% מהמכירות. עד 2013 מכרה החברה בשוק הישראלי בעיקר מכשירים מדרג הביניים, אך מאז 2013 יש לה כמה דגמים חזקים שמתחרים על קטגוריית הפרימיום בישראל: נקסוס 4 ו–G2 ב–2013, ודגמי נקסוס 5 ו–G3 ב–2014. בזכות הדגמים הללו וכן השקעה במיתוג ובשיווק, LG היא החברה הצומחת ביותר בשוק הסלולר הישראלי. לשם השוואה, בחציון הראשון של 2012 היה לחברה נתח שוק של 3.5% בלבד. ברבעון המקביל אשתקד היו לה 7.5% מהמכירות, כך שמדובר בהכפלת הנוכחות של החברה בשוק.

יא דה פיצ'וטו, מנכ"ל רונלייט, יבואנית LG, אישר את הנתונים ואמר "אני חושב שהשקת ה–G2 היתה נקודת המפנה בדרך שבה הצרכן מתייחס לחברה. עשינו גם עבודת שיווק צמודה מאוד למפעילות הסלולר, וב–G3 התחלנו לקטוף את הפירות: זה כבר מוצר דגל שמצליח בכל קנה מידה. עוד נקודה חשובה היא שנקסוס 5 ו–G3 החלו להימכר כאן בדיוק ביום ההשקה העולמית. זה רק מראה שלחברת LG אכפת מהשוק המקומי, והצרכן הישראלי מאוד אוהב לקבל את המוצרים מוקדם".

סוני מתקשה להתרומם בישראל

במקום הרביעי בשוק הישראלי נמצאת חברת SONY עם 7.2% מהמכירות. יש לציין כי החברה מתקשה בשוק המקומי: מפעילות הסלולר לא נלהבות להשיק את מוצריה ולאחרונה גם עזב מנכ"ל הפעילות, גדי שקד, את החברה, שנתיים בלבד אחרי שנכנס לתפקידו. חמישית בנתח השוק היא החברה הטיוואנית HTC עם 4.6%, גידול של 3.6% בהשוואה לרבעון המקביל. ל-HTC יש כעת בשוק גם מכשיר דגל בשם M8, את דגם המיני שלו, וכן כמה דגמים יותר זולים מסדרת דייזיר. HTC היא יצרנית קטנה אך עם מותג פרימיום וקהל לקוחות נאמן.

סמסונג קפואה אפל צומחת (צילום: themarker.com)
סמסונג קפואה, אפל צומחת | צילום: themarker.com

שישית בדירוג היא אלקטל הסינית עם 4.1%. החברה מוכרת בישראל הרבה מכשירים קבועים לרכב, ואחראית גם לדגמי האינפינטי שנמכרים בפרטנר. שביעית בדירוג היא נוקיה וסדרת מכשיריה ה–Lumia, אך לחברה יש רק נתח שוק מזערי של 1.7%. על פי IDC, החברה צוללת במכירות שלה וברבעון המקביל עוד היה לה נתח שוק של כ–8%.

מעניין לציין כי בישראל ישנו מגזר "אחרים" של 4% מהשוק. במגזר זה ניתן למצוא מותגים סינים כמו ZTE, ווא־ווי, מיזו ועוד שורה ארוכה של יצרניות קטנות. זו היא נקודת השוני המרכזית של השוק הישראלי מול העולם. נתוני IDC העולמיים לרבעון 3 מצביעים כי מגזרים ה"אחרים" עומד על כמעט מחצית מכלל המכשירים שנמכרים: 48.6%. עוד שתי יצרניות סיניות, שיאומי ולנובו, מוכרות ב–5.3% ו5.2%, בהתאמה. בעולם, לסמסונג יש נתח שוק של 23.8% ולאפל 12%. ברשימה העולמית, LG מוכרת רק 5.1% (שליש מנתח השוק שלה בישראל). מה אפשר ללמוד מכך? שגם בסלולר ישראלים אוהבים מותגים ומתרחקים מיצרניות קטנות.

הישראלים עדיין קונים מחברות הסלולר

שוק הטלפונים הישראלי מתחלק לשתי זרועות מרכזיות: חברות הסלולר והחנויות הפרטיות. החלוקה ביניהן אינה ידועה בדיוק אבל ההערכה היא שבין 60%–65% מהמכשירים נמכרים דרך מפעילות הסלול, והיתר דרך רשתות החשמל, המחשבים והחנויות הפרטיות (מה שמכונה גם השוק הפתוח).

נפח המכירות בשוק הפתוח אינו ידוע, אבל מפעילות הסלולר מדווחות על מכירות המכשירים שלהן. פלאפון דיווחה על מכירות בהיקף של 214 מיליון שקל ברבעון השלישי; פרטנר בהיקף 218 מיליון שקל; סלקום בהיקף 250 מיליון שקל ו–HOT מובייל דיווחה על מכירות בהיקף של 91 מיליון שקל. סך הכל גילגל השוק 773 מיליון שקל, עלייה כ–7% בהיקף המכירות ברבעון ביחס לרבעון 3 של 2013.

הכתבה התפרסמה במקור ב-Themarker

עוד ב-Themarker: