ביום שישי נכנס לתוקף מתווה הבדיקות החדש שמפריד בין בני השישים פלוס ואוכלוסייה בסיכון ויתר האוכלוסייה ומסתמך על בדיקות האנטיגן הביתיות. השינויים בהנחיות יחד עם שיאי התחלואה שנשברים מדי יום יוצרים בלבול גדול בציבור. על רקע זה ולבקשת מד"א, קבוצת הבריאות של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח בראשות הדס ביטרן ייצרה תוך שבע שעות בלבד בוט קורונה, שמאגד בתוכו את כל הנחיות הקורונה העדכניות, בהן בידודים, בדיקות וקביעת תורים.

איך זה עובד? במידה ונחשפתם לחולה מאומת, הבוט יעזור לכם להבין כיצד להיבדק והאם עליכם לשהות בבידוד. תצטרכו לענות כן או לא על השאלה - האם התחסנתם לקורונה והחיסון בתוקף או האם אתם מוגדרים מחלימים על פי משרד הבריאות. לאחר מכן, תישאלו האם אתם בני 60 ומעלה או אוכלוסייה בסיכון, והאם ואיזו בדיקה ביצעתם כבר. על סמך הנתונים תקבלו את ההנחיות המעודכנות למצבכם ואת רשימת מוקדי הבדיקות.

בימים הקרובים ניתן יהיה לקבוע גם תורים לבדיקות דרך הבוט. כרגע הוא זמין בעברית, ובשבוע הבא צפוי לעבוד גם בשפות אנגלית, ערבית ורוסית.

"הקבוצה שלי מפתחת טכנולוגיות מתקדמות בתחום הבריאות, למשל כלי להבנה של טקסטים רפואיים, והיינו בדיאלוג עם מד"א לפתח גם להם טכנולוגיה מתקדמת", מסבירה ביטרן. "במהלך פגישה שהייתה לנו בשבוע שעבר, עלה הצורך המידי לבנות פתרון אינטראקטיבי שייתן את כל הנחיות הקורונה הכי מעודכנות. מד"א סיפרו שהקווים שלהם בעומס אדיר בגלל הצפה של פניות בנושא הקורונה, וחשוב להם להמשיך לשמור על זמינות בשביל קריאות חירום רגילות".

ביום שני שעבר עלה הנושא וברביעי כבר הבוט היה באוויר באתר מד"א – "בנינו אותו תוך שבע שעות בזמן שיא. בלילה בין חמישי לשישי, כשההנחיות השתנו, עדכנו את המערכת", אומרת ביטרן. בינתיים היא מעידה שהיו כבר אלפי כניסות למערכת. "הרעיון הוא לעשות סדר, לפשט את הדברים. אם אני מקבלת הודעה מבית הספר שהילד נחשף לחולה מאומת – שאדע מה צריך לעשות".

הדס ביטרן, ראש קבוצת הבריאות במיקרוסופט ישראל מחקר (צילום:  יח"צ)
הדס ביטרן, ראש קבוצת הבריאות במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח | צילום: יח"צ

קבוצת הבריאות של מיקרוסופט מחקר ופיתוח מונה כמה עשרות אנשים, ומתחילת הקורונה משאביה מופנים לעזרה במגפה העולמית. "ראינו שמערכת הבריאות בוושינגטון קרסה ועזרנו להכניס טכנולוגיה שעוזרת להתמודד עם העומסים", מספרת ביטרן. "בדרך כלל אנחנו מפתחים טכנולוגיות גנריות שעוזרות להרבה לקוחות בעולם כמו משרדי בריאות, בתי חולים וקופות חולים, אבל פה ראינו צורך והרגשנו שאנחנו חייבים לעזור. חשוב לנו לעזור קודם כל בישראל".