האם פייסבוק משנה את הרגלי הקנייה של המשתמשים?
לפי סקר חדש שערכה חברת Beyond & M Booth בקרב 1,500 צרכנים אמריקאיים חמישית מהנסקרים השיבו כי הם מחפשים מידע ברשת החברתית על המוצרים לפני שהם קונים אותם בחנות.
אותם צרכנים אמרו שהם נמנעים מלחפש ביקורות באמצעות מנועי חיפוש השונים וכי הם מעדיפים לגשת ישירות לפייסבוק ולחפש המלצות מחברים ומידע בדף האוהדים של החברה או המוצר. הגולשים שכותבים ביקורות הם בדרך כלל צעירים יותר המפגינים נאמנות למותג עליו הם כותבים.
עוד עולה מהסקר כי למחצית מהנשאלים יש אינטרקציה בפייסבוק עם המותגים אותם הם רוכשים ושליש מהם כתבו ביקורת על מוצר כלשהו באתר.
כצפוי, הודו הצרכנים כי מוצרים מורכבים ויקרים יותר דורשים מחקר יותר מעמיק וארוך לעומת מוצרים זולים ונפוצים יותר.
הצרכנים החברתיים מושפעים מערוצים ישירים וערוצי החיפוש. הערוצים הישירים הם אלה שאליהם הגולשים ניגשים ללא עזרה ממנועי החיפוש כוללים אתרים הכוללים כתבות חדשותיות, אתרי ביקורות, בלוגים אישיים ושירותים חברתיים כמו פייסבוק, טוויטר ו-יוטיוב.לעומת זאת ערוצי החיפוש כוללים תוצאות אורגניות במנועי החיפוש (בעיקר גוגל) ומודעות בתשלום.
הערוצים הישירים משפיעים בעיקר על מוצרים הקשורים לתינוקות וילדים ואילו הכי פחות מושפעים מהם אלו מוצרים הקשורים לכלכלה והשקעות, מסעדות וטיולים. אלו דווקא מושפעים יותר מערוצי החיפוש.
עוד מגלה הסקר כי מכלל הערוצים, לפייסבוק יש את ההשפעה הגדולה ביותר על מוצרי תינוקות. יוטיוב משפיע על מותגים מתחום המוזיקה ואילו אתרי ביקורות משפיעים בעיקר על רכישות מוצרי אלקטרוניקה.
הערוצים שהכי פחות משפיעים על החלטת הקנייה הם טוויטר, ויקיפדיה, פורסקוור, בלוגים ותגובות בפייסבוק. הנתון המעניין הוא כי 30% מהנשאלים בסקר הודו כי לאחר שהם מבצעים מחקר שוק בערוצים הישירים הם רוכשים את המוצר.
לצד היתרונות הגלומים בחיפוש מידע באינטרנט וברשתות חברתיות בפרט, קיימות גם מגבלות כאשר העיקרית מביניהן היא חוסר היכולת לדעת האם אותו גולש שרשם את הביקורת על המוצר הוא משתמש אותנטי או "מוזמן" בתשלום לטובת החברה.
לכן, אם החלטתם להסתמך על פייסבוק בהחלטת הרכישה, רצוי שתאספו מידע ממספר רב של גולשים ככל הניתן ותצליבו אותו עם מידע הקיים באתרי ביקורות. בצורה כזו תוכלו להבטיח שעשיתם את המירב כדי לקבל תמונה אמיתית על המוצר הנרכש.
>> נחשף: כך פייסבוק מאבטחת את המידע שלכם