אין תמונה
קצבו של הדור. האפיפיור בפייסבוק

"אחים ואחיות יקרים! טכנולוגיות המדיה החדשות הן מתנה לאנושות. הן מקדמות תרבות של כבוד, דיאלוג וחברות. הן הובילו לשינוי, במיוחד בקרב האוכלוסייה הצעירה, ולכן גם אנחנו מצטרפים". כך, בקובץ PDF בן ארבעה עמודים צפופים - פורמט לא אינטרנטי בעליל - בחר האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לפנות לקהל מאמיניו באתר האינטרנט החדש שלו.

המסר הוא "כנסייה שאיננה מתקשרת עם הקהל שלה, מפסיקה להיות כנסייה", והמטרה: להשיב עטרה ליושנה. להחזיר קהלים מבוגרים-דיגיטליים שלא מתאימים לקצב הכנסייתי, ולמשוך את הצעירים. הדרך אל ליבם עוברת ברשתות החברתיות.

וכך, תחת השם הכה-מתאמץ להיות קול, Pope2You, השיקה קריית הוותיקן אפליקציה חדשה בפייסבוק, אפליקציה ל-iPhone, ועדכנה את הסרטים של האפיפיור ב-YouTube, תוך ניסיון ליצור ערוץ שייצור רושם לא מתווך בינו לבין הנוצרים ברחבי העולם.

לא ניתן להיות חברי אמת של האפיפיור בפייסבוק - זה מתאים יותר לכוכבי רוק, אמרו אנשיו - אי אפשר גם לשחק מולו במשחק פוקר מקוון. אבל עדיין, נוצרת סביבו קהילה חדשה. קהילת מאמינים מקוונת, שתתמוך בקהילה האמיתית.

חצי מיליון ביום

הסיבה היא שקיעת הוותיקן. העובדה שלדור של היום, הכנסייה היא לא מוצר ש"מוכר", היא אינה אינטרנטית. אנשי הוותיקן ציינו שהקירות של הכנסייה תמיד היו מצוירים על-ידי גדולי האמנים, ובכל פעם היא השקיעה בתרבות של אותה התקופה כדי לתקשר עם הקהל - ובמקרה זה, את ציורי הקיר המופלאים מחליף האינטרנט ובעיקר הרשתות החברתיות.

הוותיקן לא סתם העלה תמונות ואפליקציות, הוא עשה זאת משום שיש לו אסטרטגיית אינטרנט שלמה. חלק ניכר מאותם חצי מיליון מבקרים שהגיעו לאתר ביומו הראשון היו צעירים, שייתכן, שלו היו נקלעים לוותיקן בעת סיורם בו היו משוכנעים שנאומי האפיפיור הם מייגעים וטרחניים. ברגע שהאפיפיור קופץ לביקור בציר החיים המרכזי שלהם, האינטרנט, הם חשים שהוא מדבר איתם באותה השפה.

קחו דוגמא

יש הרבה מה לשפר באתר ובפלטפורמות של האפיפיור. אבל טוב היה לו מוסדות אחרים, גם בישראל, היו לוקחים דוגמה, ובראשם, המפלגות הישראליות. ממש כפי שכוחה של הכנסייה שוקע בכל העולם, כך שוקע גם כוחן של המפלגות. גם הן אינן מדברות אל הצעירים ומצד שני, לא מצליחות לשמור על הקהלים. אנשים איבדו אמון במוסד הזה, והערך המוסף שלו היום קטן.

באתרי המפלגות הישראליות - רובן ככולן - האינטראקטיביות נמוכה, המסר מוכתב מלמעלה למטה - וזה במקרים הטובים, בהם הוא מתעדכן. הסאגה סביב אתר הליכוד בשבועות האחרונים היא רק דוגמה - האתר הורד במאי, שכן במפלגה חשבו שלאור העובדה שהבחירות הסתיימו אין עוד צורך לתחזק את הקשר עם הבוחר למרות שהושקע באתר ממון רב. בהמשך, הוחלט להעלות אותו, אך בפועל הוא אתר רפאים: הכתבות האחרונות בו הן בנות יותר משבועיים, וזה עוד לפני שדיברנו על הבלוג של בנימין נתניהו, שספק אם ניתן אכן לכנותו בלוג, מאחר שלאחרונה אירח בעיקר פוסטים של זלמן שובל.

מה הוא מבין בדור הדיגיטלי?

בלי להכיר את בנדיקטוס ה-16, בן ה-82, יש להניח שכשהוא פונה אל ה"דור הדיגיטלי" הוא לא בהכרח יודע מה זה אומר. אין אפילו תשובה חד-משמעית בנוגע לשאלה אם הוא יודע שעלה אתר אינטרנט או שרק יועציו מאחורי המהלך.

את הנאומים שלו כותב הכס הקדוש בכתב-יד, כך שקשה להאמין שרמת המעורבות שלו באתר גבוהה. אבל זה לא משנה. גם ברק אובמה, הנשיא הטכנופיל, לא יושב בעצמו ומעלה הודעות לעמוד המעריצים בפייסבוק או מעלה סרטים ל-YouTube. הוא יודע להעסיק את האנשים הנכונים שיעשו זאת, וזה מספיק כדי לשמור על קשר הדוק עם הבוחר - לפחות בעיניי הבוחר - וזה גם מה שקובע. *