מדבר בסלולרי (צילום: RichardForeman, Istock)
סוס טרויאני מודל 2009 | צילום: RichardForeman, Istock

המונח "סוס טרויאני" לא השתנה בהרבה מימי מלחמות היוונים ועד לעידן המחשבים והאינטרנט. כאז כן היום, הוא מתייחס לאימוץ של טכנולוגיה חדשה, שמתגלה בדיעבד כפלטפורמה שדרכה יכולים גורמים חיצוניים לחדור למתחם הפרטי של מאמץ הטכנולוגיה ולפגוע באינטרסים שלו.
את הפרק הזה בהיסטוריה הקלאסית החמיצו כנראה מפעילי הסלולר ברחבי העולם, כאשר החליטו לאמץ בחום את הטלפונים החכמים ולשווק אותם בהמוניהם למנוייהם. אמנם, בהיבט השיווקי נראה כי יש בצעד היגיון רב: טלפונים חכמים מאפשרים למשוך אל המפעילים את מסגלי החידושים המוקדמים, את חובבי האופנה והסטטוס ואת הלקוחות הכבדים מהמגזר העסקי. וכך לפתות אותם במלכודת דבש של סבסוד ותשלומים נוחים, ולכבול אותם לחבילות שימוש עתירות תקשורת נתונים.

אלא שהטלפונים החכמים לא החלו את דרכם בתור טלפונים למפעילים אלא בתור מוצרי צריכה High-End עם יכולות לוואי טלפוניות, והם תוכננו במחשבה על האינטרסים של המשתמש ושל יצרניות הטלפונים עצמן.

לפיכך, המכשירים הללו מכילים דלתות אחוריות, שבעזרתן נכנסים כיום המוני ספקי תוכן חיצוניים אל הטלפונים - אלו שמפעילי הסלולר השקיעו רבות בסבסוד ובשיווק שלהם.

בלי זמן אוויר
אחת הדוגמאות הבולטות לתהליך היא הטרנד שמכונה "פלטפורמה ניידת להוצאה לאור". או במילים אחרות, הפצת תכנים של עיתונים, מגזינים מודפסים, אתרי אינטרנט וטלוויזיה ישירות אל הטלפון החכם באמצעות חנויות היישומים המקוונות של יצרני הטלפונים באינטרנט.

בדומה לחינמונים המודפסים, התכנים הללו מופצים בחינם או תמורת תשלום סמלי ומתעדכנים תקופתית. מודל ההכנסות, לפחות בשלב הראשון, הוא מכירת פרסומות דינמיות, שיורדות אל הטלפון החכם של המשתמש כחבילה אחת עם התכנים.

כל זה ללא צריכה של זמן אוויר, ומבלי לעבור את הסף העסקי של מפעילי הסלולר, שמאפשר להם לגבות מספקי תוכן את ליטרת הבשר הידועה לשמצה, המכונה גם בשם "מודל שיתוף הכנסות".

הטרנד מתחיל לצבור תאוצה בארה"ב, ומאחוריו ניצבים ענקי תוכן רציניים. אחד מהם הוא תאגיד התוכן והמדיה הענק Source Interlink, שמאגד בתוכו כ-75 כתבי-עת מודפסים, 90 אתרי אינטרנט ועשרות תוכניות רדיו, טלוויזיה ואירועים מיוחדים.

בתערוכת CTIA שהתקיימה בשבוע שעבר, הודיע התאגיד כי הוא משיק יישום חדש, שיאפשר לבעלי טלפונים חכמים מסוג iPhone לקבל מגזינים מקוונים היישר למסך הנייד שלהם.

הפיילוט מתבצע בשלב ראשון באמצעות גרסה ניידת של מגזין הרכב וסגנון החיים האמריקני Lowrider. המגזין מופץ בחינם באמצעות חנות היישומים של אפל באינטרנט והוא מוצג על מסך ה-iPhone של המשתמשים בפורמט דומה למקור המודפס, שנמכר בדוכני המגזינים - כולל חדשות, כתבות עומק, דגמי רכב חדשים ושיפורי אופנועים. בהמשך, מתכוונת החברה להפיץ גרסאות ניידות של כתבי עת נוספים שגם ההכנסות מהן יגיעו מפרסומות.

