@lauren.espy

new tik tok drink order “pink drink w/ heavy cream instead of coconut milk, and add 3 scoops of vanilla bean powder! it’s a so good #fyp #starbucks

♬ original sound - lauren lorenzia espinoza

 אין עוררין על כך שטיקטוק שינתה את העולם. אבל מלבד האתגרים המוגזמים (שנגמרים בפציעה במקרה הטוב או במוות במקרה הרע), ההסתה המשתוללת והאינפלואנסרים החיוביים – יש גם בעיות שלא הייתם מעלים בדעתכם. הפעם הקורבנות הם עובדי סטארבקס, שמתמודדים עם שטף הזמנות מוגזמות בעקבות טרנדים ברשת החברתית.

בחודש שעבר, עובד העונה לשם ג'וזי מוראלס פוטר מרשת בתי הקפה בעקבות ציוץ שבו התלונן על הזמנה מוגזמת. "והיום בסדרה 'למה בא לי להתפטר'", כתב מוראלס, וצירף תמונה של ההזמנה: 5 בננות, שמנת, אקסטרה קרמל, קרנץ' קרמל, רוטב קרמל, חמאת אגוזים, דבש, פראפוצ'ינו צ'יפס, אקסטה קצפת, קרח – ואת כל זה לערבב פעמיים". בניו יורק פוסט הצליחו להגיע לאותו לקוח, שאמר: "ברגע שהבנתי שההזמנה שלי הפכה לוויראלית, מצאתי את ג'וזי באינסטגרם ווידאתי שהוא לא הסתבך בעקבות הפרסום". קשה לומר שהוא לא הסתבך.

הסיפור לא נגמר כאן, כמובן. ביאנקה רואיס, בריסטה בסטארבקס, סיפרה ל-USA Today על לקוח בן 12 שהזמין משקה העונה לשם המיוחד "Orange Passion Sunrise" (בתרגום חופשי, "זריחה של תשוקה כתומה"). כשרואיס הסבירה לו שהמשקה לא נמצא בתפריט, הוא השיב: "ברור, הוא מטיקטוק". לדבריה, הדרישה למשקאות מיוחדים עלתה לאור הטרנד בטיקטוק – אך היא טוענת שזה לא מפריע לה, אם הלקוחות ממתינים בסבלנות להכנת המשקאות המסובכים שהם מזמינים.

@starbucksrecipeswithm

Skittles Frappuccino!! For a venti, ask for a strawberries & creme Frappuccino w/ 4 pumps vanilla, and 1 &1/2 pump raspberry!! #fyp #starbucks #foryou

♬ original sound - Maya

ישנם אנשים שגם התפטרו מעבודתם ברשת בעקבות הטרנד. מייקל בנקס, שזב את עבודתו בסניף של הרשת בשיקגו, הוא אחד מהם. לדבריו, הוא טיפל בהמוני לקוחות שנכנסו לחנות עם רשימות מרכיבים ארוכות שלקחו בטיקטוק. כך, בשבוע שבו עלתה הסדרה WandaVision נרשמו בסניף מאות הזמנות בהשראת התוכנית. "זה היה יותר מדי. כל דקה מישהו הזמין משקה עם יותר מעשרה מרכיבים שבחיים לא שילבנו יחד במשקה אחד. בתור בריסטה אתה נכנס לשוונג של הכנת משקאות מהתפריט, והטרנד הזה הרס אותו. תמיד אמרתי להם: 'זה בטיקטוק, לא בתפריט שלנו'". הקש ששבר את גב הגמל היה המשמרת שבה הוא קיבל עשר הזמנות מיוחדות ברצף - הלקוח האחרון התלונן על המראה של המשקה. "הוא שלף את הטיקטוק שלו ואמר שזה לא אמור לצאת ככה, וביקש שאכין את המשקה מחדש. הבנתי שאין לי סבלנות לזה".

ההזמנות המוגזמות מטיקטוק הן כנראה לא הסיבה היחידה לשחיקה של עובדי סטארבקס. בשבוע שעבר פרסם ה"גרדיאן" הבריטי תחקיר על תנאי העבודה בסניפי הרשת בארה"ב – וחשף שורת תלונות על מחסור בכוח אדם, עוממס עבודה גדול, ולקוחות שהפכו אלימים יותר בצל המגפה. בתחקיר צוינו גם הטרנדים ברשתות החברתיות, שמובילים להזמנות קשות במיוחד להכנה. עדות נוספת לכך היא אחוז ההזמנות שמתבצעות במובייל, שעלה מ-10 אחוזים בלבד בסוף שנת 2017 ל-24 אחוזים בסוף שנת 2020. "ההזמנות הללו משגעות אותנו כי הן ארוכות כל כך, ספציפיות במיוחד ודורשות מאיתנו הרבה יותר עבודה ממה שאנחנו נדרשים להשקיע במשקה אחד", אמר מנהל משמרת באחד הסניפים בניו יורק. "הבעיה היא שההשקעה לא מתרגמת לשעות עבודה".