מיליוני עוקבים צופים בכל צעד שלהם, הם לא מוכנים להתפשר על עבודה לא מהנה ונוטשים משרות בתקשורת המסורתית לטובת יצירת תוכן ברשתות החברתיות: הכירו את הצעירים שהפכו את התחביב למקצוע. סקר חדש של מטא בחן את השימוש של דור ה-Z ברשתות החברתיות והגיע לתוצאות מפתיעות. יצאנו לבדוק מה אומרים הצעירים שעשו מהרשתות עסק מרוויח. 

ליאל אלי, רק בת ה-26 וכבר מזמן נחשבת לאחד השמות החמים ביותר בתעשייה. עם יותר ממיליון עוקבים שרואים בה דמות לחיקוי ורק מחכים לדבר הבא שתעלה לרשת, אלי הפכה לסיפור הצלחה מסחרר. היא מאמינה שהמפתח לוויראליות ברשתות החברתיות הוא "לתחזק את התשוקה ליצירת תוכן ולשמור על הכנות מול הקהל".

את חושבת שיוצר תוכן זו עבודה לכל דבר?

"בטח! אנחנו בעידן שבו יוצרי תוכן מתפרנסים מהעשייה שלהם ברשתות החברתיות. אגב, זה הפך למקצוע מבוקש לכל דבר. אני לא חייבת לייצר תוכן לעצמי, גם עסקים צריכים יוצרי תוכן".

איך ההורים שלך קיבלו את הבחירה שלך להפוך את האהבה הזו למקצוע?

"הם ממש לא אהבו את זה, אימא שלי 'ישבה עליי' שאלך ללמוד. היא לא ראתה בזה מקצוע, לא התחברה לחשיפה ובשנתיים הראשונות בכלל לא התפרנסתי מזה. היום היא הבינה שהתחביב הפך לפרנסה".

עם זאת, אלי ממליצה לבני הנוער לא להזניח את הלימודים. "אפשר לשלב הכול. אני הייתי בשיא שלי כשהייתי בתואר. הצלחתי לייצר תוכן ובמקביל הוצאתי ציונים מצוינים. יש הרבה בני נוער שחושבים שהם צריכים לפרוש מהלימודים על מנת לעבוד ברשת. אבל השכלה זה חשוב". 

דור ה-Z ברשתות החברתיות

בזירה המקומית יש המון יוצרי תוכן, מה הסוד ההצלחה שלך?

"אני חושבת שיוצרי תוכן נוטים להיכנס לתבנית מסוימת שהכתיבה החברה. הם משתנים ומתאימים את עצמם לסביבה, וככה מאבדים את האותנטיות שלהם. את מי שהם. אני מאמינה שאם הקהל התחבר אליך בהתחלה בגלל האותנטיות ומי שאתה - אל תשנה את זה. תישאר אתה. אני משתדלת לנהוג לפי זה ואני מאמינה שזה מה שעובד".

בן 14 ומתפרנס מהטיקטוק

אלי בת 26, אך יש גם צעירים ממנה שמצליחים לא פחות ממנה. דילן דרור לדוגמה, רק בן 14 וכבר אחד מיוצרי התוכן הבולטים בישראל. הוא מתחזק חשבונות פעילים עם למעלה ממיליון עוקבים, ולא מתנצל שמשקיע יותר זמן ביצירת תוכן מאשר בלימודים בבית הספר. "אני מעלה תוכן גם ליוטיוב, גם לטיקטוק וגם לאינסטגרם", הוא מספר. "השילוב של כולם ביחד לוקח לי המון זמן".

קשה לשלב בין כל אלה?

"לא קל בכלל, אבל אני באמת משתדל להשלים את כל החומר הלימודי שאני מפסיד על ידי חברים או על ידי עזרה מבית הספר עצמו שתומך".

דילן דרור (צילום: איוון ברקוביץ')
דילן דרור, בן ה-14 שכבר מרוויח מהרשתות החברתיות | צילום: איוון ברקוביץ'

אתה מצליח להתפרנס מהרשתות?

"כן ברור, גם דרך קמפיינים בטלוויזיה או בטיקטוק, וגם באמצעות תוכן שיווקי שאני מקדם הרשת. גם ההופעות זה כסף מעולה".

וההורים תומכים?