באותה תערוכה הודיעה גם ספקית התוכן הנייד Handmark (שרכשה את חברת FreeRange) על פרויקט הוצאה לאור ניידת משלה של תכנים לטלפונים חכמים. החברה לא מתמקדת ב-iPhone של אפל אלא, בשלב הראשון לפחות, בטלפונים חכמים מבית בלאקברי (של חברת RIM).

התכנים נבחרו בהתאם לקהל היעד של הטלפון, בעיקר עובדי ארגונים גדולים ואנשי עסקים, והם כוללים, בין היתר, את שירות החדשות המלא של AP, את שירות החדשות והכתבות של פורבס. בשלב מאוחר יותר מתכוונת החברה להפיץ בדרך זו תכנים לטלפונים חכמים עם מערכת ההפעלה הניידת של מיקרוסופט.

כמו מחשב נייד, רק לא בדיוק

יש חיסרון שממנו סובלים שני המיזמים: המידע במגזינים ושירותי החדשות אינו מתעדכן בזמן אמת, כמו בתוכן הסלולרי המקובל, אלא יש צורך להוריד אותו מהרשת כדי לשמור על עדכניות.

הפיתרון ללקוח: לכבות, ולהדליק מחדש (צילום: חדשות 2)
כמו מחשב נייד, רק לא בדיוק | צילום: חדשות 2

עם זאת, מדובר בשירות זול או אף חינמי, שהורדתו אינו כרוכה בתשלומי זמן אוויר מפולפלים או בתעריפי תוכן מרוקני-כיס למפעילי הסלולר והעדכון שלו זמין בכל מקום: אין צורך להגיע לחנות הספרים במלזיה או בניגריה כדי לחפש את הגיליון האחרון של כתב העת האמריקני האהוב עליך, או לנדוד לרשת הסלולרית של מפעיל מקומי. חיבור פשוט לאינטרנט יכול לעשות את העבודה.

עוד מכשול קשה שניצב כרגע בפני חדירה רחבה יותר של ההוצאה לאור הניידת, הוא המגבלה של הנדסת אנוש. קריאת מגזין על מסך LCD בגודל 3 עד 3.5 אינץ', חד וברור ככל שיהיה, אינה יכולה לספק חוויה דומה לזו של קריאה במקור המודפס או של צפייה בגרסה המקוונת של אותו מגזין מעל מסך מחשב ביתי בגודל מלא.

באותה מידה, גם לא קל לשכנע מפרסמים להשקיע סכומים נכבדים במודעות בגודל של 2.5 אינץ' רבוע.

האמריקנים לא ייתנו למגבלות טכנולוגיות לעצור את מכונת ייצור הכסף, וגם לבעיה הזו מתחילים להופיע כיום פתרונות. אחד מהם מכונה Redfly והוא מיועד להעניק ל-200 וכמה מיליון המשתמשים בטלפונים ניידים חוויית שימוש דומה לזו של שימוש במחשב נייד.

המכשיר דומה בעיצובו למחשב נטבוק נייד וכולל מקלדת בגודל מלא ומסך צבע בגודל 7 או 8 אינץ', רק שאין לו מעבד משלו, אין לו זיכרון וגם לא מערכת ההפעלה. את כל אלה מספק לו הטלפון החכם הנייד, שמתחבר אליו באמצעות כבל USB או חיבור בלוטות' אלחוטי.

לאחר החיבור ניתן לצפות בכל יישומי הטלפון על המסך הגדול, לקרוא ולערוך מסמכים עסקיים, לצפות בקליפים של וידיאו וביישומי ניווט - והכול במקביל לשיחה קולית, שמתבצעת באותו טלפון עצמו. היתרון הוא במשקל - 800 גרם בלבד - ובמחיר, שמתחיל בסביבות 200 דולר - כמחצית מהמחיר של נטבוק בסיסי מהדור האחרון.

האם בעלי טלפונים חכמים יטרחו לשאת את המכשיר? בחברה המפתחת, Celio סבורים שהטלפונים החכמים עם מסכי המגע אינם אופנה חולפת, ובעתיד הם יהוו תחליף למחשבים ניידים ככל שיעלו עוצמת העיבוד וכושר האחסון שלהם. המוציאים לאור של התכנים המודפסים כבר עטים על המדיה החדשה.