לצד אי הוודאות וחוסר היציבות שהכניסה הקורונה לחיינו, אחד מהשינויים לטובה שהתרחשו בזמן המגפה הוא התפתחות והתעצמות עולם השופינג ברשת. אתרי אי-קומרס בתחומים כמו אופנה, עיצוב הבית, ספורט, איפור ועוד זכו להצלחה מסחררת בזמן שהחנויות הפיזיות נותרו סגורות או פעלו תחת מגבלות. בהתאם לכך, לא מעט פתרונות טכנולוגיים ששמו לעצמם למטרה להקל על תהליך הרכישה צצו במקביל, וקארמה הוא אחד מהבולטים שבהם.

החברה, שפונה לקהל הבינלאומי אך פועלת ברובה ממשרדים בישראל, מאפשרת למשתמשים לקנות דרכה בעשרות מותגים ואתרי קניות פופולריים שכולנו מכירים: מאסוס ושיין המוכרות ועד מותגי יוקרה כמו נט-אה-פורטה, Macy's ועוד. לצד זאת, קארמה משתפת פעולה גם עם חברות בתחומים נוספים מלבד אופנה, כמו ענקית הכרטיסים tickets.com, רשת הקמעונאות וולמארט ואפילו אפל. לחברה, שגייסה לאחרונה 25 מיליון דולר, יש כיום כשלושה מיליון משתמשים פעילים, רובם מארצות הברית.

קארמה שמה לה למטרה להפוך את כולנו לצרכנים חכמים יותר. כך לדוגמה, המוצר שפיתחה החברה (שזמין כאפליקציה לסמארטפון או כתוסף לדפדפן במחשב) יכול להתריע לכם על ירידת מחיר של מוצר שסימנתם או לספר לכם אם המלאי שלו עומד להיגמר. כמו כן, קארמה מאפשרת לנהל רשימות קניות, ווישליסט, לפי נושאים שכולל מוצרים ממגוון של מותגים. בחברה מספרים שבשנת 2021, הם הצליחו לחסוך למשתמשים האפליקציה לא פחות מ-144 מיליון דולר.

בימים אלו מרחיבה קארמה את פעילותה בחו"ל ובישראל, ומי שאחראית לכך במידה רבה היא מור פסו אבלגון (38), סמנכ"לית השיווק של החברה וחברת הנהלה, שעד לאחרונה כיהנה בתפקידים בכירים בחברות אופנה ישראליות מצליחות כמו קסטרו ודלתא. אגב, היא זו שאחראית על אג'נדת ה"אפשר בפיג'מה" המפורסמת של חברת ההלבשה, אז היא בהחלט מבינה דבר או שניים בתחום.

מור פסו אבלגון (צילום: שרבן לופו)
מור פסו אבלגון | צילום: שרבן לופו

פסו אבלגון, נשואה ואם ל-3 מתל אביב, חיה את עולם המיתוג והשיווק מאז תחילת הקריירה שלה. מלבד המיתוג המזוהה של דלתא עם הפרזנטורית אליאנה תדהר, היא הובילה גם את הקמת אתר המסחר החדש של חברת קסטרו במהלך הקורונה ואת מתיחת הפנים שעבר המותג. אחרי שנים ארוכות בשוק הישראלי, היא החליטה לעשות צעד אל עבר השוק הגלובלי והצטרפה לקארמה. החלום לנהל מותג בסדר גודל בינלאומי נולד לדבריה בזמן ששהתה עם משפחתה בשליחויות בעולם כילדה.

קארמה עושה שימוש בטכנולוגיית AI מתקדמת כדי לאפשר לכם לדעת מתי המוצר שהכנסתם לווישליסט נמכר בהנחה, או מתי מתחיל סייל באתר הקניות האהוב עליכם. אין ספק שמדובר ביכולות שימושיות למדי, אבל גם כאלה שיכולות להעמיד את פרטיות המשתמשים בסכנה. פסו אבלגון מעידה שההגנה על המשתמשים היא ערך עליון עבור החברה: "אבטחת המידע היא נושא שחשוב לנו מהיום הראשון. לא סתם השם קארמה הוא כזה - אנחנו בצד של הצרכנים ופועלים בשקיפות מלאה", היא אומרת.