"לא רק שהם תומכים, היום הם חלק מהמותג 'דילן דרור'. עוזרים בכל דרך שאפשר. הורים שלא מאמינים שהילדים שלהם יכולים להתפרנס מזה, יכולים לבוא אליי. אני אראה להם".

"לבני הנוער מאוד קשה עם המילה פרסום"

יניב ויצמן, מנכ"ל טינק ישראל, משרד פרסום לנוער וצעירים, מצטרף לדברים ומסביר כי "לבני הנוער מאוד קשה עם המילה 'פרסום'. הם לא צורכים פרסומות, ולכן אם רוצים להגיע אליהם צריך לעשות את זה אחרת. זה אומר לעסוק יותר בעולמות התוכן ולמצוא אג'נדה שתניע אתם". ואכן על פי הסקר שנערך עבור אינסטגרם,3 מתוך 4 צעירים מדור ה-Z מעוניינים לעקוב אחרי משפיענים בעלי מוגבלויות. עם זאת 64% מהם גם מתכננים לייצר רווח  מהפעילות שלהם ברשת החברתית.  

כמה מרוויח יוצר תוכן מדור ה-Z?

"כשמדברים על דור ה- Z, המילה 'רווח'  היא לאו דווקא כסף. עלות סטורי יכולה להגיע לכמה אלפי או עשרות אלפי שקלים. אותי פחות מעניין לשלם על סטורי אחד ויותר מעניין לגייס את יוצר התוכן למערכת יחסים", מסביר ויצמן.

לדבריו, חברות ומותגים כבר לא מתעניינים בכמות העוקבים של יוצרי התוכן הצעירים, אלא יותר באג'נדה שלהם. "מי שמבין לאן העולם הולך, יודע שכמות העוקבים פחות רלוונטית. מי שבוחר משפיען לפי כמות העוקבים מפספס. העולם הולך ליוצרי תוכן שיש להם מה להגיד".

יניב ויצמן (צילום: יח"צ)
יניב ויצמן, מנכ"ל טינק, משרד פרסום לנוער ולצעירים | צילום: יח"צ

גם מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ושותפויות של מטא בישראל, מכירה מקרוב את משפיעני דור ה-Z ורואה בהם שותפים להחלטות החשובות שהם מקבלים באופן שוטף. "זה לא מספיק לייצר השפעה, צריך לייצר תוכן כדי שהגולשים יקבלו זמן איכותי יותר בפלטפורמה", היא מדגישה בריאיון ל-N12. "אנחנו חייבים לקבל פידבק מהקהילה, אחרת אנחנו מייצרים מוצרים לעצמנו".

מה המסר להורים שמודאגים מכך שהילדים שלהם כל הזמן מול המסך?

"לפני הכול, אני ממש מבינה אותם. זה באמת מלחיץ לא לדעת איזה תוכן הילד שלך צורך. עם זאת, זה תקף לגבי כל דבר שקשור לטכנולוגיה - יש מנגנונים שעוזרים לכם לשמור על הבטיחות של הילדים שלכם ברשת. ההורים צריכים ללמוד מהם את הפתרונות שיש לכל פלטפורמה להציע".

איזה טיפ היית נותנת ליוצרי התוכן בישראל שחולמים להתפתח?

"תלמדו את הקהל שלכם. מי הם האנשים שעוקבים אחריכם, ממה הם מורכבים, מהו טווח הגילים שלהם, מה הם אוהבים - ואז לדבר את השפה שלהם. וגם כשאנחנו מייצרים שיתוף פעולה – לייצר בשבילם. תחשבו תמיד מה יגרום להם להגיב. אינסטגרם זה תקשורת, קהילה, ואם היא לא תייצר מעורבות בצד השני - החשיפה תרד בהתאמה".

מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ושותפיות של Meta בישראל (צילום: פזית עוז)
מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת ושותפויות של מטא בישראל | צילום: פזית עוז

אז אחרי שפוגשים ילד בן 14 עם מיליוני עוקבים ומעריצים, צעירים שמרוויחים סכומי עתק ומבוגרים שמנסים לעקוב אחרי הטרנדים החמים של דור ה-z, שמתחלפים בקצב מסחרר - יש רק דבר אחד בטוח: מה שצפוי ברשתות החברתיות, הוא ששום דבר לא צפוי.