שנה ושליש לאחר הבחירות הסוערות בארה"ב, אתמול (ג') חשף עובד פייסבוק את מה שנראה כקלף ההגנה הטוב ביותר של הרשת החברתית נגד הטענות כי היא איפשרה את הטיית הבחירות לטובת המועמד הרפובליקני.

אנדרו בוזוורת', שהיה מנהל עסקי הפרסום של פייסבוק ב-2016 וכיום מנהל את חטיבת החומרה בחברה, העלה לטוויטר גרף המציג את המחירים שגבתה הרשת משני המועמדים על פרסומות בתקופה שלפני הבחירות.

"לאחר דיונים החלטנו לשתף את השוואת המחיר ששילמו הקמפיינים של טראמפ וקלינטון לפרסומות", הוא כתב. "הטבלה מראה שבמהלך תקופת הבחירות הכלליות, קמפיין טראמפ שילם במהלך רוב הימים מחיר גבוה יותר (מקמפיין קלינטון), ולא נמוך יותר כפי שדווח".


כפי שאכן רואים בטבלה, נתון ה-CPM של קמפיין טראמפ (באדום) גבוה יותר מזה של קלינטון. משמעות הדבר היא שפייסבוק חשפה את הפרסום של טראמפ לפחות אנשים, כך שהוא שילם יותר על כל אדם שראה את הפרסומות שלו. הטבלה מייצגת את התקופה שמ-21 ביוני עד 8 בנובמבר - 3.5 חודשים לפני הבחירות. במהלכה ניתן לראות כמה שיאים, כולל השבוע האחרון לפני הבחירות, בו שילמו אנשי קלינטון 20-25 דולר לכל 1,000 צפיות בפרסומות שלהם, בעוד אנשי טראמפ שילמו על כמות חשיפות זהה 35-40 דולר.

הנתונים נחשפו כדי לסתור כתבה במגזין Wired, לפיה גם אילולא המעורבות הרוסית לכאורה בעד טראמפ ברשת, הוא נהנה מעדיפות על פני קלינטון בפייסבוק. זאת משום שלטענתם, הפרסומות שלו זכו לתפוצה רחבה יותר באותו מחיר.

נציין כי ה"אפליה" נגד טראמפ במחירי הפרסום לא היתה מתוכננת או מכוונת, ונבעה לדברי בוזוורת' מכך שמערכת הפרסום גובה תעריפים שונים מעט לפי בחירת הקהל של המפרסמים. במלים אחרות, ייתכן שאנשי קלינטון כיוונו את הפרסומות באופן כללי מאוד ולכן שילמו מחיר נמוך יותר, מאחר ומן הסתם המודעות הגיעו לפחות אנשים שעליהם היה להן סיכוי להשפיע.