ביום הבינלאומי האחרון למאבק באלימות נגד נשים, ב-25.11.2021, עלה קמפיין "הקשיבי בקולי", אשר באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק "השיב לחיים" נשים ישראליות שנרצחו על ידי בן זוגן. חמש הנשים ש"סיפרו את סיפורן" באמצעות דיבוב היו מיכל סלה, אסתר ברהני, מרין חאג' יחיא, אסתר אהרונוביץ ושגית עוזרי.

הקמפיין זכה לתהודה גדולה ברשתות החברתיות - 4 מיליון צפיות ב-3 ימים, סוקר בכל אמצעי התקשורת בארץ ובחו"ל, בין היתר ב-BBC ורויטרס, והגיע אף לוועדות הכנסת ולאו"ם, שם לילי בן עמי, אחותה של סלה ז"ל, הציגה אותו.

מאחורי "הקשיבי בקולי", עומדת שירן מלמדובסקי סומך, בת 38, עורכת דין במקצועה אשר עברה לתחום ההייטק, ועוסקת בפעילות חברתית, בין היתר שילוב נשים שיצאו ממעגל הזנות בהייטק במסגרת תוכנית סלעית (ביחד עם רחלי קוגן). בנוסף, היא ניהלה את קהילת יזמיות בפייסבוק במשך 3 וחצי שנים, קהילה ראשונה לקידום נשים יזמיות בהייטק הישראלי, ומעודדת נשים יחד עם יזמיות נוספות, להשתלב בתחום ההייטק כחלק משבוע פאנלים שיזמה חברת "חשבונית ירוקה" לטובת צמצום הפער בענף. ואם זה לא מספיק, היא גם סטודנטית בתוכנית ה-MBA הבינלאומית למנהלים של קלוג רקנאטי, תוכנית משותפת לאוניברסיטת תל אביב ולאוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב.

בעבודה האחרונה שלה, לפני שהתפטרה והקדישה את כל זמנה לקמפיין, עבדה מלמדובסקי סומך במרכז לתחבורה חכמה, Drive TLV, ושם נחשפה לראשונה לטכנולוגיה של חברת D-ID, שמתמחה בדיבוב תמונות סטילס באיכות גבוהה, בטכנולוגיה שמבוססת על בינה מלאכותית, למידה עמוקה ועיבוד תמונה.

"בעקבות הקריאה של פורום מיכל סלה לשלב טכנולוגיה במלחמה נגד אלימות כלפי נשים והסיפור של שירה איסקוב, נולד לי הרעיון", היא מספרת ל-mako. "חשבתי מה עם אותן נשים שכבר לא איתנו, שהסיפור שלהן כבר לא יישמע. עברה לי המחשבה שאפשר להחזיר לחיים באמצעות AI, להנפיש את התמונות שלהן, לשמוע את הסיפור וללמוד מהן מה היה אפשר לעשות אחרת. באותו רגע לא ידעתי אם זה רעיון גאוני או משוגע, כי זה היה יכול ללכת לשני הכיוונים האלה".

הדבר הראשון שעשתה היה לחבור למשרד הפרסום DIBOOR, שליוו אותה לכל אורך הדרך והיו אחראים על הקריאייטיב. "הם לא חשבו שהשתגעתי, אלא מאוד התלהבו. עזבתי את העבודה שלי כשאני בהריון, כי כל מה שרציתי זה לגרום לקמפיין הזה לקרות". הפרויקט אכן קרה בזכות שיתוף פעולה יוצא דופן עם עמותות, בהן פורום מיכל סלה וארגון משפחות נרצחים ונרצחות, מרכז השלטון המקומי וחברות הטכנולוגיה D-ID ומטא (פייסבוק).

"העמותות תרמו לי את הידע המקצועי שלהן לקמפיין ואת החיבור למשפחות. היו משפחות שלא הסכימו להשתתף, זה כמובן מובן ומקובל כי הנושא מאוד רגיש. כיבדנו את זה", מספרת מלמדובסקי סומך. "היו משפחות שמאוד רצו לקחת חלק, הן הבינו את החשיבות של הקמפיין למרות כל הקושי והאתגר הרגשי עבורן, שזה קמפיין שיכול להציל חיים".

אחד הקשיים המשמעותיים שבהם נתקלה היה להצליח לרתום משפחה של נרצחת מהמגזר הערבי, שכ-50 אחוז מהנשים הנרצחות בארץ משתייכות אליו. "חוץ מזה שהרבה לא הסכימו, במקרים רבים המקרים לא היו מפוענחים, כלומר היה ברור שבן הזוג רצח את אשתו או גרושתו אבל לא הצליחו להוכיח את זה, וזה היה בעייתי מבחינת הקמפיין", היא מספרת. "יש גם משפחות שהנישואים היו קשרי משפחה, אז השתתפות בפרויקט כזה, יכולה לעורר סכסוך משפחתי. הרמתי כל אבן, פניתי לעמותות, למשרד הרווחה, עובדים סוציאליים. לפחות 10 משפחות סירבו לי".

