השבוע פייסבוק הדהימה את עולם השיווק, כאשר לראשונה, אחרי שנים של איסור מוחלט, החלה לאפשר למותגים לעשות תחרויות ומבצעים בקיר עצמו – כן כן, היכונו לשובן של תחרויות הלייקים.
עד כה, תנאי הקידום בפייסבוק אסרו באופן חד משמעי להשתמש בקיר של הדפים העסקיים כדי לנהל תחרויות. זוכרים את התחרויות שביקשו ממשתמשים להעלות תמונות לקיר של הדף ולהביא כמה שיותר לייקים? ובכן, תחרויות אלו מעולם לא היו חוקיות ובעלי עמודים הסתכנו בסגירת הדפים אם יריצו אחת כזו.
איסור זה הביא לפריחה של אפליקציות לקיום תחרויות בדפים מכל סוג – תחרות הסטטוס המצחיק, תחרות הסיפור הטוב וגם תחרות תמונת האינסטגרם הטובה ביותר. אפליקציות אלו אפשרו למותגים לקיים תחרויות מבלי להפר את תנאי השימוש בפייסבוק.
לפני מספר ימים פייסבוק הודיעה שלא עוד. מעכשיו כל מותג, קטן ככל שיהיה, יוכל לעשות תחרויות כאוות נפשו. האם זה אומר שמהיום נראה בניוזפיד שלנו עשרות הגרלות כאלו ואחרות? ייתכן, אבל סביר להניח שלא. פייסבוק עשתה את המהלך המוזר הזה משתי סיבות עיקריות: התחזקות המובייל והרצון להגדיל את מספר המפרסמים בפלטפורמה.
התחזקות המובייל גרמה לכך שאנחנו גולשים בפייסבוק דרך הסלולר. בישראל כל יום למשל, 2 מיליון אנשים נכנסים מהמובייל לפייסבוק. אחוז גדול מתוכן ניגשים לפייסבוק רק מהמובייל. פייסבוק מבינה שבמובייל רק מה שנמצא בניוזפיד משחק תפקיד ולכן היא מאפשרת למותגים לעודד אינטראקציה באמצעות תחרויות ישירות בניוזפיד מהמובייל.
וכמובן אסור לשכוח את נושא הפרסום. אנחנו כבר יודעים שמעטים התכנים מעמודים שמגיעים לאוהדים ללא פרסום. פייסבוק יודעת שעסקים קטנים אוהבים לעשות הגרלות אך השיטה הקיימת בה הם חייבים לשלם בנפרד לאפליקציית תחרות הקשתה על עסקים קטנים ליצור תחרות כזו. מעכשיו, אין צורך יותר לשלם על אפליקציות כדי לנהל תחרויות, אבל בהחלט יש צורך לשלם לפייסבוק על מנת שהאוהדים שלכם ייראו את התחרות.
הצעד הזה הולך לעשות לא מעט כאב ראש לסוכנויות, מותגים וגם עסקים קטנים. כדי לעזור, הנה מספר טיפים קטנים לתחרויות בפיד:
1. הקפידו לעשות תחרויות קטנות אבל עקביות. תחרות קטנה כל שבוע יוצרת תחושת קהילה. תחרות גדולה פעם בשנה, מביאה מחפשי תחרויות ולא קהל נאמן למותג.
2. כל תחרות צריכה תקנון – זה החוק בישראל. הקפידו לצרף לינק לתקנון.
3. צרו תחרויות הקשורות למותג – בקשו מהאוהדים לתת שמות למוצר החדש שלכם, לענות על שאלות הקשורות למוצר ולתת דוגמאות לשימושים שלהם במוצרים שלכם.
4. תחרויות לא יביאו לכם אוהדים חדשים – אבל הן כן יסייעו לכם להגדיל את קהל הלקוחות שנחשף למסרים שלכם.
ולחדשות אחרות
למקרה שפספסתם, הנה הטוורקינג של מיילי סיירוס ב-VMA, בגרסת לגו:
פייסבוק עושה שינויים באלגוריתם
מעכשיו כל תמונות החתולים וכל הפוסטים בסגנון "אמא אמרה לי שהיא תממן לי ניתוח לשינוי מין אם אני אקבל מליון לייקים", אמורות להעלם מהפיד שלנו. המטרה – להתמקד בתוכן איכותי ומקורי. אני כבר הבחנתי בשינוי לטובה תכנים בניוזפיד שלי.
גוגל ומיקרוסופט מצאו מטרה משותפת
גוגל ומיקרוסופט הוציאו פוסט משותף בבלוג על כך שהן דורשות מממשלת ארה"ב לאפשר להן לגלות לציבור את היקף המידע שה-NSA דרשה מהן בשנים האחרונות. מדהים לחשוב את כמות המידע שלא מגלים לנו על יכולות שאיבת המידע של סוכנות הביון האמריקני. הן כנראה כל כך משמעותיות שהם הצליחו לגרום לשתי האויבות המושבעות לשתף פעולה.
טוויטר משנה את צורת הצגת הציוצים
טוויטר עשתה שינוי קטן באיך שהיא מציגה ציוצים בצורה המיועדת יותר לאנשים "נורמליים" – לפי סדר כרונולוגי. עד עכשיו ציוצים בשיחות ארוכות הוצגו לפי סדר כרונולוגי הפוך, מה שגיקים אוהבים אבל כל שאר הציבור, הרבה פחות. מסתבר שאם עד היום לא הבנתם את טוויטר, כנראה שאתם פשוט אנשים נורמליים. הגיקים אגב, לא אהבו את זה בכלל.
ועוד בטוויטר – פטריק סטיוארט, קפטן פיקראד בשבילכם, מגיע לטוויטר ומצטלם ל-Vine הגיקי ביותר אי פעם:
*הכותב, עמית לביא הוא יועץ לעסקים וחברות סטארטאפ בתחומי שיווק ואסטרטגיית אונליין. עמית עבד בעברו בפייסבוק ובגוגל והקים את קבוצת השיווק בפייסבוק הגדולה בישראל Social Media Observer. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל.