מטא, חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, מתכוננת לצאת למהלך של פיטורים נרחבים של עובדים כבר השבוע, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. על פי הדיווח כבר ביום רביעי הקרוב אמורה לצאת הודעה רשמית מטעם החברה לגבי המהלך שכולל אלפי עובדים ברחבי העולם, וזה עשוי להיות אחד מסבבי הפיטורים הגדולים ביותר בתעשיית הטק השנה, בהמשך לזה של טוויטר. בחברה עובדים כ-87 אלף עובדים.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בת 18 השנים של מטא, שחוותה כמעט שני עשורים של צמיחה, שמצבת כוח האדם שלה תצטמצם. אבל המהלך הזה לא מגיע בהפתעה, שכן מניית החברה מחקה קרוב ל-75% משוויה השנה. מטא מתמודדת עם אתגרים מורכבים כמו ירידה בכמות המשתמשים, צמיחה איטית, שינוי המדיניות של חברת אפל בחנות האפליקציות שלה - שנוגסת בהכנסות של מטא, סביבה אינפלציונית והעלאות ריבית וכלכלה נחלשת שגורמת לירידה בתקציבי הפרסום.

בתחילת יולי השנה פרסם הניו יורק טיימס ידיעה, לפיה צוקרברג הודיע לעובדי החברה בפגישת זום פנימית כי "מטא מתמודדת עם אחת מתקופות השפל הגדולות שלה בעת האחרונה". הוא התריע בפני העובדים כי עליהם להתכונן לעשות יותר בפחות משאבים וכן שהביצועים שלהם יבחנו בזכוכית מגדלת. "יש אנשים שככל הנראה לא צריכים להיות בחברה", רמז צוקרברג למהלך פיטורים קרב, "ואני מניח שחלק מכם יחליט שמטא הוא לא מקום העבודה שמתאים לו". באותה ידיעה לא דובר עדיין על פיטורים אלא על הפחתת יעדי הגיוס מ-10,000 מהנדסים חדשים לכ-6,000-7,000 ועצירה של גיוסים חדשים בחברה.

פחות משבועיים לאחר מכן פורסמה ידיעה נוספת, שוב הדלפה מתוך החברה, והפעם עם אמירות שמיוחסות למאהר סבה, ראש פעילות ההנדסה במטא. סבה הודיע למנהלים בחברה שעליהם לזהות עובדים עם ביצועים פחות טובים ולדווח עליהם, על מנת שהחברה תוכל להיפרד מהם. "המנהלים צריכים לחשוב על כל אחד מחברי הצוות שלהם ועל הערך שהם מביאים למטא", כך לפי האינפורמיישן.

לפני כשבועיים פרסמה מטא את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי השנה, שהציגו צמיחה קטנה במספר המשתמשים. מזה שנה כבר ברור שהצמיחה בשימוש באפליקציות של מטא נמצאת בקיפאון. למרות התוצאות העסקיות הסבירות, מניית החברה איבדה רבע משוויה בתוך יום, ושליש משוויה בתוך יומיים. הבשורה ששברה את גב המשקיעים היתה הנחישות של צוקרברג להמר על המטאוורס, חזון רחוק ולא ודאי בתקופה כלכלית סוערת שמתכוננת למיתון.

לגבי שינויים בכוח האדם, המסר היה ברור, נכתב בדוח ונאמר גם בשיחות המשקיעים – החברה תפחית את כוח האדם באזורים מסויימים, ותגדיל אותם במקומות שהוגדרו על ידי החברה כמנועי הצמיחה העקיריים, שהם בעיקר המטאוורס ומנוע המלצות התוכן של פייסבוק ואינסטגרם. מצבת כוח האדם, שנכון לסוף הרבעון מנתה 87,314 אלף עובדים, אמורה להישאר פחות או יותר שטוחה. נציין כי רק ברבעון הראשון השנה גויסו לחברה כ-5,800 עובדים חדשים.