סיפורי הזוועה עוצרי הנשימה של מטיילים ישראלים בנפאל ליוו אותנו במהלך כל השבוע החולף, מאז רעידת האדמה שאירעה במדינה בסוף השבוע שעבר וגרמה להרס רב ומפולות שלגים קטלניות בהרי ההימלאיה. רבים מאותם מטיילים חולצו בזכות שימוש בגאדג'טים ששלחו אליהם את המחלצים באופן ישיר או עקיף. מסתבר שיש טכנולוגיות תקשורת שיכולות לשמש לא רק לשיתוף תמונות מהטיול עם החבר'ה והמשפחה בוואטסאפ ופייסבוק, אלא להציל חיים ממש.

שימו סים

רועי, צעיר ישראלי שטייל בנפאל במהלך השבועות האחרונים, שהה באתר קמפינג מרוחק בעת רעידת האדמה. אמו, ענת, ובת זוגו, רונית, לא הצליחו ליצור איתו קשר ומייד התקשרו לחברת Small World, המשווקת כרטיסי סים בינלאומיים לטיולים בחו"ל. החברה איתרה את מיקומו, אך שתי הנשים לא נרגעו והמשיכו להתקשר בתדירות גבוהה לקבל עדכונים על מיקומו ומצב הקשר איתו. לאחר יממה, ביום ראשון, הצליח מוקד החברה לזהות אותו בתמונה שהעלה מטייל אחר לרשת וביום שלישי הגיעו אל רועי מחלצים מטעם חברת הביטוח הראל, לאחר שקיבלו את נתוני המיקום של הצעיר מ-Small World ביום שני. הוא יצר קשר עם רונית וענת והרגיע אותן.

סים קארד (צילום: Thinkstock, noon)
דיוק נמוך, מחיר נמוך. כרטיס SIM בסמארטפון | צילום: Thinkstock, noon

רועי הוא רק אחד מלקוחות שירות Simless של החברה, שרק לפני שנתיים החלה להציע אפשרויות איתור בעת מקרי חירום. "כבר 4 שנים אנחנו משווקים סים בינלאומי עם מספר קבוע, שתקף בלמעלה מ-200 מדינות ונותן שיחות נכנסות חינם", אומרת ל-NEXTER טלי בלס, מנהלת הפיתוח ה עסקי ב-Simless. "בשנתיים האחרונות התחלנו עם שירותי איתור, בעקבות מקרה של זוג ישראלי שנתקע באפריקה באחד הפארקים הגדולים. כשהתחיל להחשיך הם התקשרו לחברה וביקשו חילוץ. איתרנו אותם והעברנו את הפרטים למשרד החוץ, ולקח 3.5 שעות להוציא אותם משם. לאחר עוד כמה מקרים דומים הבנו את הפוטנציאל והתחלנו להציע את השירות באופן יזום".

החברה מנצלת את אופן פעולתם של הטלפונים הסלולריים שלוקחים איתם המטיילים כדי לאתר אותם במהירות בשעת חירום: היא אוספת את נתוני המיקום של הסמארטפונים בכל 8 שעות למנויי מסלול "סים איתור" הבסיסי שמחירו 10 דולר בחודש, מעבר לעלות של 99 ש"ח לכרטיס ובין כמה סנטים לדולר עבור כל דקת שיחה או SMS. מיקומם של מנויי מסלול פרימיום שעלותו 35 דולר לחודש נאסף כל חצי שעה. כך, במקרה חרום, יכולה החברה לשלוף את נתוני המיקום האחרונים של המשתמש – ברמת דיוק של בין כמה עשרות מטרים בשטח עירוני למספר קילומטרים בשטח פתוח.

מכיוון שהשירות נעשה לבקשת המשתמשים יכולה החברה למסור את נתוני המיקום למשפחותיהם ולמחלצים ללא צורך בהמתנה לצווים משפטיים – נוהל המחייב חברות סלולר שאינן מציעות מיזמתן שירות דומה. "כשמדברת איתך אמא בוכה אתה לא חושב על זה פעמיים", אומרת בלס. "אנחנו אומרים שזה כמו פוליסטת ביטוח, שטוב שיש ומקווים שלא יצטרכו להשתמש", היא מוסיפה ומספרת כי לאחר האסון בנפאל הופעל השירות רטרואקטיבית גם למשתמשי סימלס שלא הזמינו אותו מראש.

דברו עם ה-GPS

סיפור מסוג מעט שונה הוא זה של שתי צעירות ישראליות שהיו בטיול בדרום אמריקה, כאשר גילו לפתע שאיבדו את הקבוצה שלהן ונתקעו על הר, אבודות ומבוהלות. "הן היו במצוקה קשה בגלל שהתנתקו מהקבוצה", אומרת ל-NEXTER הדר לילטי, אחראית תחום תקשורת לוויינית בחברת ATS. אז מה עושים במקום מבודד ומרוחק, כאשר לא יודעים את הדרך? מתקשרים לאמא – בזכות טלפון לווייני ששכרו מהחברה. "היכולת לדבר עם אמא מאוד חיזקה אותן", אומרת לילטי. "זה גם מרגיע את ההורים".

