קל לשכוח את תחושת החג שליוותה בעבר את יום הבוחר. לכן נזכיר לכם: הצמתים כוסו אז בשלטים, פעילי המפלגות הנלהבים הראו נוכחות בקלפיות והפוליטיקאים חרכו את ישראל לאורכה ולרוחבה בניסיון לקושש עוד כמה קולות. עליית הרשתות החברתיות שינתה לחלוטין את התמונה, ונגיף הקורונה היה המסמר האחרון בארון הקבורה של הקמפיינים המסורתיים. לפוליטיקאים לא נותרה ברירה אלא לכתת רגליהם בין חדרי זום, להציף את פייסבוק ואינסטגרם במודעות ולבזות את עצמם בטיקטוק.

מנגנון המודעות של פייסבוק, שכולל גם את הפוסטים הממומנים אינסטגרם, מאפשר להבין כמה כסף כל מפלגה השקיעה כדי לצוץ לכם בפיד. פייסבוק לא מאפשרת לבחור תקופות זמן ספציפיות, אלא מעמידה שתי אפשרויות: הסכום הכולל החל מאוגוסט 2019, או הסכום ששולם בשבוע האחרון (לצד מספר המודעות הפעילות, כמובן). 

המפלגות מוצגות לפי הוצאותיהן בשבוע האחרון ומסודרות לפי סדר אלפביתי; בהוצאות כלולים דף המפלגה ודף היו"ר. הנתונים מעודכנים ל-22 במרץ, ערב הבחירות. ביום הבחירות עצמו (שלישי, 23 במרץ) ניתן לצפות שההוצאות יגדלו משמעותית.

1. יש עתיד: שמים גז בשבוע האחרון 

הוצאה בשבוע האחרון: 520 אלף שקלים, 60 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט: 4.5 מיליון שקלים 

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 מאזור הצפון והמרכז

מפלגת יש עתיד הוציאה את הסכום הגבוה ביותר בשבוע שלפני הבחירות: 230 אלף שקלים בדף של מפלגת יש עתיד ו-275 אלף שקלים בדף של יאיר לפיד.

בסך הכל מנהל הקמפיין לא פחות מ-60 מודעות פעילות בפייסבוק ובאינסטגרם, עם הבדלים בולטים בין דף המפלגה לדף היו"ר. דף הפייסבוק של יאיר לפיד מציג פוסטים שפונים לתושבי הערים תל אביב, חיפה, גבעתיים, מודיעין, הוד השרון, הרצליה, ראשון לציון, רמת השרון, כפר סבא ונס ציונה. המסר ברור: כל מודעה מציגה את אחוז המצביעים שלא הגיעו לקלפי. פוסטים נוספים מנסים להתריע מפני הקמתה של ממשלת בן גביר-ליצמן-סמוטריץ'. הדף של יש עתיד נצמד לאותם מסרים, אך מציג גם מודעות בשפה הספרדית. 

הקבוצה המשמעותית ביותר בחשיפה למודעות היא גברים בני 25 עד 34 מצפון וממרכז הארץ. 

2. כחול לבן: "קו ההגנה האחרון"

הוצאה בשבוע האחרון: כמעט 120 אלף שקלים, 18 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: 4.3 מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ

מפלגת כחול לבן אמנם הצטמקה ונמצאת באזור המסוכן, אך התקציב שעומד לרשותה מתוקף חוק מימון מפלגות מתאים לסיעה הגדולה ביותר בכנסת (לשעבר).

מאז אוגוסט 2019 השקיעה כחול לבן כ-4.3 מיליון שקלים בפרסום בפייסבוק ובאינסטגרם, ובשבוע האחרון הוציאה המפלגה כמעט 120 אלף שקלים עבור קידום 18 פוסטים בדף של בני גנץ ובדף של כחול לבן.

כמו רוב הפוליטיקאים, גנץ ממקד את מודעותיו בגברים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ. בכולן עולה מסר זהה: בלעדיו נתניהו ישיג 61 מנדטים ויקים ממשלת חסינות, והוא "קו ההגנה האחרון" מפני חזרתו של אוחנה למשרד המשפטים.

3. מרצ: הורוביץ מזהיר ממחיקת השמאל

הוצאה בשבוע האחרון: 120 אלף שקלים, 21 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: 2 מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? לרוב גברים בני 25 עד 34 מאזור הצפון, אך גם גולשים במרכז

מפלגת השמאל הוציאה כ-2 מיליון שקלים מאז אוגוסט 2019 בפייסבוק. בשבוע האחרון היא השקיעה סכום משמעותי, בוודאי ביחס לגודלה: כ-120 אלף שקלים עבור 21 מודעות. כל המודעות של מרצ והורוביץ מתמקדות בהתנדנדות של המפלגה על אחוז החסימה, ועל ההשלכות של מחיקתה מהמפה הפוליטית: "ביבי יקים ממשלה עם 61 חברי כנסת משלו".

