אגד גילתה היום שכשמדברים על פגיעה ברגשות הציבור - לא בהכרח מדובר על הציבור הדתי או החרדי: קמפיין חדש שעלה מטעם משרד הפרסום 'כנען' על גבי אוטובוסים של החברה בירושלים גרמה לסערה גדולה ברשת. במסגרת הקמפיין הודבקו מודעות בהם נכתב, "לבוש קצר = מקצר חיים".

תחבורה ציבורית בשבת? החוק יעלה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות)
טוב שההגה בידיים של אגד? | צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות

הקמפיין כמובן לא היה עולה ללא אישור של אגד, אלא שכעת הגולשים ועמותת "ישראל חופשית", הנלחמת נגד כפייה דתית, דורשים ממשרד הפרסום ומאגד להסיר לאלתר את השלטים.

"זו פרסומת שערורייתית ומסוכנת", אומר יו"ר ישראל חופשית, מיקי גיצין, "אגד ממשיכה לתת יד לקמפיינים בעייתים שיש בהם משום הדרת נשים כמו שקרה בעבר. זו אותה חברה שסירבה לאפשר לפרסם תמונות של נשים על גבי אוטובוסים בירושלים. זו פרסומת מקוממת, אין לה מקום בחברה הישראלית והיא משדרת נטו הסתה לאלימות. פה נחצו קווים אדומים".

עשרות הגולשים ששיתפו את הפוסט של "ישראל חופשית" מצטרפים לדרישה להסיר את הקמפיין, אבל באגד לא מתרגשים יותר מדי מהביקורת וטוענים, כי מבחינתם מדובר בפרסומת לגיטימית שדווקא אינה קוראת לאלימות והסתה.

"גם אם אני אישית לא מזדהה עם הפרסומת הזו, זה לא אומר שהיא בעייתית", טוען דובר אגד, רון רטנר. "במקרה הזה אין שום מסר לאלימות, והיא לא פוגעת בערכי חברה ודמוקרטיה או בסמלי המדינה. זו פרסומת שכל אחד יכול לפרשה אותה איך שהוא רוצה. במקרה הזה אנחנו לא נתערב ולא נסיר אותה. וזכותו של הזכיין להעלות אותה כל עוד שהיא לא חצתה קווים אדומים או פגעה במוסדות כמו צה"ל ומדינת ישראל ועומדת בתנאים שלנו".

בתגובה לאירועים, ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה לשר התחבורה, ישראל כץ בדרישה לבחון את הסרת המודעות בנימוק שהן פוגעניות ומבזות את לבושן של נשים במדינת ישראל.

"מדובר במודעות פוגעניות המבזות נשים ופוגעות בזכותן לבחור את לבושן במדינה ליברלית ומתוקנת", אומרת רוזין. "זכותה של כל אישה בישראל ללבוש איזה בגד שתבחר, בלי החשש להיענש על כך. מעבר לכך, המודעות עלולות להעביר מסר לפיו נשים שבוחרות ללבוש בגדים קצרים, דינן שחייהן יתקצרו. חברת אגד אינה יכולה לטמון ראשה בחול ולהתחמק מהאחריות החברתית שלה".

תגובת משרד הפרסום כנען:

חברת כנען אינה בהכרח מסכימה עם כל המסרים המופיעים בשלטי הפרסום שבאחריותה, אך היא אינה רואה לנכון לצנזר או לבקש מהמפרסם לשנות את הנוסח - אלא במקרים קיצוניים של חשש לפגיעה בציבור מסוים, או במקרה של ביטויי גזענות. במקרה זה, המסר מאוד כללי, מעודד לבוש צנוע, לא מבחין בין המגזרים השונים או בין המינים, ולכן אין מקום להתערבות מצדנו.