טלפון לוויני של Iridium (צילום: Fearghal O'Nuallain, Flickr)
זה לוויין בכיס שלך או שאתה שמח לראות אותי? | צילום: Fearghal O'Nuallain, Flickr

ATS מציעה לטסים לחו"ל טלפונים לווייניים, שנראים כמו טלפונים סלולריים משנות ה-90 המוקדמות, אך אינם תלויים ברשת הסלולרית. במקום זאת, מתבססים המכשירים על רשתות לוויינים – בדומה למערכת המיקום העולמית GPS. שתי החברות הגדולות בתחום – אירידיום ואינמרסאט – מתחזקות רשתות לוויינים המכסות כמעט כל נקודה על כדור הארץ ומאפשרות תקשורת גם ממקומות מבודדים.

החיסרון המרכזי - מלבד המכשירים המסורבלים המיוצרים על ידי החברות עצמן ותומכים אך ורק ברשת של היצרנית - הוא היכולות המוגבלות. לדברי לילטי, הם מיועדים בעיקר לשיחות, כמו במקרה של שתי הצעירות בדרום אמריקה, מאחר ורשתות התקשורת הלווייניות הדו-כיווניות מספקות רוחב פס קטן מאוד – כ-2.4 קילוביט לשנייה (פחות מאלפית ממהירות האינטרנט הסלולרי הממוצעת בישראל). גם המחיר יקר יותר: השכרת מכשיר עולה 7.76 דולר ליום (לתקופות קצרות, ככל שהתקופה עולה המחיר ליום יורד) והחל מ-99 סנט לדקת שיחה או 43 סנט להודעה.

כמו כן, בתחום הטלפונים הלווייניים נראה שטרם התגלה ביקוש לשירות כמו זה של Small World: "יש לנו נהלי פרטיות של הרשת", אומרת לילטי כשאנחנו שואלים מה קורה במקרה חירום כמו זה שאירע בשבת האחרונה בנפאל. "אני לא יכולה לקבל איכון, צריך להעביר בקשה". עם זאת, היא מדגישה כי מכיוון שהטלפונים מבוססים על רשת לוויינית שמסוגלת לזהות את מיקומם בדיוק גבוה יותר משירות הסלולר של "סימלס", ברובם קיימת אפשרות למשתמש לדווח על מיקומו למוקד בינלאומי או לאדם אחר שיבחר, באמצעות הודעת SMS או מייל.

העתיד נראה בטוח יותר

שירות נוסף שפותח בישראל ועשוי להציל חיים רבים בעתיד הוא Reporty, חברת סטארט-אפ שזכתה לאחרונה להשקעה של מיליון דולר מצד ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. האפליקציה של החברה מאפשרת למשתמשים ליצור קשר מהיר עם מוקדי חירום שונים בשיחת וידאו, המאפשרת למוקדנים לצפות בזירת ההתרחשות ולהבין בדיוק את סוג הטיפול הדרוש עוד בטרם מגיעים כוחות רפואה, הצלה או שיטור למקום.

 אהוד ברק (צילום: ברק פכטר)
השקיע מיליון דולר כדי שתוכלו לקרוא ל-SOS בווידאו. אהוד ברק | צילום: ברק פכטר

"למשל, במקרה של תאונת דרכים, המערכת מעבירה בלחיצה את כל הפרטים של המתקשר למוקד", מסביר מייסד ומנכ"ל החברה, אמיר אליחי. "בעתיד, גם כוחות השטח יוכלו להתחבר לשיחת הווידאו בשידור חי בזמן אמת ולהכין תוך כדי נסיעה את כל מה שצריך כדי לטפל במקרה". הדבר חוסך, לדבריו, את הזמן היקר שמוקדש בכל אירוע כדי לתשאל את הנוכחים ראשית על ידי מוקד החירום ולאחר מכן על ידי הכוחות בשטח.

יתרון נוסף של שיחות חירום בווידאו הוא היכולת למנוע קריאות שווא. "למשל במקרה של שני הילדים שעבדו על המשטרה", אומר אליחי בהתכוונו לניב אסרף וערן נגאוקר, שגרמו לפאניקה והקפצה של כוחות צבא ומשטרה גדולים בערב פסח. "אם המוקד היה אומר לו (לנגאוקר, שדיווח תחילה על תקר בגלגל בקרבת כפר ערבי) להדליק ריפורטי ולהראות את הפנצ'ר – היו רואים שאין שום פנצ'ר וחוסכים את הזעקת השווא של הכוחות".

השירות של ריפורטי לא עולה למשתמשים כסף. במקום זאת, מי שמשלם עליו הוא גופי החירום, שהחברה מבטיחה לחסוך להם זמן יקר בטיפול במקרים ולמנוע שיחות סרק. הוא עובד על כל סוגי הרשתות – סלולר בשטח ו-WiFi בבית או במשרד. לשאל NEXTER עונה אליחי כי בעתיד תשקול החברה אפשרות לשימוש בשירות בשטחים מרוחקים על ידי העברת השיחות דרך סמארטפונים המסוגלים לקלוט אחד את השני עד למציאת סמארטפון שנמצא בטווח של רשת סלולרית.

כרגע נמצאת המערכת בבדיקות במספר ערים בישראל, ביניהן אשדוד, רעננה ונתניה, ובשיתוף עם גופים כמו מד"א ומכבי האש. החברה מעריכה כי לקראת סוף 2-15 תוכל להפעיל את השירות בכל המדינה, וב-2016 תחל לבנות אותו גם במדינות אחרות.