בשנים האחרונות גילו חברות טכנולוגיה רבות שאם נותנים לעובדים זמן לעשות דברים שהם לא בהכרח חלק מתפקידם, התוצאה יכולה להיות המוצר החם הבא שלהן. בגוגל, בה מקפידים כבר שנים לתת לעובדים שעות לעבודה עצמאית, התחילו את הטרנד ומשם הוא זלג לחברות אחרות - כמו פייסבוק.
אתמול, לראשונה, שידר מארק צוקרברג את ישיבת ההצגה של פרויקטים שיצרו עובדי החברה במסגרת אותו זמן שמוקדש לעבודות-צד. חמש קבוצות שהשתתפו בהאקתון - פעילות של יומיים לפיתוח רעיונות חדשים - הציגו בפני צוקרברג ובכירים נוספים בפייסבוק את תוצאות עבודתם, והפיתוח שהדליק אותו יותר מכולם היה, איך לא, משלנו (החל מ-16:10).
אוהד אסולין, העובד במטה הפיתוח של פייסבוק בתל אביב, הציג שדרוג לאפליקציית מסנג'ר: התכתבות בלי אינטרנט. אסולין סיפר שהרעיון עלה לאחר שנקלע להופעה באולם תת-קרקעי ולא הצליח לשלוח הודעות לחברים, משום שבאולם לא היתה קליטה סלולרית וגם לא וויפיי חינמי. הדבר הקשה עליו למצוא את האנשים איתם תכנן לבלות את הערב והביא לכך שהוא צפה בהופעה בין זרים במקום חברים.
יחד עם שלושה עובדים אחרים במרכז הישראלי, הצליח אסולין לשלב במסנג'ר אפשרות לשלוח הודעות גם כאשר המכשיר אינו מחובר לאינטרנט. היכולת הזו מבוססת על טכנולוגיה בשם WiFi Direct, שפותחה בעשור הקודם והפכה לסטנדרט במחשבים ב-2008 ובסמארטפונים ב-2012. ווייפיי דיירקט היא תקשורת ישירה בין מכשירים בעלי קישוריות ווייפיי, שנעשית ללא תלות בנתבי רשת. כמובן שהדבר מגביל את טווח התקשורת לזה של טכנולוגיית ווייפיי - כ-30 מטר לתקן הנפוץ היום (n).
התוסף שפיתחו הישראלים מחפש סמארטפונים בסביבה שמחוברים למסנג'ר אם הוא לא מצליח לשלוח את ההודעה דרך האינטרנט הרגיל. כך ההודעה מגיעה לחברים שנמצאים בקרבת מקום באופן ישיר. אסולין ציין שבשלב ראשון, הפיתוח מיועד לתקשורת ישירה בין סמארטפונים של משתמשי מסנג'ר שנמצאים בקרבת מקום, אך בשלב הבא מתכננים הוא וחבריו איך כל הסמארטפון המחוברים למסנג'ר יהפכו לרשת חצי-עצמאית, שיעבירו הודעות מאחד לשני וכך יגבירו את הטווח שאליו ניתן להעביר הודעה בלי אינטרנט. זה שימושי לא רק לאולמות הופעות תת-קרקעיים, אלא גם למדינות בהן כפרים שלמים לא מחוברים לאינטרנט ולמקרי אסון בהם האינטרנט לא זמין.
"זה ממש מדהים", התלהב מארק צוקרברג מהרעיון. "זה משהו שחשבתי שאנחנו צריכים לבנות כבר זמן מה. אני שמח שעשית את זה. ואפילו לא דיברנו על זה - וזו דוגמה לאיך שחדשנות בחברה עובדת, ועובדת טוב, וכשרעיון הוא טוב הרבה אנשים יחשבו עליו ומישהו פשוט יבוא ויבנה אותו.
"אנשים מבזבזים זמן בלדון מה הדבר הבא שצריך לבנות", הוסיף צוקרברג הסבר לצופים בשידור, "ואני לא יודע אם זה הדבר הבא שהיינו בונים באופן רגיל - אבל עכשיו, שכבר התחלת לבנות את זה וזה בדרך, מן הסתם נשיק את זה".
רעיונות נוספים שהוצגו בשידור כללו אפשרות להרשות לחברים קרובים ובני משפחה לבדוק היכן אתם דרך מסנג'ר למקרה שאתם "נעלמים", שילוב תמונות מונפשות (GIF) בתגובות, העלאה של תמונות וסרטונים שהעלו חברים בתגובה לסטטוס אל תוך הסטטוס ושילוב של תחושות קור וחום לבקרי השליטה של משקפי המציאות המדומה Oculus Rift.