פייסבוק (יח``צ: צילומסך)
צוקרברג צוחק - על חשבון הפרטיות שלנו | יח``צ: צילומסך

כבר מספר שבועות שהרשת גועשת ורוחשת סביב ההכרזות האחרונות של פייסבוק. בפעם המי יודע כמה מחליטים צוקרברג וחבריו להכריז על מאפיינים חדשים, שאליהם מתלווים – איך לא – שינויים בהגדרות הפרטיות של הרשת החברתית. הם טוענים שהכל נעשה כדי לשפר לנו את החוויה, אבל לנו ברור: לפייסבוק פשוט לא אכפת יותר מהפרטיות שלנו.

אז מה הסיפור בעצם? פייסבוק השיקה מערכת חדשה המכונה "הגרף הפתוח" שאמורה להפוך אותה לכיכר מרכזית של כל האינטרנט, ולאפשר לאתרים חיצוניים לבצע אינטגרציה מלאה עם פייסבוק. רואים את כפתורי ה"לייק" שהופיעו מתחת לכל כתבה כאן באתר, ובאלפי אתרים נוספים? זה חלק מהעניין.

אתרים מסוימים יקבלו את המידע שלנו מפייסבוק – חברים, תחביבים, פרסומים – שידעו להתאים לנו שירותים בהתאם. אתר המוזיקה Pandora, למשל, הוא אחד משלושת האתרים שלוקחים חלק בפיילוט. האתר ידע למשל איזו להקה אנו מחבבים, ויציע לנו שירים מתאימים או יבשר מתי הלהקה תופיע באזורנו. פייסבוק טוענת שזה יעשיר לנו את חווית הגלישה. אולי זה נכון, אבל הבעיה היא שכולנו נכנסו לפיילוט הזה כברירת מחדל – בלי שאף אחד יסביר לנו איך מבטלים את מסירת המידע האישי שלנו לאתרים חיצוניים. זה כבר מרגיז.

השרטוט שהבאנו בסוף הכתבה, שיצר מאט מקאון כפי שהופיע באתר All Facebook, ממחיש בצורה ויזואלית את השינויים בהגדרות הפרטיות של פייסבוק מאז הקמתה. כפי שניתן לראות, ב-2005 רוב המידע שלנו היה חשוף רק לחברים שלנו. היום, כברירת מחדל, הוא כבר חשוף לכל העולם. עכשיו זה הגיע אולי לשיא.

פייסבוק מספרת לכל העולם מה אתם אוהבים

לאחרונה נערכו גם שינויים בחלק בפרופיל המכונה Personal information, ומכיל למשל תחומי עניין, תחביבים, סרטים אהובים, מקום עבודה ועוד. מעתה לא מדובר סתם בכיתוב, המציין למשל שאתם חובבי "בישול", אלא בקישור לדף פייסבוק המכונה "דף קהילה", שמוקדש כולו לקהילת חובבי "הבישול". כל משתמש בפייסבוק שהכריז שהוא חובב "בישול", יקושר אוטומטית לדף הזה.

אגב, אתם מוכרחים לקשר את הפרטים האישיים שלכם לדפי קהילה פומביים כאלה. אם תסרבו – החלק הזה בפרופיל פשוט יישאר ריק. שימו לב כיצד ה"גרף הפתוח" מגיע גם לכאן: נאמר שנכנסתם לאתר IMDB וסימנתם "לייק" תמים על סרט, למשל "רובין הוד". הסרט ייכנס מיד לדף הפרופיל שלכם תחת "סרטים שאני אוהב", ויקושר עם הקהילה העולמית של כל משתמשי פייסבוק שאוהבים גם הם הסרט החדש. והנה עוד מידע שפייסבוק תשמח לחלוק עם כל העולם. הבנתם?

אם לא, אל תרגישו רע. ידוע כי אחת מהטקטיקות של פייסבוק היא ערפול ובלבול. כאשר אנשים לא מבינים, יש להם פחות סבלנות להתעסק עם הגדרות פרטיות מסובכות. כך כולנו חושפים יותר מידע, וככה פייסבוק אוהבת אותנו.

פייסבוק facebook (צילום: Dan Kitwood, GettyImages IL)
האסטרטגיה של פייסבוק: לאף אחד אין כוח לחפש את האותיות הקטנות | צילום: Dan Kitwood, GettyImages IL

התגובות ברשת לשינויים האלו היו חריפות. בכירים באינטרנט הודיעו שהם עוזבים את פייסבוק. אנשים מחפשים איך להתנתק מפייסבוק בתדירות הולכת וגוברת. סנאטורים אמריקאים אף פנו רשמית לצוקרברג בקשר לסוגיות הפרטיות המדאיגות. הטענות הן שצוקרברג מסב את הגב כלפינו, המשתמשים הפשוטים. במקום זאת, הוא מאיר פנים למפרסמים, לחברות הגדולות ולאתרים שרוצים לקבל את המידע שלנו כדי לפלח עבורנו פרסומות מותאמות אישית.

אבל לפייסבוק, שכבר חוותה כמה מחאות גולשים שלא ממש שינו משהו, אין סיבה אמיתית להתרגש כרגע. היא בדרך להשתלט על העולם, זוכרים?

יש מה לעשות

דגל פייסבוק (צילום: istockphoto)
כבר הזהרנו: בקרוב העולם יהיה שייך לפייסבוק | צילום: istockphoto

אם אתם חוששים מתוכנית הפיילוט של פייסבוק שרוצה לקשר את המידע שלכם לאתרים חיצוניים כמו Pandora, אפשר לבטל זאת. היכנסו לתפריטים: Account, Privacy Settings, Applications and Websites (חשבון, הגדרות פרטיות, יישומים ואתרי אינטרנט). ליד Instant Personalization pilot programme (תוכנית הפיילוט ליצירת אווירה אישית באופן מיידי) לחצו על Edit Setting (ערוך הגדרות) ואז בטלו את סימון הוי בחלק התחתון של המסך.

בחזרה למסך ה-Application and Websites, ותפריט חשוב נוסף הוא What your friends can share about you (מה שחבריך יכולים לשתף אודותיך). לחיצה על Edit Settings ישלח אתכם לתפריט בו תוכלו לבחור איזה מידע שלכם חברים יוכלו לשתף עם אפליקציות ואתרים חיצוניים.

בקרוב הם ידעו גם איפה אתם

בקרוב פייסבוק תשיק גם שירות מבוסס מיקום; כשתעדכנו סטטוס מהטלפון הסלולרי, כולם ידעו לא רק מה אתם עושים, אלא גם איפה אתם נמצאים. סביר להניח שגם את המידע הזה פייסבוק לא תשמור לעצמה.

בשורה התחתונה, פייסבוק יכול להיות כלי שימושי ומהנה, אבל לפעמים אנחנו לא תופסים עד כמה המידע שלנו הופך להיות פומבי יותר ויותר. צוקרברג צריך לזכור: הוא חייב לנו. אם הוא ימשיך לזרוק על הפרטיות שלנו, שלא יתפלא אם יום אחד זה יחזור אליו כמו בומרנג.

והנה השלבים של אובדן הפרטיות בפייסבוק. השטחים הכחולים מייצגים מה אנחנו משתפים (תמונות, חברים, פוסטים ועוד), ואילו השכבות המעגליות מייצגות את הקהל בפניו אנו חושפים את המידע. עכשיו אתם יכולים להתחיל לקלל.

אין תמונה
אין תמונה
אין תמונה
אין תמונה
אין תמונה
אין תמונה
>> עוזבים את פייסבוק? גל של עזיבות בעקבות השינויים האחרונים