"השנה ניצור אפשרות לערער על ההחלטות שלנו", התגאתה מוניקה ביקרט, סגנית נשיא לניהול מדיניות גלובלית בפייסבוק, בהודעה שפירסמה בחודש אפריל. אם מחקו לנו פוסט או תגובה שלדעתנו לא הפרו את תנאי השימוש – תהיה הזדמנות "לתת הקשר רחב יותר שיאפשר לנו לבצע את ההחלטה הנכונה". נהדר. ביקרט הוסיפה: "אנחנו מאמינים שמתן האפשרות לאנשים להשמיע את קולם בתהליך הוא מרכיב חשוב נוסף בבנייה של מערכת הוגנת".

אחרי שצחקנו ונהנינו, בואו ניגש למציאות. איך עובד הערעור הזה? שולחים הסבר מנומק, ומישהו בפייסבוק,
או באחת מקבלניות המשנה שלה, בודק את הערעור לעומק וקורא את הפוסט שהוסר בהקשר המלא שלו, במקום סתם לקבל החלטה ב-10 שניות? לא בדיוק. וכשאני כותב לא בדיוק אני מתכוון פשוט "לא".

מעשה שהיה: יניב בוהדנה חיפש סוללה למחשב הנייד שלו. הוא מצא משהו שמצא חן בעיניו באיביי אבל התלבט לגבי המשלוח, מאחר שלפעמים סוללות הן פריט בעייתי. בוהדנה פנה לקבוצת Ali-Buy - קבוצה פרטית שבה, בין השאר, חברים מפרסמים מוצרים ומתייעצים לגביהם. ופירסם את השאלה הבאה ב-27 ביוני בשעה 15:20.

חלפו 3 דקות בלבד, ובוהדנה קיבל הודעה מפייסבוק (וחשוב לציין - לא ממנהלי הקבוצה) שאומרת "הסרנו את הפוסט הזה מפני שהוא נראה לנו כמו ספאם". הוא הוזמן אחר כבוד לערער על ההסרה, ממש כפי שהבטיחה ביקרט. בוהדנה השקיע כמה שניות, גייס את מיטב הנימוקים שלו – אך לא היה לו מקום לכתוב אותם. הוא ערער בלי אפשרות ממש "להשמיע את קולו", כפי שהבטיחה ביקרט, בפני ועדת הערעורים העליונה של פייסבוק. או בפני הבוט שמטפל בזה. הזול מביניהם.

בוהדנה קיבל מייד (אנחנו עדיין בשעה 15:23) הודעה אוטומטית שמודה לו על בקשת הערעור ("תודה שהודעת לנו"). זו הודעה אוטומטית מתבקשת, אך בסופה טוויסט: "נשלח לך הודעה לכאן, לתיבת התמיכה אם יהיה לנו עדכון".

בטלגרם לא מסירים פוסטים - ובערוץ NextIL@ שלנו תקבלו את כל העדכונים

אתעכב רגע על הניסוח שהדגשתי. עברנו מ"מערכת הוגנת" שמבטיחה לנו פייסבוק להודעה שאולי הוא יקבל ואולי לא. תלוי אם יהיה לפייסבוק מה לעדכן. כלומר יכול להיות שהשאלה הרת הגורל, האם שאלה על משלוח של סוללה מסכנת את המרקם העדין של קהילת פייסבוק, תישאר תלויה באוויר בזמן שהעולם כבר יצליח לפתור את תאוריית המיתרים, ושבוהדנה גם לא יקבל תשובת דחייה לערעור שלו. אם לא יהיה לפייסבוק מה לעדכן? תמיד אפשר לערער ללמפה.

ספוילר: בסוף כן הגיע עדכון. מייד אחרי ההודעה האוטומטית, תהליך הערעור נכנס לעיצומו, אך לפני שבוהדנה הספיק להגיד ליתיום-יון, הוא כבר קיבל תשובה, כשהשעון עדיין מצביע על 15:23. מדובר בבוט מערך ערעורים ממש יעיל. אלא שהתשובה נראתה כמו כתב חידה. פייסבוק כתבה שהפוסט (שוב - הדגשות שלי) "אינו מנוגד לכללי הקהילה שלנו, לכן לא שחזרנו את הפוסט שלך".

בוהדנה הוא דוקטור בהשכלתו, וגם הוא לא הצליח לפענח את השלילה הכפולה והסתירה הפנימית. אם הפוסט לא מנוגד לכללים - כלומר הוא בסדר, למה לא לשחזר אותו - כלומר להשאיר אותו מחוק? בזמן שהוא חשב על החידה הזאת, הוא ראה שהפוסט שלו בקבוצה חזר.

פניתי לפייסבוק לקבל תגובה. החברה, שהדגישה בפני העיתונאים הישראלים את האפשרות לערער כאשר הכריזו עליה, לא הגיבה לי על תהליך הערעור, אלא פשוט שלחה לי אמ;לק אלגנטי של הסיפור שכתבתי בצורה מפרכת. מפייסבוק ישראל נמסר: "כל מקרה נבדק לגופו. במקרה הנדון הפוסט הוסר בטעות ושוחזר לאחר שהתקבל ערעור בנושא". התעקשתי ושאלתי את פייסבוק למה הניסוח שגוי, ועל זה לא קיבלתי תשובה. אז ערערתי. אפרסם כתבה אם יהיה עדכון.