רשת חברתית חדשה רוצה שתהיו אתם. אבל באמת אתם, בלי פילטרים ותאורה מיוחדת. התשובה הצרפתית לאינסטגרם, BeReal, מציגה אלטרנטיבה לשימוש הנרחב בפילטרים ובשאר הפיצ'רים שמטרתם לאפשר למשתמשים לשדרג או לשנות את הדרך שבה הם או הסביבה שלהם נראים ברשתות החברתיות. האפליקציה, כך דווח אמש בבלומברג, צוברת תאוצה בקרב סטודנטים בארה"ב.

המנגנון פשוט: האפליקציה שולחת התראה אחת ביום למשתמשים, בשעה משתנה, ורק אז נפתח להם חלון ההזדמנויות ללכוד את הרגע ולשתף ברשת החברתית ("זמן להיות אמיתיים" – Time to BeReal). ההנחיה באפליקציה היא לצלם שתי תמונות באופן סימולטני באמצעות העדשה הקדמית והאחורית בנייד. האפליקציה מקציבה למשתמשים שתי דקות בלבד לצילום התמונות לפני שהן משותפות עם העוקבים. רוצים לראות מה החברים שלכם עושים עכשיו? קודם תצטרכו לשתף בעצמכם את התמונה היומית. מי שיפספסו את חלון ההזדמנויות היומי יוכלו עדיין להעלות תמונה אבל הן יסומנו באופן בולט כאיחור.

הזמן הקצר המוקצב לצילום מאתגר את המשתמשים לזנוח את הפרקטיקות שהם מכירים מאפליקציות אחרות, המאפשרות להם לשנות או "לשפר" את עצמם או את הסביבה. האפליקציה מספקת חוויה גולמית יותר המשתמשים ועבור העוקבים שלהם. גם לייקים לא תמצאו שם.

האפליקציה שולחת התראה אחת ביום למשתמשים, בשעה משתנה. ההנחיה היא לצלם שתי תמונות באופן סימולטני באמצעות העדשה הקדמית והאחורית בנייד. האפליקציה מקציבה למשתמשים שתי דקות בלבד לצילום התמונות לפני שהן משותפות עם העוקבים

BeReal עלתה לאוויר בשנת 2020. היא זכתה לראשונה לפופולריות בצרפת, שם היא פותחה על ידי קווין פרו ואלכסיס ברייאט. עד כה, החברה גייסה מעל 36 מיליון דולר בסבב גיוסים ראשון מקרנות השקעה בארה"ב, בהן: אנדריסן הורוביץ, אקסל פרטנרס ו-DST Global.

במהלך החודשים האחרונים, זכתה האפליקציה לפופולריות בקרב סטודנטים בארה"ב: לפי נתוני Sensor Tower, הורדות האפליקציה בארה"ב זינקו מכ-130 אלף בחודש בממוצע באוגוסט–אוקטובר האחרונים ליותר ממיליון בחודש פברואר האחרון. מינואר 2021 לפברואר 2022 האפליקציה זכתה לקרוב ל-4 מיליון הורדות מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל ברחבי העולם.

 BeReal זוכרים איך הפריצה של פייסבוק לחיינו החלה מהפופולריות לה זכתה בקרב סטודנטים במכללות ואוניברסיטאות בארה"ב, ומציעים לסטודנטים להשתתף בתוכנית שגרירים בשכר כדי לקדם את האפליקציה בקמפוסים שלהם באמצעות אירועים ומסיבות ממומנות.

כזכור, מחקר פנימי של אינסטגרם שדלף בשנה שעברה גילה כי בני נוער מקשרים את האפליקציה לבעיות נפשיות, כמו חרדה, דיכאון והפרעות אכילה. הגישה של BeReal נועדה לעודד אנשים להרגיש טוב עם מי שהם. לצד החוויה האמיתית יותר, האפליקציה גם לא גוזלת זמן רב מהמשתמשים.

בינתיים אי אפשר לקבוע אם BeReal תתגלה כעוד אופנה חולפת של מדיה חברתית, אבל היא עשויה לסמן משהו על רצון הצעירים בחלופות ריאליסטיות יותר. "אם הפופולריות של BeReal תמשיך לגדול יש סיכוי טוב שחברות מדיה חברתית גדולות יותר ינסו בסופו של דבר לשחזר את המאפיינים הייחודיים שלה", אמרה אליס מארוויק, מייסדת שותפה של המרכז למידע, טכנולוגיה וחיים ציבוריים באוניברסיטת צפון קרוליינה.