הזינוק המטאורי בשיעור הקניות אונליין על רקע התפשטות הקורונה הביא לחיזוק מעמדן של משפיעניות הרשת, שהפכו כבר לבעלות מקצוע לכל דבר. הן מצטלמות, ממליצות, מפרסמות ומעלות, ובסוף החודש נהנות משכר גבוה שיכול להגיע גם לשלושים אלף שקלים. אם עד כה הקמפיינים המסחריים היו נחלתן של המשפיעניות הגדולות בלבד, אלה שמחזיקות במאות אלפי עוקבים (מה שככל הנראה מתלווה גם להצלחה בתחומים אחרים בתעשיית הבידור), היום העולם הולך כבר לכיוון אחר. היום, גם משפיענית עם אלפי עוקבים בלבד, מה שנהוג לכנות מיקרו-משפיענית, יכולה ליהנות משכר נאה בזכות שיטת שיווק השותפים, האפיליאציה.

בשיטה זו, המשפיענית מתוגמלת בסכום קטן עבור כל רכישה מוצלחת שהיא מייצרת. כלומר, המשפיענית ממליצה על מוצר מסוים, מצרפת לינק לרכישתו והקנייה מביאה לכך שהיא תתוגמל בעמלה. עבור הצרכנית ההליך הוא שקוף, והחברות המסחריות הן אלו שמשלמות את העמלה בתמורה לרכישה. אולם, לרוב המשפיעניות, בטח ה"קטנות" שבהן, לא תמיד קל להיכנס לעולם האפליאציה לבד. לכן נכנסו לתמונה בשנים האחרונות גורמים מקשרים שתפקידן לחבר בין המשפיעניות לגופים המסחריים. אחד מהגופים האלה הוא תוכנית Ambassadors (אמבסדורס) בניהול מומחית האי-קומרס אנה ברודי (43). מדובר ברשת ראשונה מסוגה בארץ שמחברת בין אתרי סחר ישראליים למשפיענים (כאמור, לרוב משפיעניות).

ברודי, עובדת לשעבר בחברת המשחקים 888, עוסקת בתחום האפליאציה מזה כ-15 שנה. "בדיעבד אני יכולה להגיד שהייתי משפיענית עוד לפני שהמילה הזאת הייתה קיימת. כבר כשהיו לי 2,000 עוקבים נרשמתי לתוכניות השותפים של אמאזון, עלי אקספרס ואיביי. אני זוכרת את ה-59 אגורות הראשונות שהרווחתי ממודל שיווק שותפים אחרי שהמלצתי על משהו. הבנתי שיש כאן הזדמנות", אומרת ברודי ל-mako.

ברודי היא אחת מהדוברות המרכזיות בוועידת האי-קומרס, GO eCommerce, שתתקיים בשבוע הבא במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. בוועידה, שתתקיים זו פעם התשיעית, יעסקו המומחים ונציגי חברות הטכנולוגיה כמו גוגל, וולט וטיקטוק בטרנדים בתחום ובמגמות שעתידות לעצב את האופן שבו אנחנו קונים אונליין.

לצד המטרה העסקית, ברודי שואפת להילחם בתופעה רווחת בעולם המשפיעניות, מה שלטענתה גם עונה להגדרה של "שיטת מצליח": מפרסמים ששולחים למשפיעניות מוצרים פיזיים, לרוב מוצרי טיפוח ואופנה, ומבקשים מהן בתמורה לפרסם אותם ברשתות החברתיות ללא כל תגמול כספי. "אני לא מאמינה שלתת מוצר למישהי יביא את התוצאות שעסקים מחפשים. במודל של שיווק שותפים, כשמו, הופכים את המשפיענית לשותפה של ממש וכך למעשה כולם מרוויחים. ברגע שמשפיענית רואה שהיא מצליחה להביא מכירות ולהרוויח מזה כסף, היא רוצה להמשיך לעשות את זה ולתת ערך לעוקבות שלה", מסבירה ברודי.

אנה ברודי, Ambassadors  (צילום: פרטי)
אנה ברודי, Ambassadors | צילום: פרטי

"אמבסדורס" מאפשרת לכל משפיענית שעוברת את הסינון הראשוני של ברודי וצוותה להתחבר למערכת שבה היא יכולה לקבל לינקים מותאמים אישית וקודי קופון שיעניקו לה עמלה אם תתבצע דרכה מכירה. במצב כזה השליטה נמצאת בידיים של המשפיעניות, שחשופות בכל רגע לסכום אותו הן הצליחו להרוויח בכל חודש ללא כל צורך במתווך. ברודי מבקשת להדגיש שמשפיענית מתוגמלת רק במידה והיא הביאה למכירה מוכחת בשטח, מה שלמעשה מוזיל עלויות עבור המפרסמים וחוסך להם סיכונים. כמו כן, פרסום המוצרים לא מביא רק לעלייה בכמות המכירות, אלא גם ליצירת שיח חיובי ברשת סביב המותגים שבוחרים באפיק הזה. המשפיעניות עובדות בכל הערוצים - אינסטגרם, טיקטוק, פייסבוק, בלוגים, רשימות תפוצה, וואטסאפ, טלגרם - בעצם בכל מקום שאפשר לשים בו לינקים.

