הפרינט אולי מת, אבל זה לא מנע מפייסבוק - שנחשבת לעתיד של התקשורת מבחינות רבות - לפרסם אתמול (ב') מודעות בכל העיתונים המודפסים בבריטניה.

המודעות, שחיכו לקוראי גארדיאן, טיימס ודיילי טלגראף בשערים האחוריים, הכילו עשרה טיפים לזיהוי חדשות מזויפות - "פייק ניוז". תזמון הפרסום שלהן - חודש בדיוק לפני הבחירות הכלליות שייערכו בממלכה ב-8 ביוני - נועד כנראה לענות לטענות לפיהן חדשות מזויפות שמופצות בפייסבוק מטות תוצאות בחירות.

זה אולי נשמע מופרך, אבל לפי התוכנית "פאנורמה", ששודרה אמש ב-BBC, פייסבוק הכריעה לכאורה את תוצאות הבחירות בארה"ב ומשאל הברקזיט בבריטניה בשנה שעברה.

האסטרטג הפוליטי ג'רי גונסטר מקמפיין הברקזיט סיפר לתוכנית: "אפשר להגיד לפייסבוק 'אני רוצה לוודא שהמודעה שלי תכוון בדיוק לדייג בחלקים מסוימים של בריטניה, כך שיידע שאם יצביע בעד העזיבה נוכל לשנות את תקנות הרגולציה על תעשיית הדיג. ואז אני יכול לעשות בדיוק אותו דבר עם אנשים שגרים באזור המרכז (מידלנדס) ומתקשים משום שהמפעל שלהם נסגר. אז אני יכול לשלוח להם הודעה מסוימת דרך פייסבוק שאף אחד אחר לא רואה". במילים אחרות, הקמפיין כיוון לכל אחד בדיוק את המילים שרצה לשמוע, וכך ניצחו את משאל העם.

גארי קובי, מנהל הפרסום של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, סיפר גם הוא שהפרסום בפייסבוק היה מהכלים המכריעים בנצחונו של דונלד טראמפ בבחירות. לדבריו, מטה טראמפ השקיע כ-70 מיליון דולר על פרסום בפייסבוק.

בריטניה אינה המדינה הראשונה בה מנסה פייסבוק לענות לטענות על הטיית בחירות בעזרת מודעות בעיתונים: בחודש שעבר פרסמה החברה מודעות בעיתונים הגדולים בגרמניה - בילד, זודדויטשה צייטונד ודי וולט, ובעיתונים הגדולים בצרפת - לה-מונד, לז-אקו, ליברסיון, לה פאריזיין ו-20 דקות. זאת לקראת הבחירות בשתי המדינות הללו - בצרפת השבוע, ובגרמניה בספטמבר הקרוב.

המודעות בעיתונים אינן הצעד היחיד שנוקטת פייסבוק: החברה מסרה לתקשורת הבריטית כי לאחרונה הידקה את כלי הניטור של חשבונות ברשת החברתית, ועתה היא מזהה חשבונות שמתחילים לשתף את אותם קישורים שוב ושוב, או להשתמש הרבה מעבר לרגיל במסנג'ר - ומסמנת אותם כחשודים בהפצת פייק ניוז.

בנוסף, בעקבות הביקורת הקשה מצד מדינות שונות החלה פייסבוק לאחרונה להשתמש בשירותיהם של בודקי עובדות בכתבות המשותפות ברשת החברתית, ופתחה עמוד המציג את הטיפים שגיבשה לזיהוי חדשות מזויפות.

הטיפים של פייסבוק:

  • הטילו ספק בכותרות
  • בדקו בקפידה את כתובת האתר - האם היא מוכרת לכם? האם יש בה "שגיאות כתיב"?
  • בדקו את מקור המידע
  • הטילו חשד בידיעות שכתובות בצורה לא רגילה
  • שימו לב לתמונות - האם הן מוכיחות בוודאות את הידיעה, או שאולי הוצאו מידיעה אחרת?
  • בדקו את תאריך הפרסום
  • בדקו את ההוכחות
  • השוו את המידע לדיווחים אחרים
  • הבחינו בין פרסום אמיתי לבדיחה
  • הבחינו בין סיפור אמיתי לסאטירה