לוחית רישוי- גוגל (יח``צ: עדי רם)
ידה בכל. גוגל | יח``צ: עדי רם

גוגל החליטה להשתמש בבסיס הנתונים שלה כדי ליצור את "Google Price Index" - מדד מחירים לצרכן המבוסס על עסקאות באינטרנט. הרעיון מאחרי היוזמה החדשה הוא להשתמש במקורות דיגיטליים, כדי לדעת כמה עולים מוצרים מתוך עסקאות אמיתיות הנעשות בזמן אמת בזירות מקוונות.

הכלכלן הראשי של גוגל, ואחד האחראים על יצירת המדד, ואן וריאן , הסביר כי זו דרך מהירה בהרבה ליצירת מדד כזה, לעומת מדד המחירים לצרכן הסטנדרטי, שמתפרסם פעם בחודש. לדבריו, עבור המדד הסטנדרטי הנתונים נאספים בצורה ידנית, והם משקפים תמונה לא מדויקת עם פערי זמן גדולים בין מועד איסוף הנתונים לבין מועד פרסום המדד.  

המטרה של גוגל היא לצמצם את פער הזמן הזה, ולהגיע למצב שהמדד מעודכן בזמן אמת, ואולי יום אחד הוא יוכל לחזות בזמן אמת שינויים אינפלציוניים במשק. אבל בגוגל ממהרים להרגיע את הפדרל רזרב, הגוף הממשלתי שאחראי על המדד המדובר וטוענים שהמדד שלהם לא אמור להחליף את זה הקיים, כיוון שהרכב המוצרים הנמכרים באינטרנט אינו כולל את כל המוצרים הנמכרים גם מחוצה לה.

תפקיד המדד של גוגל, לפחות בשלב זה, הוא לספק עוד נקודת ייחוס להשוואה מול המדד הממשלתי. ואם לשפוט זאת על פי דברי וריאן  "יש קורלציה די טובה" בין שני המדדים.

אין ספק, מגוון התחומים שגוגל נכנסת אליהם הולך ומתרחב הרבה מעבר למנוע חיפוש באינטרנט או מערכת הפעלה לטלפונים סלולריים. השירותים החדשים כמו מדד המחירים לצרכן (GPI) או הרשומות הדיגיטליות הרפואיות, בהחלט מצביעים על מגמה המראה כי גוגל רוצה להפוך לאוטוריטה גם בתחומים שהיו שייכים עד היום למוסדות ממשלתיים, כמו רפואה וכלכלה.