Fitbit Flex
אז מה את לובשת?

פעם הם היו רק בעבודה. אחר כך המחשבים הגיעו הביתה. עברו כמה שנים והם נכנסו לנו לתיק, ואחר כך לכיס. עכשיו הם בדרכם להיצמד לגופנו. שעונים, צמידים, אוזניות ומשקפיים שהפכו למכשירים חכמים היו אחד התחומים החדשניים ומושכי תשומת הלב בתערוכת CES 2014. עשרות חברות הציגו אין ספור דגמים של מחשבים זעירים המשולבים בתוך פרטי לבוש.

סמארטפון על היד

שעונים חכמים הם נכון לעכשיו הגאדג'טים הכי מדוברים בתוך המשפחה הזו, וגם הכי קרובים לאימוץ מסחרי. הם נוצרו בניסיון לאפשר לנו לתקשר עם הסמארטפון מבלי לשלוף אותו מהכיס. למה זה טוב? תחשבו על כל הפעמים שבהם הוצאתם את הטלפון מהכיס בלי סיבה אמיתית – רק כדי לבדוק שהכל בסדר, שלא קרה כלום. לפעמים אנחנו שולפים את המכשיר כדי לבדוק מה השעה, לקרוא הודעה שהתקבלה, לבדוק מתי הפגישה הבאה או עדכונים מרשתות חברתיות – את כל זה אפשר לעשות בעזרת השעון החכם שעל יד.

כמקובל, הבאזז הקדים את המוצר בהרבה. הוא התעצם כבר בשנה שעברה בעקבות דיווחים על כך שענקיות הסמארטפונים אפל וגוגל עובדות שתיהן על שעונים כאלו. רק שהשקה לא מוצלחת של סמסונג עם שעון הגלקסי-גיר העלתה שאלות קשות בנוגע לבשלות המוצרים הללו עבור כל מי שאינו גיק אמיתי ומאמץ מוקדם של טכנולוגיות. הסיבות העיקריות לכשלון השעון החכם של סמסונג היו ככל הנראה שילוב של גוף מסורבל מדי, חוסר יכולת לתפקד ללא מכשיר גלקסי (סמארטפון או טאבלט) צמוד שיגיד לו מה לעשות ומחיר גבוה - 300 דולר. מצד שני, למרות כל החסרונות, נמכרו לטענת החברה שלושה מיליון יחידות מאז השקתו בספטמבר ועד סוף השנה - נתון לא רע למכשיר ניסיוני שכזה. בינתיים, גם סוני, המוכרת שעונים חכמים מזה כשלוש שנים, לא מצליחה למצוא את המתכון המנצח. השעון של אפל, עליו נבנו תילים של תקוות, מתעכב.אולי מתבוננים שם במתחרים ומנסים להפיק לקחים במקום לשחרר מוצר לא בשל לשוק ספקני.

אין תמונה
עוד לא להיט. השעון החכם של סוני

5:03 דקות לקילומטר

בזמן שיצרניות סמארטפונים כמו סוני וסמסונג מנסות עוד מחפשות את דרכן בייצור שעון חכם שיכבוש את השוק, הולכת ומשתלטת על התחום תת-קטגוריה אחרת של המחשוב הלביש: אביזרי הכושר. מה שהתחיל כניסיון לעודד משתמשים לבצע יותר פעילות ספורטיבית - הפך לאחת מקטגוריות המוצרים הצומחות ביותר בעולם. מוצרים כמו צמידי הכושר של נייקי, המכילים חיישנים למדידת צעדים ודופק ומתקשרים עם אפליקציות סלולריות שיודעות לחשב את מצב הדיאטה של בעליהן, הופכים מחזה שכיח יותר ויותר, וכבר החלו לפרוץ את גבולות הקהל הטכנולוגי ולזלוג לשאר המשתמשים.

לפי איגוד האלקטרוניקה הצרכנית (CEA), המארגן את תערוכת CES, רמת העניין של משתמשים ברכישת אביזרי כושר לבישים עלתה ב-2013 ל-13%, לעומת 3% בלבד ב-2012 - עלייה של יותר מפי ארבעה. בפועל, כמות האנשים המחזיקים ברשותם מכשירים כאלה שילשה את עצמה ב-2013. בארה"ב דיווחו 75% מהרוכשים ברשת כי ברשותם מוצרים המשלבים טכנולוגיה וכושר - רובם הליכונים ומשחקי כושר, ולכן מצפים ב-CEA כי ב-2014 יימכרו בארה"ב לבדה אביזרי כושר לבישים בסכום של למעלה ממיליארד דולר.

