אל תאמינו למה שאתם קוראים באינטרנט: חברה שנשכרה על ידי אנשי הקמפיין של דונלד טראמפ ניצלה מידע גנוב מפייסבוק כדי להשפיע על הבחירות בארה"ב על ידי יצירת מערך תעמולה מותאם אישית, כך לפי דיווח משותף של העיתונים גרדיאן וניו-יורק טיימס.

כריסטופר וויילי, עובד לשעבר בחברת קיימרידג' אנליטיקה, חשף בפני העיתונים כיצד עזר לבנות מכונת תעמולה משומנת וערמומית במיוחד, שייתכן שהיטה את תוצאות הבחירות בארה"ב, לצד סוגיות דעת קהל אחרות.

בראיון מספר וויילי כי החברה הוקמה כ"ניסוי לא אתי לחלוטין. אתה משחק בפסיכולוגיה של מדינה שלמה ללא מודעות והסכמה מצידם (של האזרחים), ולא רק שאתה משחק בפסיכולוגיה של אומה שלמה - אתה עושה זאת בהקשר של התהליך הדמוקרטי".

לדבריו, החברה ניסתה לגלות איך להטות את דעת הקהל לפי ניתוח פסיכולוגי. "אם תוכל לשלוט בכל המידע על המתחרה, תוכל להשפיע על איך שתופסים את התחרות ואיך שמתנהגים ומגיבים". הוא סיפר כיצד חבר מייסד החברה, אלכסנדר ניקס, לעורך ברייטבארט סטיב באנון, שהפך מאוחר יותר לאחד האנשים המקורבים לקמפיין טראמפ. כדי לעשות זאת, הוא יצר למעשה משרד מזויף של החברה הבריטית, ששמה המקורי היה Strategic Communication Laboratories, סמוך לאוניברסיטת הרווארד בעיר קיימברידג' שבמסצ'וסטס, כדי שבאנון יחשוב שהחברה קשורה לאוניברסיטה.

באנון התרשם מהחזון, שהשתלב עם תפיסתו לפיה ארה"ב זקוקה לשינוי תרבותי שיביא לשינוי פוליטי. הוא שכנע את המיליארדר רוברט מרסר להשקיע בחברה 15 מיליון דולר כדי שתבנה אלגוריתם פילוחים מתוחכם - אלא שהתוכנה לא עבדה. בנקודה זו ביצעה החברה מעקף, ובמקום לבנות מאגר מידע משלה רכשה את זה של דוקטור אלכסנדר קוגאן מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קיימברידג'. קוגאן הפעיל אפליקציית פייסבוק בשם thisisyourdigitallife, שהציעה מבחני אישיות והשתמשה בפרופיל הפייסבוק ככלי זיהוי במקום שם משתמש וסיסמה נפרדים.

החברה ניצלה את האפליקציה, שאספה מידע לא רק ממי שהשתמש בה אלא מכל חבריו בפייסבוק, כדי לבנות במהירות מאגר אדיר בגודלו: לפי וויילי, תוך חודשיים אספה האפליקציה מידע על 50-60 מיליון משתמשי פייסבוק - זאת למרות שלפי פייסבוק עצמה רק 270,000 איש השתמשו באפליקציה.

קיימברידג' אנליטיקס ניתחה את הסטטוסים, הלייקים ומידע נוסף, ובנתה פרופיל פסיכולוגי של כל משתמש, אותו ניצלה כדי להתאים לו תעמולה מהסוג המיטבי. וויילי מציין כי "ידענו איזה סוג של הודעות ישפיע עלייך - כולל המסגור, הנושאים, התוכן, הטון, דברים כאלה - איפה אתה צורך אותן וכמה פעמים אנחנו צריכים לגעת בך כדי לשנות את איך שאתה חושב על משהו".

מאז 2013 השתמשה החברה במאגר הזה כדי להציע שירותים לכל מי שמוכן לשלם כדי לנסות להשפיע על דעת הציבור בנושא כזה או אחר. ב-2016 עשו אנשי דונלד טראמפ שימוש בשירות הזה כדי לכוון את המסרים שלהם לאנשים הנכונים, לשכנע מצביעי הילארי לא לממש את זכות ההצבעה ולעומת זאת להמריץ מצביעים רפובליקנים.

"לא יהיה נכון לקרוא לקיימברידג' אנליטיקה חברת מדע-מידע", אומר וויילי. "זו מכונת פרופגנדה בשירות מלא".

בתגובה פרסמה פייסבוק הודעה ארוכה בה היא טוענת כי היא מתנגדת לשימוש שעשתה קיימברידג' אנליטיקס במידע על משתמשיה.

"הגנה על מידע של אנשים הוא הלב של כל מה שאנחנו עושים, ואנו דורשים אותו דבר ממפעילי אפליקציות בפייסבוק", נכתב בהודעה. "ב-2015, נודע לנו שפרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג' שיקר לנו והפר את המדיניות שלנו על ידי העברת מידע מאפליקציה שהשתמשה בפייסבוק כאמצעי הזדהות ל-SCL/קיימברידג' אנליטיקה".

לדבריה, דרשה פייסבוק מכל המעורבים לספק לה הוכחות שהמידע הושמד - ולטענתה הם עשו זאת. אלא שעתה, בעקבות הריאיון של וויילי, נודע כי הנתונים ככל הנראה לא נמחקו והמשיכו לשמש לאותן מטרות שנויות במחלוקת.

"אנו מחויבים לאכיפת המדיניות שלנו ללא פשרות כדי להגן על מידע של אנשים. ננקוט בכל הצעדים הדרושים כדי לוודא שזה יקרה. אם נידרש, ננקוט באמצעים משפטיים כדי שיישאו באחריות להתנהגותם הבלתי נאותה", כתבה פייסבוק, וציינה כי חסמה את החברה, כמו גם את דוקטור קוגאן ואף את וויילי, משימוש ברשת החברתית.

פייסבוק הדגישה כי "הטענה כי זוהי דליפת מידע מוטעית לחלוטין. אלכסנדר קוגאן ביקש וקיבל גישה למידע ממשתמשים שבחרו להירשם לאפליקציה שלו, וכל המעורבים נתנו את הסכמתם. אנשים סיפקו את המידע שלהם ביודעים, לא התבצעה חדירה לשום מערכת ושום סיסמאות או פיסות מידע רגישות אחרות לא נגנבו או נפרצו".