פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם אמנם מספקת לנו שירות חינמי אבל בתמורה היא גם רוצה להרוויח מזה כסף ולא מעט. לכן, יש מספר דברים שהיא מאוד רוצה שנעשה עבורה כשאנחנו גולשים בה – לפניכם 10 מהם - שנעזור לה?
1. שתשתמשו בנתונים אמיתיים
כדי לשמר את חווית השיתוף, הבינו בפייסבוק כי המצרך הכי חשוב שלהם הוא האמון הקיים בקרב הגולשים לגבי הנתונים באתר ולכן הם מקפידים מאוד שכל הנתונים שאתם מזינים לפרופיל שלכם יהיו אמיתיים.
תחשבו איזו חוויה לא נעימה זו לחפש מישהו שאתם מכירים, לזהות אותו בתמונה ולדעת שכל מה שהוא רשם בפרופיל זה שקר.
אם זה יקרה באופן קבוע לגבי מספר רב של פרופילים, סביר להניח שתחוו תחושת בגידה בעוצמה מסוימת, האמון שלכם בפייסבוק יפגע ובסופו של דבר רמת השיתוף שלכם תרד עד שתעזבו את הרשת לגמרי.
ומה זה יעשה לפייסבוק? מלבד הירידה במספר המשתמשים והמצטרפים החדשים שיאטו את גדילתה ובאופן ישיר יפגעו ברווחיה, הפרטים האישיים שלכם הם הכלי החזק ביותר של פייסבוק לאסוף עליכם מידע ולחשוף אתכם לפרסומות.
אם היא יודעת שאתם מאורסים, כי עדכנתם את הססטוס הזוגי שלכם, היא תמיע לכם פרסומות של אולמות, מארגני חתונות ועוד. אם כתבתם שאתם רווקים בני 18, כנראה שלא תקבלו פרסומות לחיתולים וחדרי ילדים (אף על פי שזה קורה מידי פעם).
הפרסום הממוקד הזה מוזיל מאוד את מחירי הפרסומות וגם משאיר את המפרסם מרוצה יותר, כי הוא מרגיש שהגיע לקהל היעד, וזהו אחד היתרונות הגדולים של פייסבוק לעומת חברות אחרות שאין בידיהן את הפרטים האישיים הכי חשובים שלכם.
2. שתחשפו את הפרטים הכי אישיים שלכם
עבור אתר הבנוי על שיתוף מידע בין גולשים, קיימת צלע נוספת וחשובה לא פחות מיצירת אמון והיא מידת החושפנות של הפרטים, או במילים אחרות, עד כמה הם צהובים.
שם, טלפון, כתובת, דואר אלקטרוני ותמונת פרופיל זו רק ההתחלה. פייסבוק רוצה שתחשפו את המקסימום המותר בגבולות החוק כולל תמונות חושפניות על גבול הפורנו וסיפורים אישיים שלא נחשבים כפלילים.
בנוסף, תוכלו לגרום להנהלת האתר שמחה בלב אם תלכלכו על בני הזוג שלכם, הבוס, הקולגות שלכם לעבודה או ללימודים, המרצה שלכם, נהג המונית, נציג השירות או כל פרובוקציה אחרת שתחשבו עליה.
למה? מלבד ההסבר המפורט בסעיף הקודם לפיו הם רוצים לדעת עליכם הכל, פירסומים "שערורייתיים" במיוחד עושים להם להם יחסי ציבור בחינם. בת 12 פירסמה תמונות חושפניות והאבא תובע את פייסבוק? התקשורת תחגוג על הסיפור, אישה נעצרה על ידי המשטרה כי עשתה למישהו POKE? סיפור שבטוח יגיע לחדשות. ותמיד חשוב לזכור, פרסום רע, אין דבר כזה.
3. שתתייגו מותגים
אם עדיין לא גיליתם זאת, פייסבוק היא לא עמותה חברתית ללא מטרות רווח. בדיוק ההיפך הוא הנכון, למרות שלכאורה מדובר באתר שנותן שירות חינמי, פייסבור היא אחת החברות המסחריות המצליחות ביותר שעושות הרבה מאוד כסף.
המודל הכלכלי של פייסבוק אינו שונה מהמודל הקיים בעולם הפיזי. מצד אחד יש את המותגים שמשלמים לפייסבוק כסף על פרסום ומצד שני יש גולשים שהם הצרכים שמתייגים אותם.
פייסבוק עושה כסף מפרסום וממניות שמעלות את הערך שלה ואילו יצרני המותגים גם הם מרוויחים בצורה עקיפה מעלייה במכירות של מוצרים.
4. שתלחצו לייק
כלי נוסף ואף נפוץ יותר לקידום האינטרסים של פייסבוק הוא כפתור הלייק הפופולרי שמאפשר לכל גולש להביע את חיבתו למאמר, תמונה או סיפור בתנאי כמובן שבעל האתר הטמיע את הקוד הנכון.
הבעיה היא שהוא פוגע בפרטיות הגולשים ויש אף מומחי אבטחה כמו ניקול עוזר, מנהל מדיניות באגודה לזכויות האזרח של צפון קליפורניה הטוענים כי אם אתם מחוברים לפייסבוק בזמן גלישה היא יכולה לנטר את נתיב הגלישה שלכם באתרים בהם מותקן כפתור ה'לייק' גם בלי שלחצתם עליו.