הצמיד החכם של LG (צילום: יאיר מור | לאס וגאס , NEXTER)
בשלים יותר מהשעונים. הצמיד החכם של LG | צילום: יאיר מור | לאס וגאס , NEXTER

אין תמונה
עוד לא להיט. השעון החכם של סוני

העובדה שרצועות כושר, בניגוד לשעונים חכמים, קלות יותר, נוחות יותר וזולות יותר, יחד עם חיי סוללה ארוכים (בזכות הוויתור על מסכים צבעוניים זוללי אנרגיה), מושכים את שוק המחשוב הלביש כולו לכיוון הזה. כמה מרצועות הכושר כבר הפכו למעין שעונים כמעט-חכמים, המציגים על מסך זעיר את השעה, קצב פעימות הלב ומספר הצעדים היומי. ההוכחה הבולטת ביותר לכך שהצמידים בשלים יותר מהשעונים התקבלה בתערוכת CES מכיוון LG. בניגוד למנהגה להשיק מוצר זהה-כמעט לכל מוצר של סמסונג - ויתרה הפעם LG על שעון חכם לטובת צמיד כושר בעל מסך מגע זעיר וצבע בודד. סוני הציגה גם היא מוצר דומה, בדמות שבב בשם Core הניתן ללבישה כצמיד, כקליפס לחגורה או בצורות אחרות שטרם נחשפו, ומתקשר עם אפליקציה שבונה טבלאות של הפעילות הגופנית והמיקומים הנפוצים של המשתמש.

צמיד מציל חיים

צמידים או שעונים חכמים-חלקית המיועדים למעקב הם תת-קטגוריה אחרת שצוברת תאוצה. צמידים בעלי שבב GPS הם חלומו של כל הורה, היות שהם מסוגלים לספר לו היכן נמצאים הילדים בכל רגע נתון גם כשהטלפון שלהם כבוי, הודות לחיי הסוללה הארוכים של המכשיר הפשוט. שימוש אחר וחשוב אף יותר הוא סיוע לחולים וקשישים על ידי צמידים המצוידים בחיישן תנועה המסוגל לחוש נפילה ומודיע על כך אוטומטית לקרוב משפחה, רופא או מטפל. מוצרים כאלה, שיכולים ממש להציל חיים, כבר נמצאים בשימוש נפוץ למדי במספר מדינות.

אביזרים לבישים יכולים להיות שימושיים מאוד גם לצורך שליטה מרחוק במשחק מחשב, או בכלים מסוג אחר לגמרי. היכולת לשלוט על דמות וירטואלית בעזרת חלקי הגוף, במקום על ידי שימוש בג'ויסטיק או בקר אחר שדורש לימוד של שיטת שליטה כגון לחיצה או הזזה, יכולה לשמש גיימרים מושבעים – כמו גם מפעילי כלים צבאיים או מכשירים תעשייתים מסוכנים. ב-CES הציגה חברת PrioVR את בקר המשחקים הלביש אותו הצגנו כאן מוקדם יותר השבוע. תארו לעצמכם מה יכול לעשות צבא בעזרת כלים דומים, שמתלבשים על הגוף כמו בגדים ומאפשרים לחיילים לשלוט על רובוטים הנלחמים במקומם. היתרון החשוב הוא שבמקום להפעיל אותם בעזרת ג'ויסטיק, ההפעלה בעזרת תנועות הגוף עצמו הרבה יותר אינטואיטיבית ממערכות שליטה אחרות.

גוגל גלאס, הדור הבא

כמעט כולם כבר שמעו על גוגל גלאס, הפרויקט היומרני של ענקית האינטרנט שמנסה ליצור אביזר שמקרין מידע מהסמארטפון מול עיניו של המשתמש ולאפשר לו לקבל מידע על העולם שסביבו ללא מאמץ ובלי להזיז את העיניים.

אבל גוגל ממש לא לבד. ב-CES 2014 חשפה אפסון, שידועה בעיקר כיצרנית מקרנים, דור שני למשקפיים שלה, Moverio BT-200. לעומת המשקפיים של גוגל, בהם המסך מוקרן רק על עין אחת, באלו של אפסון המסך מוקרן על שתי העיניים, באיכות גבוהה יותר, והכי מפתיע: מחירן 700 דולר - חצי מזה של הגוגל גלאס. המשקפיים של גוגל ואפסון מציגים למשתמש מידע מהסמארטפון בלי לאבד קשר עין עם הסביבה, מה שעשוי לסייע לנהגים לנווט מבלי להסיט את המבט מהכביש או להולכי רגל לקרוא מיילים וסמסים בלי להיתקל בעוברים ושבים.

חברות נוספות שחשפו משקפיים חכמים הן הסטארט-אפ GlassUp, שמגייס בימים אלה כסף בקיקסטארטר לייצור מוצר דומה יותר לגוגל גלאס שמחירו 400 דולר בלבד, ו-Vuzix, שהציגה דגמים קיימים ועתידיים של משקפיים חכמים. חלקם מקרינים תצוגה על גבי עדשה שקופה וחלקם מקרינים וידיאו בתוך סביבה מוחשכת, בדומה למשקפי המציאות המדומה של Oculus לגיימרים, שהוצגו גם הם בלאס וגאס בגרסה עדכנית.