מרצ מכוונת את עיקר המודעות האחרונות שלה לגברים בני 25 עד 34 מאזור הצפון, כשחלק קטן יותר מהמודעות מופנה לאזור המרכז.

4. העבודה: מרב מיכאלי פונה לגברים

הוצאה בשבוע האחרון: 100 אלף שקלים, 15 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: קצת פחות ממיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 מאזור תל אביב

מרב מיכאלי ומפלגתה הוציאו קצת מתחת למיליון שקלים מאז אוגוסט 2019, סכום נמוך יחסית ביחס למפלגות אחרות. בשבוע האחרון הוציאה העבודה 10 אחוזים מהסכום: 100 אלף שקלים שנפרסו על פני 15 מודעות.

המודעות של מפלגת העבודה מתמקדות בעיקר בדמות של מרב מיכאלי, ומציגות אותה בראיונות ב-CNN, בראיונות בערוץ 12 ובסרטונים בהם היא פונה לקהל הבוחרים.

לצד האג'נדה הפמיניסטית המובהקת (או אולי בדיוק בגללה), מיכאלי מכוונת מודעות רבות לגברים בני 25 עד 34 מאזור תל אביב. לצד זאת, ישנן מודעות שהוצגו לנשים בלבד. 

5. הליכוד: בין החיסונים ללפיד

הוצאה בשבוע האחרון: 82 אלף שקלים, 16 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: 4.1 מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ, גולשים באזור הדרום

החל מאוגוסט 2019, מפלגת הליכוד הוציאה 4.1 מיליון שקלים על מודעות בפייסבוק ובאינסטגרם. 3.4 מיליון שקלים שימשו את דף הפייסבוק של ראש הממשלה, ו-700 אלף השקלים הנותרים הושקעו בדף של מפלגת הליכוד. בשבוע האחרון הוציאה המפלגה כ-82 אלף שקלים, שעמם קדימה 16 פוסטים.

המודעות של נתניהו והליכוד כוללות שני אלמנטים בולטים: מבצע החיסונים ויאיר לפיד. מספר מודעות של נתניהו מספרות למצביעי בנט וסער שקולם ילך ליאיר לפיד כראש הממשלה; אחרות מציגות את הראיון של מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, בו נאמר שביבי "עקשן"; ומודעה נוספת מצטטת את כתב "הארץ" חיים לוינסון, שאמר "לנתניהו יש מיליון שהידים", במטרה להמריץ מצביעים.

כמו גנץ, נתניהו פונה ברוב מודעותיו לגברים צעירים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ – אך הוא מטרגט גם את אזור הדרום.

6. תקווה חדשה: מתמקדים ברשת

הוצאה בשבוע האחרון: 80 אלף שקלים, 10 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: 1.5 מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ

מפלגת תקווה חדשה הוציאה מיליון וחצי שקלים עבור פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם, נתון גבוה במיוחד ביחס לעובדה שהמפלגה הוקמה רק בדצמבר האחרון. בשבוע האחרון השקיעו סער ו"תקווה חדשה" כ-80 אלף שקלים עבור 10 פוסטים.

בעמוד של סער, הפוסטים מתרכזים במסר המוביל: להחליף את נתניהו ("רק הצבעה לתקווה חדשה תביא את השינוי", "ליכודניקים אמיתיים" צריכים להצביע לתקווה חדשה). לשם שינוי, בעמוד של המפלגה סער דווקא פונה לדוברי צרפתית וספרדית, לתומכי זליכה ולבעלי מוגבלויות.

גם סער ו"תקווה חדשה" פונים ברוב מודעותיהם לגברים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ.

7. ימינה: תוקפים את נתניהו

הוצאה בשבוע האחרון: 50 אלף שקלים, 14 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: 1.4 מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ

מאז אוגוסט 2019, מפלגת "ימינה" הוציאה 1.4 מיליון שקלים – ובשבוע האחרון שילמה 50 אלף שקלים עבור קידומם של 14 פוסטים. למרות שבנט חתם על מסמך התחייבות שלא ישב תחת לפיד (כלומר, ישב עם נתניהו), בנט תוקף את נתניהו ומצהיר ש"הוא לא חותם על שום מסמך בשבילו". בנט פונה במודעותיו גם לקהל הרוסי, הצרפתי ודובר האנגלית, ומשווק גם את תוכנית "סינגפור".

גם המודעות של בנט מכוונות בעיקר למצביעים גברים בני 25 עד 34 ממרכז הארץ.