המודל העסקי של החברה נשען על Affiliate (שיווק שותפים) במסגרתו קארמה מקבלת תשלום בתמורה למכירות והגדלת הטראפיק לאתרי המסחר שמשתפים עמה פעולה. זה אולי נשמע קצת ציני, אבל עבור הנהלת החברה מדובר בשירות לציבור. "לצרכנים השימוש בקארמה הוא סופר משתלם, כי אנחנו תמיד נהיה בצד שלהם", אומרת פסו אבלגון, "אנחנו נדאג שהם יקנו במחיר הכי טוב, הם לא יפספסו קופונים והם יקבלו אינפורמציה בדיוק על הדברים שמעניין אותם לקנות". המידע מגיע למשתמש בדמות התראות (Push Notification) או במייל. לצד זאת, החברה מציעה למשתמשים גם להרוויח קאשבאק מכל קנייה שהם מבצעים ואף מאפשרת לתרום אותו לארגונים ללא מטרות רווח. "אתה בשליטה על מה שקורה אצלך בארנק", אומרת פסו אבלגון.

אפליקציית קארמה, Karma (צילום: karmanow)
אפליקציית קארמה, Karma | צילום: karmanow

את השיווק של קארמה מבצעת החברה בין היתר באמצעות משפיענים, אותם כוכבי רשת שמחזיקים במאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות ולעיתים גם מיליונים. בין היתר, שיתפה קארמה פעולה עם היוטיובר Mrwhosetheboss שמפרסם תכנים בתחום הטכנולוגיה ומחזיק בכמעט 10 מיליון עוקבים. מלבד זאת, קארמה שיתפה פעולה גם עם סופי דוסי, כוכבת ריאליטי אמריקאית עם 6 מיליון עוקבים ועם האינסטגרמרית פטרישיה ברייט (1.2 מיליון עוקבים).

לצד השמות הגדולים, בקארמה עובדים גם מה שמכונה בתעשייה מיקרו-משפיענים, כלומר, יוצרי תוכן וכוכבי רשת שמחזיקים בעשרות עד אלפי מאות עוקבים, אמנם פחות מהשמות הגדולים, אך כאלה נחשבים לאמינים יותר בתחומם. לדברי פסו אבלגון, מדובר בקהלים נישתיים ומפולחים יותר אליה רוצה החברה להגיע, כולל בישראל.

אפליקציית קארמה, Karma (צילום: karmanow)
אפליקציית קארמה, Karma | צילום: karmanow

קארמה אמנם נוסדה לפני כ-8 שנים אך כאמור, את קפיצת הדרך המשמעותית שלה היא ביצעה בשנתיים האחרונות, לצד ואולי בזכות הקורונה. יהיו אשר יהיו הנסיבות, עבור פסו אבלגון מדובר בהגשמת חלום של ממש: "לבוא ולבנות מותג גלובלי, זה בדיוק מסתדר עם המסע שלי בחיים בתור ילדת שליחויות. תמיד הייתי רואה את המותגים הגדולים בעולם ויודעת שתהיה לי נגיעה לזה", היא אומרת.

את דבריה היא מסכמת בהבעת דאגה למצב באוקראינה: "עולם האונליין והאיקומרס נמצא באחת התקופות הכי טובות שלו, אבל אנחנו עורכים את הריאיון הזה בזמן שיש לנו עובדים שמאוד מושפעים מהמלחמה באוקראינה. ההורים של אחת העובדות מצוות השיווק שלנו חיים באוקראינה ולשמוע את הסיפורים הלא פשוטים ממישהו כל כך קרוב, מכניס לפרופורציות וגם מאחד".