סטיב ג'ובס (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
סטיב ג'ובס ולקוחה מרוצה | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

כשחושבים על המורשת של סטיב ג'ובס, נהוג לחשוב על המחשב האגדי אפל 2, על האייפוד, על האייפון והאייפד. אבל רבים שוכחים שג'ובס אחראי במידה רבה על עוד כמה וכמה מפעלים תרבותיים גדולים. הגדול שבהם, אפשר להגיד, היא חנות אייטיונס שחוגגת השבוע יום הולדת 10.

עשור של אייטיונס, והחנות של אפל שינתה לחלוטין את היחס של תעשיית המוסיקה לחנויות אונליין ואת הדרך שרבים מאיתנו צורכים כיום מדיה. המורשת של אייטיונס עומדת היום כמעט בכל שירות מכירת מדיה דיגיטלית. והרבה בזכות החזון של ג'ובס ושותפיו באפל, שהפכו את קניית השירים אונליין למשהו מגניב שכל אחד צריך להתנסות בו.

כיום בחנות אייטיונס תוכלו למצוא למעלה מ-35 מיליון שירים, 60 אלף סרטים הניתנים לקניה או להשכרה, ו-1.7 מיליון ספרים. כשאייטיונס רק יצאה לאוויר העולם, היו בה 200 אלף ספרים בלבד. בתחילת דרכה, אפל חתמה על הסכם עם חברות התקליטים הגדולות בארצות הברית ומכרה מיומה הראשון מתוך קטלוג של 200 אלף שירים. שוק המוסיקה השתוקק לחנות שתוכל למכור שירים ברשת, בקלות וביעילות.

בואו לפייסבוק של נקסטר

בשנת 2003, שנתיים אחרי שנאפסטר נסגר, שירותי שיתוף חדשים החלו להרים את הראש - ביטורנט ורשתות p2p נוספות הבטיחו כאב ראש חדש לחברות התקליטים שפשוט לא ידעו כיצד להתמודד עם הפיראטיות העולה.

איפודים (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
מי ישתמש באייפודים היפים האלה בלי אפשרות להוריד שירים ברשת? | צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

ג'ובס ידע שמשהו צריך להיעשות, ולו רק מיכוון שמכשירי האייפוד הפופולריים להפליא שלו עמדו בפני סכנה - אם לא תהיה דרך טובה ובטוחה להוריד שירים, אף אחד לא ירצה מכשיר שכזה.

מיליון שירים בשבוע ההשקה הראשון

הרעיון היה פשוט, להקים חנות אשר תשב בתוך התוכנה שאיתה מסנכרן המשתמש בין המחשב לבין המכשיר שלו. החנות תוכל למכור לו שירים בקליק. 

מהשבוע הראשון אייטיונס הפכה להצלחה מסחררת ולדבר החם שכולם רצו להתנסות בו. אפל מכרה מיליון שירים בשבוע ההשקה הראשון. בשנה הראשונה המספר כבר טיפס ל-50 מיליון שירים. כיום, בתחילת החודש הורד השיר ה-25 מיליארד. למעלה מ-7 מיליון שירים הורדו ביום בממוצע מחנות האייטיונס בעשור האחרון. קצב הגידול במכירות מאז מכירת השיר ה-20 מיליארד בספטמבר עמד על כ-25 אחוז – ובחישוב שנתי כ-65 אחוז.

ההצלחה של אייטיונס הפכה את אפל לגרידית וזו החלה להיכנס גם לתחומים נוספים במדיה. כיום, כשהיא מוכרת מכשירים כמו אייפד, אייפון ואפל טי וי, אפל ניכנסה גם לעסקי הסרטים, תוכניות הטלוויזיה והספרים. שם, לעומת תחום המוסיקה, יש לה תחרות קשה. בשוק הספרים, אמזון עדיין מובילה עם אפליקציית "קינדל" שכוללת מבחר רב יותר של ספרים דיגיטליים. אבל בתחום המוסיקה, עדיין אין מתחרה ראוי לאפל, למרות שהרבה ניסו להפיל את החנות הדיגיטלית הענקית שלה. ב-2012 החזיקה בנתח של 64% משוק הורדות המוזיקה באינטרנט, ו-29% משוק המוזיקה העולמי. אייטיונס כיום הוא עסק גדול יותר ממה שהייתה אפל ב-2004. 

בדרך לקריסה?

באופן מפתיע, החנות הענקית הזו של אפל אינה רווחית במיוחד ונמצאת קרוב לאיזון לאחר שמורידים את עלויות התפעול העצומות שלה. זאת בעיקר בגלל ההסכמים המאוד יקרים שיש לאפל עם חברות המדיה הגדולות. למרות שעל פי ההסכמים אפל משלמת היום הרבה יותר לשיר מאשר שילמה בראשית דרכה של חנות האייטיונס, באפל סירבו להעלות את מחיר השירים - בארצות הברית שיר בודד עולה 99 סנט, מחיר שהפך עם השנים לסמל של החנות.

כיום, אחרי עשר שנים, מודלים חדשים של צריכת מוסיקה דיגיטלית מתחילים להדאיג את אפל ומודל המכירה שלה. ב-2003 אמר ג'ובס בהכרזה של האייטיונס: "אנחנו לא מאמינים בשירותי מנוי בתשלום. השירותים האלה מתייחסים למשתמשים שלהם כאל גנבים. אנחנו מאמינים שהקהל רוצה להיות הבעלים של המוסיקה שלו".

זה היה נכון אז, אבל האימרה של ג'ובס מקבלת חיזוקים הפוכים ככל שעובר הזמן - שירותים כמו spotify ו- rdio מהווים כיום 15% משוק המוסיקה. השירותים, המבוססים על ענן, מאפשרים למשתמש להקשיב לכל ספריית המוסיקה בענן שלהם תמורת תשלום חודשי קבוע. אך נכון לעכשיו, אפל מעדיפה להישאר עם המודל שאותו היא עזרה לפתח. מבחינתה, כל עוד האייפון, תוכנת האייטיונס והחנות יהיו חזקים, אין מי שיוכל לעמוד בקסם של השילוש הקדוש.