ואם זה לא מספיק, מזהיר תילו וייכרט, ראש המרכז העצמאי להגנת הפרטיות של מדינת גרמניה הצפונית שלזוויג הולשטיין, כי הכפתור של פייסבוק פוגע בפרטיות הגולשים והוא אף מאיים לתבוע כל בעל אתר בגרמניה שיתקין את הקוד בסכום של 50,000 אירו.
עבור פייסבוק הלייק לא נועד רק כדי לרגל אחרי המשתמשים אלא בעיקר להעמיק את שליטתה ברחבי הרשת, כשכל בעל אתר משלב אצלו את הכפתור האהוב.
5. שלא תדאגו לפרטיות
איך שיתוף מידע באינטרנט ופרטיות הולכים יחד? זהו, שהם לא. בפייסבוק יודעים זאת ולכן החליטו לפתור את הדילמה באמצעי פשוט, לשכנע אותנו הגולשים שאין מה לדאוג. הרבה מאוד פעמים מספרים לנו שיש פגיעה בפרטיות, איסוף נתוניםף מעקב ועוד. אנחנו כמובן לא באמת חשים את זה ולכן לרוב לא דוארגים. חשוב למיין כי בשנים האחרונות עם העלאת המודעו לנושא, אנשים החלו לשקול בכובד ראש את ענין הפרטיות ודואגים להגדיר את הפרטיות וגלישה בטוחה יותר אבל היות ואנחנו לא רוצים להיות בוטים בהקשר זה, רק נזכיר לכל גולש שקורא מילים אלו כי מהרגע שפותחים חשבון בפייסבוק, כל המידע שתעלו אליו יהיה חשוף באינטרנט. ולא משנה מה ימכרו לכם.
6. שלא תקראו את תנאי השירות
לפייסבוק יש תנאי שימוש. לא, זו לא המצאה או גילוי אלא המלצה. תקראו אותם. למה? כיוון שלאחר מכן לפחות תדעו את העובדה העצובה שבמציאות המשפטית של ארה"ב לפייסבוק מותר לעשות כל מה שהיא רוצה (כמעט) עם המידע שהעלתם לאתר. אם אתם מאלו שזה לא מפריע להם, ניחא. אבל אם אתם מאלו החרדים לפרטיות שלהם, תשקלו לסגור את החשבון או לפחות, להפעיל עליו צנזורה.
7. שתתייגו את עצמכם ואת החברים שלכם בתמונות
לאחר שהזכרנו את תיוג המותגים, עכשיו נרחיב את היריעה ונספר כי אחת המטרות של פייסבוק היא שתתייגו את עצמכם ואת החברים שלכם כמה שיותר פעמים. מדוע? בגלל העובדה שתמונה אחת שווה אלף מילים ותיוג תמונות מגביר את השיתוף באתר, מעלה את כמות הכניסות אליו, מאפשר לפייסבוק לקחת יותר כסף על פרסום ובסופו של דבר אמור להעלות את ערך ההנפקה של החברה בקרוב ואת ערך המניה בעתיד.
8. שתעזבו את ג'ימייל ותעברו לדואר של פייסבוק
אחד השימושים העיקריים באינטרנט הוא הדואר האלקטרוני ולאחר שראו בפייסבוק את ההצלחה של גוגל עם שירות הג'ימייל, החליטו בשנה שעברה להיכנס לתחום עם שירות מייל עצמאי בסיומת @facebook.com. אם היינו מנחשים את המשאלות של אנשי השיווק בחברה, אחת מהן הייתה רישום המוני לשירות המייל. ועדיף כאלו שעזבו את ג'ימייל.
9. שתתקינו אפליקציות ומשחקים, וכמה שיותר.
אם יש ניצוץ גאונות בפייסבוק זו ההמצאה של פלטפורמת האפליקציות והמשחקים באתר האחראית עד היום על מרבית הפעילות בו. רק תדמיינו איך היו נראים החיים בפייסבוק בלי הפוקר, הפארמוויל ובלי אפליקציות כמו לוח שנה של ימי הולדת. מבחינתו של צוקרברג לפחות, מדובר על סוס מנצח. לעומת זאת, עבור הגולשים מדובר על דרך נוספת לפגוע בפרטיות שלהם מאחר ולא מעט חברות שפיתחו אפליקציות נתפסו מעבירות נתונים אישיים לחברות פרסום ומחקר.
10. שלא תצאו מפייסבוק
פייסבוק לא רוצה שתצאו מהאתר שלה ותגלשו באחרים, ולכן היא דואגת לספק לכם את כל הצרכים האינטרנטיים שלכם אצלה באתר. אם זה על ידי המשחקים, שירות המוזיקה, הצפייה בסרטים ועוד, הכל כדי להפוך למרכז המדיה העיקרי שלכם, ושחס וחלילה לא תצאו ותיכנסו בטעות לגוגל פלוס.
לפני סיום רק נציין שמלבד הוויתור על הפרטיות וחשיפה לפרסומות, הייתם נאלצים לשלם כסף עבור השירות הזה שנקרא פייסבוק.
אז יאללה, בהתאם לסעיף 4 ליחצו לייק לכתבה ותעשו למארק צוקרברג את היום