זו לא עוד כתבה על ישראלים שצילמו סרטון שהפך לוויראלי. כי בן ואינה קול, תושבי קיבוץ יגור שבצפון, גילו משהו מדהים: מעבר ל-15 דקות של תהילה, מסתבר שאפשר לנצל את הוויראליות גם כדי לעשות קצת כסף.
הכל התחיל באפריל 2016. בן, שמפעיל כמה עמודי פייסבוק גדולים, כמו "אמ;לק" ו"אני יכול לקבל פלאפל", הגה רעיון לסרטון חמוד: צליל של פחית בירה נפתחת גורם לגבר לקפוץ ממקומו ולהגיע אל הפחית לפני שמישהו מסביב יספיק לקלוט מה קורה. הרעיון היה להמחיש את זה בסרטון בהשראת "חתול נינג'ה" - ההוא שקופא כמו פסל כשמסתכלים עליו ומתקדם כשלא מסתכלים, עד שהוא מגיע ליעד ותוקף.
אינה, אשתו של בן, מונתה להחזיק את הפחית והמצלמה והסרטון עלה לפייסבוק, בה קיבל פחות מ-100 לייקים וכ-2,000 צפיות.
התפנית התחילה כאשר בן העלה את הסרטון כגיף לאתר שיתוף התמונות Imgur. "רציתי לנסות לפרסם GIF", מסביר בן בשיחת טלפון עם NEXTER. "ב-Imgur אם יש לך חומר טוב אתה די בקלות נהיה ויראלי".
ואכן - הסרטון הוכיח את עצמו וזכה תוך זמן קצר לחצי מיליון צפיות, אלפי הצבעות ומאות תגובות.
תוך ימים קיבל בן שיחת טלפון מחברת Jukin Media, שעוסקת במכירת תכנים לגופי תקשורת. מה שהיא עושה, בעצם, זה למצוא דברים מעניינים ברשת, ליצור קשר עם האחראים עליהם ולהציע להם דיל: תנו לנו את הזכויות על החומר שלכם ואנחנו נדאג שהוא יפורסם בתקשורת תמורת תשלום, כאשר 70% מהרווחים יילכו אליכם.
"בהתחלה קצת חששתי, כי פחדתי מזכויות יוצרים, עניינים", מספר בן. "אבל החלטתי שמה אכפת לי, לא נראה לי שאני יכול להפסיד מזה". הוא מודה שלא קרא את כל החוזה, ואף זייף את חתימתה של אינה, הצלמת, באישור מכירת הזכויות על הצילום לחברה. מצד שני, הוא מספר שכל התהליך היה מאוד נוח: "יש להם מערכת שאתה ממלא את כל הפרטים שלך, מעלה את הקובץ והם עושים את כל השאר. די נוח".
והם אכן עשו את השאר. החברה ניצלה את קשריה, במסגרתם היא מציעה את הסרטונים ל-CNN ולתוכנית של אלן דג'נרס, כמו גם לדפי פייסבוק גדולים בחו"ל. הסרטון פורסם בשני דפים כאלה, שלהם כמעט 10 מיליון עוקבים במצטבר, וזכה למאות אלפי צפיות.
פחות משלושה חודשים עברו, והשבוע קיבל בן מהחברה דרך פייפאל זיכוי בגובה 132 דולר. "אשתי בטח תקנה עם זה תיקים באיביי", הוא אומר לנו, ואנחנו מציעים לו לשמור כמה דולרים בשביל הכריות שייאלץ לקנות כדי לישון על הספה אחרי שאינה תקרא את זה.
"די מפריעה לי ההתנהלות של הפייסבוק הישראלי, עם דפים כמו סטטוסים מצייצים, שמעתיקים מהיוצרים את התוכן, נותנים קרדיט במקרה הטוב ואז עוד אומרים לנו להגיד תודה כי קיבלנו קרדיט", אומר בן ומוסיף כי הסיפור שלו הוא "דוגמה שכל העניין יכול להתנהל בצורה אחרת".
אתה בעצם קורא לנו לא לאשר לדפים כאלה לשתף פוסטים שלנו? "אני יכול להגיד שהקהל הישראלי זה קהל מטומטם, אז יכול להיות שפה זה לא יכול לקרות. אל תסכימו להעתקות – רק שיתוף בכפתור שייר!".
יש לך כבר תוכניות ללהיט הבא? "לא יודע. כשעולה לי רעיון אני פשוט הולך ועושה אותו".
מותר לנו לגנוב ממך את הסרטון לנגן שלנו, עם הפרסומות שלנו? "חופשי! אני לא אתבע אתכם - אבל אני לא יכול להבטיח לכם שלא תחטפו תביעה מ-Jukin".