"אם למשפיענית יש קהל אמיתי והיא באה ממקום אותנטי, אין שום סיבה שהיא לא תצליח לייצר הכנסה"

לא פעם יוצרות התוכן ברשת נתקלות בביקורת על כך שהן מציגות תמונה לא מייצגת של המציאות ומוכרות לעוקבות אשליות והבטחות בומבסטיות. ב"אמבסדורס" מנגד שמים דגש על פרסום אמיתי, אותנטי וכנה. "העוקבות לא טיפשות. הן מריחות חצאי אמיתות מקילומטרים", אומרת ברודי, ומוסיפה שדווקא המיקרו-משפיעניות נחשבות לא פעם לאמינות יותר.

יש לכם מינימום עוקבים שנדרש כדי להתקבל לתוכנית?

"בגדול כן, אבל יחד עם זאת, לאחרונה אני מודה שאני פחות שמה על זה דגש. אני עוברת על תוכן של כל אחת שמבקשת להצטרף, וליוצרות עם תכנים שנראים לנו לא רלוונטיים או לא מהודקים מספיק אנחנו עונים בשלילה. חשוב לי שהלקוחות יקבלו מקום בפרופילים שגם אם אין להן מספיק עוקבים, הם נראים טוב. משפיענית חייבת אג׳נדה וזהות ברורה. עם זאת, כמות האנשים שלא התקבלו היא אפסית לעומת אלו שכן".

בזמנה החופשי ברודי מנהלת קבוצת פייסבוק, או כפי שנהוג לכנות אותה כיום - קהילה, שעוסקת גם היא בסחר. "היא לא אחת מהקהילות הכי גדולות בארץ, יש בה בסך הכל 17 אלף חברים, אבל אני מצליחה להביא ממנה מכירות כי יצרתי מערכת יחסית אמינה עם העוקבים שלי. באופן כללי, אנחנו לא פועלים רק באינסטגרם. יש לנו גם יוטיובריות וטיקטוקריות, אנחנו פועלים בכל הפלטפורמות", היא אומרת.

את לא מפחדת שהמשפיעניות שלך בסופו של דבר יתחרו בך?

להפך, אני חושבת שהייחודיות של אמבסדורס היא שאני גם משפיענית בעצמי. המשפיעניות שלי מכירות אותי אישית, הן יודעות מי אני, אני נותנת להן דוגמאות מהתכנים שלי ואני מלמדת אותן את כל מה שאני יודעת בהכשרות ובמפגשים כדי שהן יצליחו גם. אני לא מאמינה שאני מתחרה בהן, לכל אחת יש הדרך שלה ואת התוכן שלה".

לדבריה של ברודי, המשפיעניות של אמבסדורס אולי לא נהנות מריטיינרים שמנים, אבל לאלו שמנהלות במקביל קריירות נוספות כשכירות או עבור סטודנטיות, מדובר בהשלמת הכנסה לא רעה בכלל. "זה לא מיליונים, יש לנו בנות שעושות בסך הכל כמה מאות שקלים בחודש, אבל עדיין נהנות, ויש כאלה שמרוויחות כמה אלפי שקלים טובים, ומשפיעניות שהגיעו גם ל-12 אלף שקל בחודש", מבהירה ברודי. "ההכנסות תלויות בגודל הקהילה, באיכות שלה, במעורבות של העוקבות בהתמדה, במבצעים ובחודש. אני לא מבטיחה לאף אחת להיות מיליונרית, אבל אם למשפיענית יש קהל אמיתי והיא באה ממקום אותנטי, אין שום סיבה שהיא לא תצליח לייצר הכנסה ממשהו שעד היום היא עשתה בחינם".

במערכת אמבסדורס רשומות כיום למעלה מאלף משפיעניות, כאשר כל אחת עובדת במודל אחר ובתחומים מגוונים. "כיום אנחנו עובדים בעיקר עם חברות בתחום האופנה, הביוטי והאיפור, אבל אנחנו לאט לאט נכנסים לתחומים חדשים כמו בישול ותיירות, בעצם לכל מקום שיש בו אנשים שיוצרים וצורכים תוכן".

יש לכם שאיפה גם להיכנס לעולם הגברים? יש מעט מאוד משפיענים, לצד רוב ברור של משפיעניות.

"אני מודה שהרוב אצלנו הן נשים, אבל לאט לאט אנחנו מכניסים עוד ועוד גברים למערכת. אני חושבת שגברים עושים עבודה מדהימה בתחום הזה, יש להם קהל נאמן, אולי דווקא בגלל שהם מעט. אני לגמרי רואה את השוק הזה כמקום לגדול בו".