בסופו של דבר, היא קיבלה אור ירוק ממשפחתה של מרין חאג' יחיא, בת 29, שהוצתה למוות כשישבה במכוניתה על ידי בעלה פאיז רג'וב, רק משום שהייתה בהריון. מי שסייעה לה להגיע אליהם הייתה נור פרו-זהראלדין, שלומדת איתה בתוכנית המנהלים לתואר שני. "זו משפחה מדהימה, והם מאוד הבינו כמה הקמפיין הזה חשוב, ובפרט להכניס אותו לחברה הערבית". בהתאם לכך, לסרטון של יחיא יש גרסה גם בעברית וגם בערבית.

המשפחות היו מעורבות בכל השלבים, ואף הגיעו ליום הצילומים. השחקניות שנבחרו לדבב את הנשים הנרצחות היו מלי לוי, לונא מנסור, אוולין הגואל, הילה סעדה ורות אסראי, והבחירה בהן נעשתה על פי רקע משותף עם הנשים כמו מוצא וגיל.

"לפני שהקמפיין עלה לאוויר, הצגנו למשפחות את הסרטונים - עשינו הקרנה משותפת בזום. בפעם הראשונה הם ראו את הסרטון הגמור, שבו האישה שקרה לה הנורא מכול, 'חוזרת לחיים' ומשתפת את הסיפור שלה. זה היה רגע מאוד אינטימי ומאוד מרגש, אף עין לא נשארה יבשה", מעידה מלמדובסקי סומך.

לאחר שהקמפיין עלה לאוויר, נרשמו יותר מ-1,000 קליקים על הטלפונים של קווי הסיוע ושאלון הערכת המסוכנות, שהופיעו באתר הייעודי שנבנה לו. בנוסף לכך, הגיעו פניות ישירות לעזרה של נשים ונערות דרך דפי הפייסבוק והאינסטגרם של "הקשיבי בקולי".  "בזכות שיתוף הפעולה שלנו עם מרכז השלטון המקומי בישראל, ידענו לחבר בין הפניות לגורמים המוסמכים בכל עיר בזמן אמת והצלנו חיים. הייתה, למשל, קטינה בזוגיות אלימה שפנתה אלינו דרך האינסטגרם וגרמנו לזה שבן הזוג שלה יגיע למעצר", מספרת מלמדובסקי סומך.

צפית את התגובות שתקבלי? היו גם תגובות שליליות?

"לא ישנתי בלילה לפני ההשקה. לא ידעתי איזה תגובות הולכות להיות. האמנתי בחשיבות ובשינוי שזה יכול לייצר, אבל לא יכולתי לצפות איזה תגובות יהיו. לשמחתי התגובות היו מדהימות ומפרגנות, הרבה אנשים אמרו שזה היה מצמרר ומפחיד, אבל כולם הבינו שזאת בדיוק הייתה המטרה. התגובות השליליות היו ממש בשוליים".

 ומה היעד הבא?

בימים אלו מתחילה מלמדובסקי סומך לעבוד בסטארטאפ D-ID, שם היא הולכת להקים מחלקה חדשה וייחודית – מחלקת אימפקט. המטרה להפוך את קמפיין "הקשיבי בקולי" לקמפיין עולמי עם סיפורן של נשים קורבנות אלימות ברחבי העולם.

"אנחנו רוצים להראות שזאת מגפה עולמית, תופעה שיכולה לקרות לכל אישה בעולם ובכל מקום", היא אומרת ומשתפת בנתונים הקשים: "על פי דוח של האו"ם – 31 אחוז מהנשים בעולם חוות אלימות במשפחה. במזרח התיכון ובצפון אפריקה יש את השיעור הגבוה ביותר, כאשר 45% מהנשים נפגעות. צפון אמריקה היא הבאה בתור עם 32%, מעל הממוצע. בסך הכול 50,000 נשים נרצחות בשנה על ידי אדם קרוב להן. 137 נשים נרצחות על בסיס יומי. 6 נשים נרצחות בשעה על רקע מגדרי".

מלמדובסקי סומך מעידה כי גם היא וחברותיה היו בזוגיות מסוכנת כשהיו צעירות, אבל בזמן אמת לא היו מודעות לכך. "היו לנו בני זוג אובססיביים, קנאים, שחיכו לנו מתחת לבית ושלחו מכתבי איומים ונאצה. למזלנו הצלחנו לצאת מזה. לא ידענו לשים על זה את האצבע, כשאת צעירה אין לך כלים להבין ולהתמודד. אחת הנשים בקמפיין שלנו, שגית עוזרי, הייתה בת 23 בלבד כשנרצחה על ידי בן הזוג שלה, כשניסתה להיפרד ממנו. זה היה לפני 20 שנה".

"הקשיבי בקולי" העולמי יהיה הראשון בשורת פרויקטים חברתיים שמלמדובסקי סומך מתכננת לערוך במסגרת מחלקת האימפקט ב-D-ID. "החיבור אליהם היה מאוד טבעי עבורי", היא אומרת. "הם היו שותפים להצלחה של הקמפיין וזיהו יחד איתי את היכולת של הטכנולוגיה לייצר אימפקט חברתי ואת הערך של זה לחברה שלהם".