חברת הקורקינטים הראשונה שעוזבת את ישראל: חברת טיר מוביליטי, ספקית המיקרו-מוביליטי מהמובילות בעולם, תפסיק את פעילות הקורקינטים השיתופיים בתל אביב ובישראל. סיום הפעילות שלה יהיה כבר בסוף חודש יוני וכלל כלי החברה הגרמנית ייאספו מרחובות תל אביב.

הסיבה לסיום ההתקשרות של החברה הגרמנית היא מפתיעה יחסית. ברחבי תל אביב נשמעים לא מעט תלונות על "השתלטות" של הקורקינטים על המרחב הציבורי, כולל כמה פוליטיקאים עירוניים שעומדים להשתמש בנושא לטובת המצע הפוליטי שלהם, בנוסף בערים אחרות בעולם קוראים להפסיק את השימוש שלהם, למשל בפריז, ובענף חששו שזה יוביל לגל חקיקה ברחבי ערים אחרות שיגבילו את השימוש בכלים. אבל טיר החליטה להפסיק את השימוש בהם בגלל "תופעת גניבות רחבה בה נתקלה החברה בישראל".

לפי ההודעה שהוציאה החברה הגרמנית שפעלה מעל שנה בעיר: "בישראל קיימת תופעה רחבה של גניבת כלים, בהיקפים שלא נתקלנו כמותם באף מקום אחר בעולם בו אנו פועלים. בשל כך הוחלט כי לעת עתה TIER תעזוב את תל אביב וישראל". גם בחברות קורקינטים אחרות בתל אביב אישרו לנו שהתופעה הזאת קיימת בעיר ומדובר בהוצאות כבדות, אך ישנם פתרונות טכנולוגיים שניתנים ליישום ומפחיתים את הבעיה.

למרות ההודעה של טיר, עיריית תל אביב אישרה ל-mako שהחברה בכלל לא עמדה בתנאים של העירייה והוזמנה מספר פעמים לשימוע: "חברת TIER, שקיבלה היתר להצבת כלים שיתופיים לשנת 2023, מבצעת בחודשים האחרונים מספר הפרות תנאים. היום (שלישי) התקיים שימוע שני לפני שלילת היתר (השימוע הראשון התקיים ב-25/4) . במהלך השימוע חברת טיר עדכנה שהיא יוצאת מהעיר".

העירייה גם פירטה בדיוק את ההפרות של טיר: 

  1. "תנאי 9 בקול קורא - מניעת רכיבת ע"י קטינים. החל מה 9/4/23, נדרשו בעלי ההיתר לסריקה מחודשת של תעודת מזהה וביצוע הצלבה בין התמונה בתעודת המזהה לבין התמונה הנלקחת בעת תהליך ההרשמה, על מנת לוודא שבעל המנוי הינו גם הרוכב. Tier החלה ליישם את תנאי בעיכוב של חודש ורק לאחר שימוע"
  2. "תנאי 5 בקול קורא - זמינות בכל מרחב השירות. מקבל ההיתר מתחייב לאפשר השכרה והחזרה של כלים שיתופיים ,בכל רחבי מרחב השירות. בניגוד לדרישה ועל דעת עצמה, Tier צמצמה את השירות למרכז העיר בלבד.
  3. "קסדות - החברה לא מציבה ל-75% מהכלים קסדות בהתאם לנדרש"

העירייה הוסיפה נתון מעניין נוסף: "טיר מציבה כ-350 כלים בעיר (בעוד שניתן עד 1,800) ובחודשים האחרונים לא ביצעה את מספר הרכיבות הנדרש. יובהר כי חברת כלים שיתופיים שאינה עומדת בתנאים שהוגדרו על ידי עיריית תל אביב-יפו, לא תפעל בעיר. לא נתפשר על סדר ציבורי ובטיחות משתמשי הדרך". ניתן להבין כי אם טיר לא הייתה עוזבת את ת"א, היא ככל הנראה לא היו ממשיכה לקבל את אישור העירייה גם כך.

בתל אביב קיימת מכסה של 9,000 כלים של מיקרו מוביליטי המתחלקים שווה בשווה בין ה-5 חברות שהיו פה עד עכשיו. העירייה לא עושה חלוקה לפי בטיחות הכלים או כמות השימוש בהם ומאפשרת לכל חברה לשים 1,800 כלים ברחבי העיר (גם אופניים חשמליים וגם קורקינטים). כעת לאחר פרישתה של טיר, העירייה לא צפויה לחלק את המכסות לשאר החברות ובפועל מספר הכלים במרחב הציבורי צפוי לפחות: "עיריית תל אביב-יפו שואפת לצמצם את ההפרעה לציבור תוך שמירה על רמת שירות נאותה למי שמשתמש בכלים ולכן מעת לעת מעדכנת את מכסת הכלים כדי לעמוד בשני היעדים האלה. בשלב זה, לא צפויה הגדלת הכלים בעקבות עזיבתה של חברת טיר, אולם ייתכן כי במהלך הקיץ תשתנה, על פי שיקולינו, כמות הכלים".

טיר פעילה ביותר מ-560 ערים ב-31 מדינות עם צי של למעלה מ-350,000 כלים, מה שהופך את החברה לאחת ממפעילות המיקרו-ניידות הגדולות בעולם.