מיקרוסופט מציגה הערב את החיבור בין יכולות ChatGPT לבין אפליקציות אופיס המוכרות – וורד, פוורפוינט, אקסל, והמוצר החדש מכונה Microsoft 365 Copilot. התוצאה היא כלי שמלווה את המשתמש בכל השימושים שלו באפליקציות, ועל בסיס הנחיות טקסט (prompts) מצומצמות כותב אימיילים, מעצב מצגות ומחלץ תובנות מנתוני אקסל.

"אנחנו בתחילתו של עידן חדש בתחום המחשבים", אמר סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. "אלה הפנים המרגשות של הדור חדש של הבינה המלאכותית. אנחנו מאמינים שהדור החדש ישחרר סוג חדש של יצירתיות אנושית, עם הממשק הטבעי ביותר לעבודה מול המחשב – שפה טבעית. בעתיד אי אפשר יהיה לדמיין מחשוב ללא קופיילוט".

"אנחנו בתחילתו של עידן חדש בתחום המחשבים", אמר סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. "אלה הפנים המרגשות של הדור חדש של הבינה המלאכותית. אנחנו מאמינים שהדור החדש ישחרר סוג חדש של יצירתיות אנושית, עם הממשק הטבעי ביותר לעבודה מול המחשב – שפה טבעית"

כמו גוגל, גם מיקרוסופט אומרת שהמערכת החדשה נמצאת כעת בבדיקה של קבוצה מצומצמת של משתמשים לקבלת משוב, ולאחר מכן היא תשופר והתפוצה של תורחב. כעת נותרת השאלה מי משתי החברות שמתמודדות על שילוב הבינה המלאכותית באפליקציות המשרדיות תגיע ראשונה לשוק הרחב עם תמיכה בכתיבת טקסטים, מה שיתן לה יתרון על המתחרה.

במיקרוסופט אומרים ששילוב ה-AI בכלי 365 (אופיס) הם "הצ'אט העסקי" החדש. בחברה הדגישו שהמערכת אינה שילוב בלבד של ChatGPT או בינג AI עם כלי אופיס, אלא שהיא משלבת מודלי שפה גדולים (LLM) עם בסיס הנתונים Graph, כשהקופיילוט משלב את כל המרכיבים. בחברה הדגישו שהתוצרים של קופיילוט מהווים טיוטה, שאותה יש לערוך, ולעיתים היא עלולה לטעות או להחמיץ נקודות חשובות אליהן התכוון המשתמש.

אחד הכלים שבו ישתלב הקופיילוט הוא Meeting Recap שפותח במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. המוצר מסכם עבור המשתתפים את שיחות הווידאו שערכו ב-Teams, מציג את תמלול השיחה לפי דוברים ואף חלוקה לנושאים. עם הקופיילוט יוכלו משתמשים במהלך פגישות ולאחריהן להתעדכן על הדברים החשובים שקרו בזמן הפגישה, החלטות, משימות ולהפיק תובנות בזמן אמת וגם לאחר שהסתיימה. בועז ספיר, מנהל קבוצת המוצר AI במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, אומר: "הפיתוח החדש עוזר למשתתפי הפגישה להפוך אותה ליותר יעילה, על ידי זיהוי נושאים פתוחים והצפת דעות שונות שעלו בפגישה".

התחרות בין מיקרוסופט וגוגל על הובלת עולם הג'נרטיב AI עלתה השבוע מדרגה. אחרי ששתי החברות הציגו צ'אטבוט דמויי ChatGPT בחודש שעבר, השבוע הגיע תורם של הכלים המשרדיים: Word, אקסל ופאוור פוינט של מיקרוסופט ומקביליהם ב-Google Workspace. כמו בסיבוב הקודם, מיקרוסופט הודיעה שתציג את הכלים החדשים במסיבת עיתונאים וגוגל מיהרה והציגה את הכלים החדשים שלה מיד.

כל זאת, לאחר שחברת OpenAI, מפתחת ChatGPT, הציגה השבוע את מודל השפה החדש שלה, GPT4, וחשפה שהוא כבר נמצא בשימוש של Bing AI של מיקרוסופט ושל כמה אפליקציות נוספות. היכולות של GPT4 מובילות על כל מודל שפה אחר שזמין כיום לציבור. זה נותן יתרון למיקרוסופט אבל OpenAI שומרת את היכולות העיקריות למשתמשים שלה באמצעות השירות בתשלום ChatGPT Plus והלקוחות העסקיים באמצעות ה-API שלה.

כמו גוגל, גם מיקרוסופט מציעה כלים שמתחרים עם אלה של AI21 הישראלית. זו הציגה בינואר את כלי יצירת הטקסטים Spices, בהמשך ל-Wordtune שמשמש לליטוש טקסטים קיימים. AI21 היתה ראשונה עם יכולות כמו עיבוי טקסטים, שילוב דוגמאות היסטוריות וציטוטים או העלאת טיעונים נגדיים ועכשיו גם גוגל ומיקרוסופט מצטרפות למשחק. עם זה ל-AI21 יש כמה יכולות שטרם הוצגו על ידי שתי הענקיות והיא אמורה להציד תכונות נוספות בתקופה הקרובה וכך לנסות ולשמור על יתרון טכנולוגי מול התחרות החדשה שנומרה. ומעבר לזה, לתחרות יש גם יתרונות - היא מגדילה את השוק ומביאה לקוחות חדשים.

רועי חרמוני, סמנכ"ל מגזר ציבורי במיקרוסופט ישראל, אומר: "בחודש וחצי האחרון לקחנו את ה-AI והעברנו אותו תהליך התבגרות מהיר כדי להפוך אותו לכלי לאנטרפרייז. זה לא סתם כלי למשחק אלא משהו שנעשה במחשבה תחילה, עם אבטחת מידע כחלק ממנו, ואחריות על התוצאות של מה שזה נותן. התוצאה העסקית היא שזה משחרר את היעילות שלך".

לדבריו דרך השימוש יכולה להיות למשל העלאת רעיונות לנושא מסויים באמצעות Word, ואז הקופיילוט משמש לשם הפיכת הרעיונות האלה למצגת Powerpoint, שאותה ניתן לשפר באמצעות הקופיילוט, לבקש ממנו להוסיף תמונות, לשכתב לנוסח יותר מקצועי, עד שהתוצאה מוצאת חן בעינינו. חרמוני הוסיף שהטכנולוגיה החדשה מתאימה למגזר הציבורי שכן היא משפרת את יכולתו בייצור תכנים על בסיס מחסן הנתונים (Graph) הענק שלו, בלי לוותר על מסגרות אבטחת המידע שהוא מחייב.