אבל הלהיט האמיתי שמציגה Vuzix, לדבריה, יאפשר למשקפיים לסייע לבעלי מקצוע בעבודתם באמצעות הקרנת מידע. חישבו למשל על הוראות פירוק של חלקי מנוע שמוצגות מול עיניו של המוסכניק בזמן העבודה - גם אם מדובר בדגם שהוא אינו מכיר מקרוב. משקפי מולטימדיה (שהציגו Vuzix וגם חברת אוקולוס) מאפשרות לצפות על מסך וירטואלי גדול, גם כאשר יושבים במושב צפוף במטוס או כאשר גרים בדירה צפופה שאינה מותירה מקום לטלוויזיות גדולות בסלון.

המשקפיים של Vuzix (צילום: יאיר מור | לאס וגאס , NEXTER)
הוראות לפירוק המנוע. המשקפיים של Vuzix | צילום: יאיר מור | לאס וגאס , NEXTER

אין תמונה
עוד לא להיט. השעון החכם של סוני

הגאדג'טים הופכים לתכשיטים

הצמיחה ההולכת ומאיצה של מכשירים אלקטרוניים לבישים, שמצד אחד לא דורשים מאיתנו כמעט תשומת לב ומצד שני ממוקמים על הגוף באופן שמעורר תשומת לב, הביאה גם ליצירת תת-תחום נוסף: FashionWare. כמו ההסמארטפונים המצופים זהב ויהלומים, גם כאן זה עניין של עיצוב, סטייל ודאווין – פחות של ביצועים ותכונות. גם זה אחד הנתיבים שבעזרתו מקווים בתעשיית האלקטרוניקה להפוך את מוצרי המחשוב הלביש מאביזרים לגיקים בלבד לנחלת הציבור הרחב. מותגי אופנה מובילים, מעצבים יוקרתיים וחברות תכשיטים משחקים כאן תפקיד חשוב.

Fitbit Flex
בקרוב: בתוך שרשרות וצמידים. צמיד הכושר של Fitbit

חברת Fitbit, לדוגמא, היא אחת המובילות בתחום צמידי הכושר. הצמידים שלה, המנטרים את לחץ הדם ומספר הצעדים שעושה המשתמש לצורך מעקב אחר הפעילות הגופנית שלו, נמכרים לא רע יחסית לאביזרים שמיועדים לקבוצה הלא גדולה של גיקים שהם גם חובבי כושר. מחיריהם 99-129 דולר בארה"ב. אך היא אינה מסתפקת בכך; בדוכן שלה בתערוכה בישרו נציגיה למבקרים כי כעת היא עובדת בשיתוף פעולה עם חברות תכשיטים כדי ליצור שרשראות וצמידים משובצי יהלומים בהם ישולב המוח שלה. זאת, בנוסף לדגם חדש יחסית של הצמידים שהוצג בדוכן ומאפשר להעביר את המוח בין רצועות בצבעים שונים כדי להתאים אותם ללבוש ולמצב הרוח. חברות נוספות הציגו גם הן צמידים בעלי רצועות מתחלפות אליהן מכניס המשתמש את ה"מוח", כמו ה-Core של סוני שהזכרנו.

חצי אדם חצי מכונה

שעונים, צמידים ואביזרים שמוצמדים לגוף המשתמש אוגרים מידע על פעילותו או מתחברים לסמארטפונים ולטאבלטים – זו רק ההתחלה. בעתיד צפוי המחשוב הלביש להתרחב באופן שיאפשר לאדם לשפר את תפקודי הגוף. זה יקרה על ידי שימוש באיברים ממוחשבים להחלפת גדמים, הצמדת קוראי גלי מוח לראש שיאפשרו לשלוט על מכשירים אחרים בכוח המחשבה בלבד, או שימוש בבגדים חכמים שיציגו מידע ויזואלי על מצבו של חולה באמצעות חיישנים מובנים - כדי לחסוך לרופאים את ביצוע הבדיקות. יש מי שיגידו שהמחשוב הלביש הוא מה שיהפוך אותנו רשמית מבני אנוש למנוע למכונות, בדיוק כמו בסרטי המטריקס, אך לא נראה שזה מה שיפריע לנו להתמכר לתחושה שאנחנו מוקפים במוחות זעירים היודעים בדיוק מה אנו צריכים ומתי, ומסוגלים לספק את הצרכים הללו באופן מיידי. ורק שאלת הפרטיות, כרגיל, תיוותר ללא מענה. 

לכל כתבות המגזין