פייסבוק מאפשרת לכולנו לבחור בין למעלה ממאה אימוג'י כדי להביע את הרגשות שלנו. במקום לכתוב בשורת הסטטוס שאנחנו עייפים או שמחים או מאוהבים, אפשר להוסיף סמיילי מחייך או בוכה או כזה עם לבבות בעיניים. אבל יש אימוג'י אחד שמצליח להדליק הרבה מאוד אנשים, סמיילי שמנמן, שדווקא נראה שדי טוב לו. 

אמוטיקון שמן בפייסבוק
מתוך העצומה

למעלה מ-15 אלף גולשים כבר חתמו על עצומה שקוראת לפייסבוק להסיר את האימוג'י "מרגיש שמן", בטענה שהוא פוגעני כלפי אנשים שנלחמים בעודף משקל, אבל לא רק: "בתור אדם שסבל מהפרעות אכילה, אני יודעת איך זה 'להרגיש שמנה'. במשך ימים ניסיתי להרעיב את עצמי כדי לרדת במשקל. כשאנשים מוסיפים את הסמיילי הזה, הם בעצם לועגים למי שיש לו הפרעות אכילה", כתבה יוזמת העצומה, קתרין וינגרטן המשתייכת לעמותה בשם Endangered Bodies, בתרגום חופשי: גוף בסכנת הכחדה. העמותה פועלת "לאתגר את מי שגורם לנשים ונערות לצאת נגד גופן". 

ולמה האינדיאנים יוצאים נגד פייסבוק?

וינגרטן לא לבד. פעילה נוספת של העומתה, בשם רבקה גזליאן, פתחה עצומה נוספת עליה חתמו מספר דומה של גולשים. "איך אדם יכול להרגיש שמן או מכוער? אלו לא רגשות, אלא שמות תואר. מה שהכי גרוע זה שאלו תארים שיפוטיים שהחברה כופה על נשים כדי שירגישו רע לגבי הגוף הבריא שלהן". 

במקביל, נוצר בטוויטר קמפיין תחת ההאשטאג #FatIsNotAFeeling (השמנה זה לא רגש) במטרה לשכנע את קברניטי פייסבוק להסיר את הסמיילי המדובר. אך בינתיים נראה שהרשת החברתית, שמונה יותר ממיליארד משתמשים, לא ממש סופרת כמה עשרות אלפים.

"אנשים משתמשים בפייסבוק כדי לשתף את החברים שלהם ברגשות שלהם, ולתמוך אחד בשני", אמר דובר פייסבוק לטלגרף. "אחת האפשרויות לעשות זאת היא על ידי הוספה של רגש לפוסטים שלהם. אתם יכולים לבחור בין למעלה ממאה רגשונים כאלה שאנו מציעים". NEXTER מרגיש לא מרוצה במיוחד מהתשובה היבשושית.

אמוטיקון שמן בפייסבוק
רבקה גזליאן