8. הציונות הדתית: יורים בנגמ"ש

הוצאה בשבוע האחרון: 50 אלף שקלים, 24 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: חצי מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 מאזור המרכז

סמוטריץ' והציונות הדתית הוציאו כחצי מיליון שקלים צנועים בפייסבוק ובאינסטגרם, ובשבוע האחרון שילמו כ-50 אלף שקלים עבור 24 מודעות. גם מפלגת הציונות הדתית ממקדת את הקמפיין שלה בקריאות גוועלד, ואף תוקפת את בנט על כך שהוא מנסה להוריד אותה מתחת לאחוז החסימה.

גם המודעות של סמוטריץ' פונות בעיקר לגברים בני 25 עד 34 מאזור המרכז.

9. הרשימה המשותפת: חלוקה שווה

הוצאה בשבוע האחרון: 50 אלף שקלים, 20 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: חצי מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים מכל הגילאים באזור הצפון

איימן עודה והרשימה המשותפת הוציאו חצי מיליון שקלים מאז אוגוסט 2019, מהם כ-50 אלף שקלים בשבוע האחרון ששימשו כ-20 מודעות.

גם כאן ניתן למצוא הבדלים משמעותיים בין דף המפלגה לבין דף היו"ר: עודה ממקד את העמוד הפרטי שלו במודעות לדוברי ערבית, ואילו עמוד הרשימה מוקדש לפניה לציבור היהודי בעברית, ולתיווך האג'נדה בנושאי אקלים וההתנגדות לנתניהו.

הפנייה של עודה והמפלגה היא בעיקר לגברים מכל הגילאים מאזור הצפון.

10. ישראל ביתנו: הרבה מודעות, מעט מסרים

הוצאה בשבוע האחרון: 40 אלף שקלים, 50 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: 1.4 מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 35 עד 44 ממרכז הארץ

אביגדור ליברמן, שעמד במוקדן של כמה סערות בשבוע האחרון, השקיע 1.4 מיליון שקלים במודעות בפייסבוק ובאינסטגרם מאז אוגוסט 2019. את הפרט המעניין ביותר מצאנו דווקא בשבוע האחרון: ישראל ביתנו שילמה 40 אלף שקלים עבור כ-50 פוסטים.

ליברמן ממקד את האש בחרדים בנתניהו: במודעה אחת הוא מזהיר מהעלאת מיסים של 16% אם נתניהו יקים ממשלה עם המפלגות החרדיות והציונות הדתית; באחרת הוא מצטט את דרעי, שאומר שש"ס הוא אינן מקומן הטבעי של נשים; ובמודעה נוספת הוא טוען שהמפלגות החרדיות רוצות לעזור לנתניהו לחמוק ממשפט.

בניגוד לנתניהו, לפיד, סער וגנץ, ליברמן ממקד את מודעותיו בקהל מבוגר יותר: גברים בני 35 עד 44 מאזור המרכז. שנשים זוכות לאחוזי חשיפה בודדים.

11. המפלגה הכלכלית: ראש בקיר

הוצאה בשבוע האחרון: 30 אלף שקלים, 18 פוסטים פעילים

הוצאה מאז אוגוסט 2019: חצי מיליון שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? גברים בני 25 עד 34 מאזור הצפון 

על אף שלא עבר את אחוז החסימה ולו בסקר אחד, פרופסור ירון זליכה הוציא 30 אלף שקלים עבור 18 פוסטים שקידם בשבוע האחרון. בסך הכל השקיע זליכה חצי מיליון שקלים מאוגוסט 2019. כצפוי, זליכה מנסה לשכנע את הגולשים להצביע לו למרות הסקרים – בטענה שסקרים עצמאיים מסמנים אותו כהפתעת הבחירות.

זליכה פונה בעיקר למצביעים בני 25 עד 34 מאזור הצפון.

12. רע"מ: לא מתרגשים מהרשת

הוצאה בשבוע האחרון: 4,300 שקלים, פוסט אחד

הוצאה מאז אוגוסט 2019: 143 אלף שקלים

במי מוקדו חמש המודעות האחרונות? בני 25 עד 34 מאזור הצפון

עבאס לא ממש מתרגש מהרשתות החברתיות: מאז אוגוסט 2019 הוא השקיע 143 אלף שקלים בלבד. בשבוע האחרון והמכריע לסבב הרביעי הוא השקיע 4,300 שקלים, ששימשו לקידום פוסט אחד הפונה לקהל הערבי ומנסה להסביר את הצטרפותו (או אי הצטרפותו) לממשלת נתניהו.

עבאס פונה במודעותיו בעיקר לבני 25 עד 34 מאזור הצפון.