מי שאוהב לשלוח הודעות-שמשמידות-את-עצמן יכול לעשות זאת עתה גם באמצעות אפליקציה חדשה מבית פייסבוק. לאחר שבשבוע שעבר נחשפה בטעות, כשעלתה לחנות האפליקציות של אפל, אמש השיקה הרשת החברתית באופן רשמי את Slingshot, שאמורה להתחרות (ולנצח) בשירות הפופולארי סנאפצ'ט.

סלינגשוט, או בתרגום לעברית: רוגטקה, היא אפליקציה לשליחת הודעות חד-פעמיות הנמחקות לאחר שהנמענים צפו בהן. היא מאפשרת לצלם תמונות או סרטונים, לערוך אותם, לצייר עליהם, להוסיף עליהם הערות טקסט ולשלוח אותם לחברים המשתמשים באפליקציה, בדומה לאפליקציה המוכרת בתחום.

סלינגשוט פייסבוק
סלינגשוט: זה יתפוס?

אבל מכאן העסק מסתבך. בניגוד לשירות הפופולארי בקרב צעירים המשמש בעיקר לשיחות אחד על אחד, פייסבוק מנסה לעודד שימוש נרחב הכולל מספר משתתפים. באפליקציה החדשה ניתן לשלוח את הצילומים למשתמשים רבים בבת אחת, וכל אחד מהם יהיה חייב לשלוח תשובה מצולמת משלו לפני שיוכל לצפות בהודעה.

וויל רובן, מנהל המוצר, הסביר לבלוג הטכנולוגיה Engadget כי המטרה היא ליצור "אפליקציה בה כולם יוצרים ואף אחד לא סתם צופה מהצד". החברה רוצה הרבה משתמשים ששולחים הרבה הודעות, ולכן ההודעות שקיבל כל משתמש מוצגות בפניו מטושטשות עד שישיב הודעה משלו לשולח. אפשר לפתוח הודעות רבות מאותו שולח בהודעה-חוזרת אחת ושליחת הודעה אחת למשתמשים רבים תפתח את ההודעות שהגיעו מכולם. הודעה שלא "נפתחה" על ידי מענה במשך 30 יום נמחקת.

"הדינמיקה הזו יוצרת מרחב בו הלחץ ביצירה נמוך, מאחר שכאשר כולם יוצרים הלחץ מתהליך היצירה נעלם", אמר רובן, והכחיש שמדובר באפליקציית תקשורת ישירה. "לעתים קרובות אני שולח הודעות כאלו לא לאדם אחד או שניים אלא 30-40, כי יש לי הודעות מהם לפתוח שאני רוצה להיות יכול לצפות בהן ולאלה שאין לי הודעות מהם זה סימן שאני רוצה לראות מה הם עושים".

למרות הניסיון ליצור בידול מסנאפצ'ט, ניתן גם לקיים שיחות ויזואליות במתכונת דומה יותר באמצעות שליחת הודעת תגובה להודעה ספציפית, בה יכול הנמען לצפות בלי לשלוח קודם הודעה נוספת.

הרעיון של פייסבוק, שהחל את דרכו במעין יום יצירה של עובדי פייסבוק בדצמבר 2013 והתפתח למוצר בינואר 2014, מעניין למדי. אך ייתכן כי בניסיון להתבדל - פייסבוק סיבכה את העניינים יותר מדי. דרך הפעולה של השירות מורכבת והעיצוב המינימליסטי לא מסייע להבין כיצד היא עובדת. גם ההפרדה המלאכותית מפייסבוק - השימוש באפליקציה לא דורש חשבון ברשת החברתית, אך מציע מציאה מהירה של חברים באמצעות פייסבוק - לא מקנה לה יתרון כלשהוא על המתחרים הקיימים.

מי שבכל זאת רוצה לנסות את אפליקציית השיתוף הויזואלי החדש, יכול להוריד אותה למכשירי אייפון עם מערכת ההפעלה iOS 7 ומכשירי אנדרואיד עם גרסאות 4.1 ומעלה מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל. לעת עתה, היא זמינה להורדה בארה"ב בלבד, אך החברה הבטיחה שתהפוך "בהדרגה" לזמינה לכל המכשירים התומכים - הצהרה שלא כוללת הערכת זמן.

עוד ב-NEXETR: