מארק צוקרברג מציג את הניוזפיד החדש של פייסבוק
מכין את הקרקע להרבה פרסומות. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג

תמונות גדולות, ניוזפיד עשיר, אפשרות לסינון פיד לפי נושאים, עיצוב זהה לכל הפלטפורמות. כל אלה הם רק חלק מהדברים שיביא איתם העיצוב החדש לפיד החדשות שפייסבוק הציגה הלילה (ה'). אבל מה כל זה אומר? למשתמשים, לעסקים ובכלל, מה אפשר ללמוד על הרוח שנושבת בימים אלה בחברה?  

בואו לפייסבוק של נקסטר  

אחרי ההכרזה על השינוי בעיצוב, אפשר להגיד שנכון לעכשיו בעולם נרשמה התלהבות מנומנמת. פייסבוק אמנם עשתה צעד לקראת המשתמשים שלה, ו"השינוי הוא כן בולט לעין, אבל הוא בשום אופן לא מהפכני. שזה בסדר גמור, בהתחשב בכך שלפייסבוק יש מיליארד משתמשים" צייץ רקש אגרוואל ממיקרוסופט. ואכן, בסופו של יום, תמונות גדולות יותר או וידיאו גדול יותר זו לא מהפכה.

"השינוי הוא לא שינוי משמעותי. הם לקחו את המובייל ושמו אותו בדסקטופ", אומר עמית לביא, עובד לשעבר של פייסבוק ומנהל קבוצה העוסקת ברשת החברתית. "אבל זו הדרך הנכונה לעשות דברים כי אתה לא יודע איזה מסך יהיה לך מחר. תמיד חלק מהדברים אי אפשר לראות במובייל, ואת זה בדיוק פתרה פייסבוק בשינוי. זה אומר גם שאתה לא צריך לחשוב איך התוכן שלך ייראה בכל דרך אפשרית. אפשר להגיד שפייסבוק גונבת את הרעיונות של גוגל+, עם היתרון שבניגוד לגוגל+, כאן יש לך את כל החברים שלך".

הצד המכוער של העיצוב היפה

אבל לעיצוב החדש והיפה של פייסבוק יש גם צד מכוער, והוא כרגיל, קשור למפרסמים. מכונות הפרסום שחדרו לכל אספקט בחיים שלנו, יוכלו לעבוד שעות נוספות עם היכולת החדשה של פייסבוק להציג בפיד החדשות תמונות גדולות ויפות. התמונות האלה אומרות שכולנו נראה מעכשיו הרבה יותר פרסומות בצורה ברורה הרבה יותר, "פייסבוק מגדילה את החשיפה של התמונות יותר מתמיד. מה שיעזור להצגת הפרסומות. לא תוכל להתעלם מהן יותר" אומר לביא.

אבל לפני שהמפרסמים פותחים את השמפניות, צריך להזכיר את האפשרות הנוספת שפייסבוק מביאה איתה לעיצוב החדש - הפידים. מעכשיו, יוכל המשתמש לקבל פיד של כל הדפים שהוא עוקב אחריהם, אם הוא יהיה מעוניין בכך. ובאותה מידה - הוא יוכל לעקוב אך ורק אחרי חברים. בלי דפים, בלי שמישהו ינסה למכור לך משהו. ייתכן וזו תהיה אופציה חביבה מאוד על הרבה משתמשים.

"פייסבוק רוצה להיות עיתון"

"אפשרות הפידים החדשה של פייסבוק היא השינוי הכי משמעותי בעיצוב החדש" אומר לביא. "פייסבוק בעצם מודה שהיא רוצה להיות עיתון - אלה התכנים הראשיים שלי, וכאן תוכל לברור את המידע על פי הנושאים שמעניינים אותך. בסופו של דבר, פייסבוק לא רוצה שתתנתק, והיא מרגישה שישנם אנשים שמתוסכלים מכך שהם נכנסים לפייסבוק ומקבלים מידע שלא רלוונטי עבורם. לכן, המבחן האמיתי של העיצוב הזה יהיה האם אנשים ישתמשו בפידים החדשים. במידה וכן, פייסבוק תוכל לתת לגולשים מידע רלוונטי יותר, ובכך תגרום להם להישאר בפייסבוק יותר זמן".

העובדה שפייסבוק לקחה עקרונות עיצוב מהמובייל והטמיעה אותם גם בווב היא מעניינת במיוחד. מת'יו פנזרינו מהאתר The Next Web צייץ - "הדפדפן הופך להיות פורטל יחיד שמחקה את הגישה למידע שאפל חשבה שהיא הגישה הטובה ביותר עבור ה-iOS שלה". אכן, יותר ויותר אתרים הולכים דווקא לכיוון הסמארטפונים, בעיקר לזה של אפל, שואבים ממנו רעיונות עיצוביים ומיישמים אותם על הווב, גם בשביל להנגיש את האתר לסמארטפונים. אולי הניצחון הגדול ביותר הערב שייך דווקא לסטיב ג'ובס, שככל שעובר הזמן, אפילו הרשת נראת יותר ויותר מושפעת מהרעיונות שלו.

כך תשיגו מהר יותר את הניוזפיד החדש של פייסבוק