מחקר חדש מצא כי האלגוריתם של פייסבוק גורר אנשים עמוק יותר לעולמם של מכחישי שואה על ידי "קידום פעיל" של תוכן העוסק בנושא. המחקר, שנערך על ידי המכון לדיאלוג אסטרטגי (ISD), בלונדון, מצא כי מספיק להקליד את המילה "שואה" במנוע החיפוש של פייסבוק בכדי לקבל אינספור הצעות לעמודים של הכחשת שואה, אשר בתורם ממליצים על קישורים לאתרים אחרים המקדמים הכחשה.

המחקר הראה כי לאחר שהגולש מצטרף לאחת מהקהילות הללו, האלגוריתם של פייסבוק ממשיך ומוביל אותו באופן אקטיבי להצטרף ולעקוב אחרי עמודי ימין קיצוניים יותר ויותר. לפי המחקר, כ-64% מכלל ההצטרפויות לקבוצות הקיצוניות הללו מקורם בהמלצות של האלגוריתם.

בראיון ל-VICE News אמר ג'ייקוב גוהל, רכז המחקר של ISD ואחד ממחברי הדו"ח, כי רוב תכני הכחשת השואה בפייסבוק משתלבים, באופן שגרתי, בתיאוריות קונספירציה אחרות כמו התנגדות לחיסונים ומלחמה בטכנולוגית ה-G5.

חוקרי ISD מצאו לפחות 36 קבוצות פייסבוק פומביות המוקדשות במיוחד להכחשת שואה או מאפשרות פרסום של תוכן כזה ולהן, בסך הכל, 366,068 עוקבים. החוקרים הוסיפו כי "סביר להניח שהמחקר פשוט מגרד את פני השטח של תופעה גדולה וחמורה הרבה יותר".

ההנחה היא שממצאי המחקר, המתפרסמים בימים אלו ברחבי העולם, עשויים להגדיל את הלחץ הבינלאומי על פייסבוק, אשר בעקביות מסרבים לקטלג הכחשת שואה כהפרה של נהלי הקהילה של הפלטפורמה. כזכור, ביולי 2018 אמר צוקרברג כי הוא מוצא הכחשת שואה כ"פוגענית מאוד" אך מבחינת פייסבוק מדובר פשוט בשגיעה עובדתית ולא הפרה של כללי הקהילה. "אני לא מאמין שהפלטפורמה שלנו צריכה להוריד את זה כי אני חושב שאנשים טועים בדברים מסויימים", אמר אז צוקרברג. "אני לא חושב שהם טועים במכוון."

פייסבוק לא לבד בסיפור הזה: גם המדיניות של טוויטר מאפשרת לתכנים של הכחשת שואה להישאר באוויר. אולם בניגוד לפייסבוק וטוויטר, גם יוטיוב וגם רדיט פועלות להפחתה משמעותית של תכני הכחשת השואה בפלטפורמות שלהם. כך לדוגמה, בבדיקה שערכו ISD נמצאו ביו טיוב 9,500 אזכורים של המונח "holohoax" - מונח בו משתמשים מכחישים – אלא שכמעט כולם היו לפני יוני 2019, כאשר יוטיוב הציגה מדיניות שאסרה על תוכן מכחיש.