במלאת שנה לוויכוח האם השמלה כחולה-שחורה או זהב-לבן, עולה כעת ויכוח חדש על ז'קט. מה הצבע שלו? לבן-כחול או שחור-חום? (חלקנו פה בכלל רואה ירוק לבן). התמונה הגדולה היא המקור, ובתשובות הגזמנו את הצבעים לכיוונים שונים. מה אתם רואים?
כמו השמלה, גם כאן מקור הויכוח בעמוד הטאמבלר פופ פאנק בלוגר, של נינה פנזו (16). פנזו כותבת "אני שונאת ליצור מם חדש בסגנון השמלה", ואנחנו ממש מאמינים לזה שמישהי עם בלוג באינטרנט שונאת לקבל תשומת לב באתרי החדשות הגדולים בעולם, "אבל לחברה שלי יש הז'קט הזה, והיא אומרת שהוא לבן וכחול, ואילו אני רואה חום ושחור. בבקשה תגידו לי מה אתם רואים". אלפי שיתופים בטוויטר ופייסבוק אחר כך, בראיון לחדשות ABC היא כמובן אומרת שהיא לא האמינה שזה יזכה לכל כך הרבה תשומת לב.
תולדותיה של שמלה
לפני שנה ויום זמרת מסקוטלנד בשם קייטלין מקניל העלתה בסוף פברואר לטאמבלר תמונה של שמלה ואמרה שהיא מתווכחת עם חברים שלה האם השמלה כחולה-שחורה, או זהובה-לבנה. הדיון התעורר אחרי שחברתה של מקניל קיבלה מאמה הודעה הכוללת צילום, ולפיה זו השמלה שהיא תלבש בחתונה. התשובה הנכונה, אם אפשר לכנות אותה נכונה, היא שמדובר בכחול-שחור.
מקניל, שלא ציפתה לכל תשומת הלב הזאת, פירסמה את התמונה בעמוד מעריצים לשרה וויישל, סוכנת אמני רשת, כאשר במקביל, אחת הלקוחות שלה בדיוק קיבלה תפקיד בתוכנית טלוויזיה. וויישל קיבלה תשומת לב רבה וסיפרה בראיונות כי קיבלה מיילים וטלפונים, למרות שלא היא זו שפירסמה את התמונה. בהמשך, ידועניות כמו טיילור סוויפט, קים קארדשיאן ואחרות פרסמו בטוויטר שלהן את השמלה.
אם נאמלק את כל ההסברים המדעיים שהתפרסמו על השמלה (ותקפים גם לז'קט), צילום לא מושלם, תצוגת המסך האופן שבו המוח האנושי עובד והדרך שבה העין מתרגמת צבעים על פי התאורה שסביבה, הם אלה שפיצלו את אומת הרשת לשתי קבוצות, כאשר כרבע מהגולשים במחנה הכחול-שחור.
החברה, מצידה, דיווחה שמכירות השמלה, שעולה 50 לירות שטרלינג (כ-290 שקל), עלו במאות אחוזים בשבוע של הפרסום. בחברה הוציאו בתחילת חודש מארס גירסת זהב-לבן של השמלה, אך רק יחידה בודדת, שאותה מכרו באיביי במכירה פומבית. 1,356.78 ליש"ט (קצת יותר מ-8,100 שקלים), ששולמו בעבור השמלה לאחר 52 הצעות בלבד, הועברו לצדקה.